08.06.2020
KOBİ'lerin Koronavirüs'e Karşı Yapacağı Önemli Düzenlemeler

COVID-19, yeni koronavirüs, corona, SARS-COV-2 ve daha pek çok farklı isimle anılan salgın, Türkiye’de daha çok koronavirüs şeklinde anılıyor. Koronavirüs, hızlı bulaşması ve kolay yayılabilmesi nedeniyle hem kişilerin yaşamlarını hem de toplumsal yaşamı olumsuz yönde etkiliyor. Hızlı yayılımı önlemek için de ülkeler peş peşe kararlar alıyor.

Sosyal izolasyon denilen ve insanların evde kalmasını gerektiren yaygın önlemler, başta Türkiye olmak üzere birçok ülkede uygulanıyor. Tabii ki bu durum, bazı sektörlerde satın alma ve tüketimi de olumsuz yönde etkiliyor. Bu nedenle firmanızın bu süreci en az olumsuzlukla atlatabilmesi için yapabileceklerinizi sıraladık. Öncelikle Türkiye’nin şu an içerisinde bulunduğu durumu paylaşalım. 

Koronovirüs Nedeniyle Satışların Arttığı ve Azaldığı Sektörler 

Belirli yaş gruplarının ve kronik rahatsızlıkları bulunan kişilerin sokağa çıkması, ileri bir tarihe kadar yasaklandı. Buna ek olarak restoranlar, kafeler ve diğer eğlence mekanlarının oturma yerlerinin kullanımı yasaklandı. Bu nedenle sadece paket servis hizmeti verilebiliyor.

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın açıkladığı verilere göre salgının ilk haftasında kredi kartı ile eğlence mekanlarında yapılan harcamaların %53.1 azaldığı görülüyor. Yani başta turizm ve eğlence mekanları olmak üzere insanların bir araya gelmesine dayalı olan sektörler ciddi bir hacim daralması yaşadı. Bunda sosyal izolasyonun etkileri önemli ölçüde hissediliyor.

Ancak özellikle gıda harcamaları ve market alışverişlerinde ciddi bir artış söz konusu. Yine  TCMB’nin açıkladığı verilere göre marketlerde kredi kartı ile yapılan harcamalar %19.3, gıda harcamaları ise %7.95 oranında artış gösterdi. Uzmanlar bu oranların gelecek dönemde artarak devam etmesini bekliyor. Çünkü insanlar nakit para ile temas etmek yerine kredi kartlarını kullanmaya çalışıyor.

Sizin için koronavirüse karşı alabileceğiniz önlemleri bir araya getirdik. Böylece salgın süresince ve sonrasında neler yapabileceğinizi bilerek işletmenizi güvende tutmuş olursunuz. 

KOBİ’ler İçin Alınabilecek Koronavirüs Önlemleri Nelerdir? 

Koronavirüs ile ilgili alınabilecek önlemlerin bir kısmı ilk aşamada virüsün yayılmasını önlemeyi hedefleyen, kişi ve toplum sağlığını kapsayan önlemlerdir. Diğer önlemler ise firmanızın bu süreç bittikten sonra yoluna sorun yaşamadan devam etmesini sağlayan süreç sonrasını hedefleyen önlemlerdir.

Peki, siz KOBİ’lerin uygulayabileceği koronavirüs önlemleri hangileridir?

İlk Aşamada Alınabilecek Önlemler

İlk olarak işletmenizde koronavirüs ile ilgili tedbirler aldıysanız müşterilerinize bu konu ile ilgili bilgilendirici e-posta ya da SMS (kısa mesaj) gönderebilirsiniz. Böylece müşteride güvenilir marka imajı oluşturabilirsiniz.

Ayrıca paket servis yapan bir şirketiniz varsa önlemlere POS cihazları ile başlayabilirsiniz. Temassız ödeme yöntemlerine sahip olan POS cihazlarını kullanıp kullanıcılara bu konu ile ilgili duyuru yapmak önceliğiniz olmalı. Bunun dışında alabileceğiniz önlemler şöyle: 

  • Şirket içerisinde dezenfektan otomatları yerleştirin.
  • Çalışanların tamamına koruyucu kıyafet ve aksesuarlar dağıtın.
  • İşini evinden de yönetebilecek olan çalışanlarınız için “home office” uygulamasına geçin.
  • Henüz internet üzerinden satış yapmıyorsanız bir an önce başlayın. 
  • Müşterilerinizi koronavirüs tedbirleri konusunda bilgilendirin.

Tüm bunlar dışında kredi kartları yerine nakit ya da banka kartını kullanmayı deneyin. Böylece geleceğe dönük bir borcunuz kalmaz. Mevcut kredi ya da kredi kartı borçlarınızın tamamını da ödeyebilirsiniz. Bunun dışında mali olarak güçlü kalabilmek için önemli adımlardan biri de tasarruf planları oluşturmak. Tabii ki bunu yaparken sağlık önlemlerinden ödün vermeyin. 

Geleceğe Yönelik Alınabilecek Önlemler 


Süreç bittiğinde normalleşmenin bir anda olmasını beklememelisiniz. Salgının ne kadar süreceğine bağlı olarak normalleşme süreci zaman alabilir. Bu nedenle başta harcamaları düzenleme olmak üzere geleceğe yönelik çeşitli önlemler almanız gerekir. 

  • Dijitalleşmenin Tam Zamanı

Koronavirüs, bize aynı zamanda dijitalleşmenin önemini gösterdi. Dijital kanallar üzerinden satış ve pazarlama yapabilme kabiliyetine sahip olan markalar, işlerine neredeyse aynı hızda devam edebiliyor. Bu nedenle henüz dijitalleşmediyseniz, bir an önce gerekli adımları atmaya başlamanızı öneririz. Satış ve pazarlama dışında iş yönetimi süreçlerini (muhasebe, insan kaynakları, sipariş, stok yönetimi vb.) dijital ortama taşımak, özellikle her yerden erişilebilir web tabanlı uygulamalar kullanmak uzaktan çalışma döneminde olduğu kadar normal koşullarda da işinizi kolaylaştıracaktır.

  • Harcamalarınızı Önceliklendirin

Kendi önlem paketinizi oluşturabilmek adına, acil olmayan harcamaları ertelemeyi düşünebilirsiniz. Yeni ürün satın almak, tadilat, alanı genişletmek gibi işlemler için bir süre beklemek faydalı olabilir. Böylece olası bir mali darboğaz ile karşılaşmanız durumunda kullanabileceğiniz mali kaynağınız bulunur. 

  • Yeni Sezona Yönelik Yatırımlar Yapın

Koronavirüs salgını, sanılanın aksine bir harcamama krizine yol açmayacakmış gibi görünüyor. Bunun yerine belirli alanlarda yoğun harcamalar yapılmasını ve Çin örneğinde olduğu gibi geleceğe dönük satın almaları beraberinde getirebilir. Bu nedenle özellikle turizm gibi bu süreçten yoğun olarak etkilenen bir sektördeyseniz sonraki sezona yönelik çalışmalar yapabilirsiniz. 

Örneğin 2020 Temmuz ayı için tatil paketlerini şimdiden çeşitli kampanyalar eşliğinde müşterilerinize sunabilirsiniz. Hemen her sektör için sonraki sezonlara yönelik bu tip çalışmalar yapılabilir.

Dikkat etmeniz gereken diğer bir konu ise #evdekal sloganına uyan ve evlerinde zaman geçiren potansiyel müşterilerinize ulaşmak. Bu kitleye ulaşmak için de yüksek bütçeli televizyon reklamları yerine daha düşük bütçeli ama uzun vadeli olan online reklamları tercih edebilirsiniz.

Koronavirüs Önlemlerinin Yararları Nelerdir? 

İlk olarak bu sürecin gelip geçici olduğunu bilmeniz ve buna uygun olarak hareket etmeniz önemlidir. Koronavirüs salgını bittiği zaman, aldığınız bu önlemler ve duyurularınız sayesinde marka değerinizi koruyabilir, hatta güçlendirebilirsiniz. Böylece salgın bittikten sonra işlerinizi eskisinden daha güçlü bir şekilde ilerletebilirsiniz.

İlginizi Çekebilecek Diğer Blog Yazıları

X