08.06.2020
KOBİ'lerin Geleceği: Koronavirüs, Tüketimi Nasıl Değiştirdi?

Dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüs pandemisi, insanların evlerinde kalmasına sebep oldu ve olmaya da devam ediyor. Tabii insanların hayatında en bilinen ve en kolay görülen değişim bu oldu. Bunun dışında yine birçok insanın fark ettiği gibi maske ve koruyucu ürün satışlarında artış gözlemlendi. Peki, bunlar dışında koronavirüs salgını tüketimi nasıl değiştirdi?

İlk Akım: Kolonya, Sirke, Maya, Un ve Çamaşır Suyu

Türkiye’de koronavirüs vakasının tespit edildiğinin duyurulması ile beraber ilk hafta içerisinde satışı en çok artan ürün kolonya oldu. Kolonyayı sirke, maya, çamaşır suyu ve un takip etti. Dünya ölçeğinde gerçekleştirdiği araştırmalar sayesinde gündemi belirlemeyi başarabilen Ipsos’un verilerine göre ilk satış artışı sıralamasında ilk 5’te yer alan ürünlerin 3’ü hijyen, 2’si ise yiyecek anlamında dayanıklı ürünlerden oluşuyor. Yani tüketicilerin ilk hamlesi, olabildiğince uzun ve sağlıklı bir şekilde eve kapanıp sürecin geçmesini beklemekti. 

Cumhurbaşkanlığı ve Sağlık Bakanlığı’nın açıklamaları ile araştırma kurumlarının yaptığı çalışmalar incelendiğinde bu durumun, salgının Türkiye’de kontrol altına alınmasında önemli bir etken olduğu görülüyor.

Tabii zaman geçtikçe bu karantina sürecinin uzun süre devam edeceği fark edildi ve panik satın almalar, yerini yeni bir tüketim alışkanlığına bıraktı. 

İkinci Akım: Sadece Alışveriş İçin Sokağa Çıkıldı

Mart ayının ortasından mayıs ayının ortasına kadar geçen süreçte insanların önemli bir kısmı zorunlu olmadığı sürece sokağa çıkmadı. İçişleri Bakanlığı bu süreçte özellikle vatandaşları alışveriş dışında sokağa çıkmamaları konusunda uyardı.

Kullanıcıların aldıkları ürünler incelendiğindeyse ilk hafta alınan ürünler ile benzerlikler gözlemlendi. Fakat alışveriş için sokağa çıkmayan insanlar, paket servis gibi yöntemlere başvurmaya başladı. Ayrıca atıştırmalık olarak tarif edilen ürünlerde de önemli bir ölçüde artış görüldü.


Mesela Ipsos’un paylaştığı verilere göre koronavirüs salgınından önceki satışlara göre 25-31 Mart tarihleri arasında cips satışları %105’lik artış gösterdi. Hopi ve Kantar Media Division tarafından yapılan araştırmaya göre ise toplam atıştırmalık harcamaları %20’lik artış gösterdi.


Üçüncü Akım ve Gelecek: Yeni Normaller

Salgının kontrol altına alınmasıyla başlayan süreçte pek çok tüketici tutumu değişikliği görüldü. Hopi ve Kantar Media Division’un ilettiği bilgilere göre kullanıcıların %70’i giyim harcamalarında kısıntıya gitti. Ancak burada birçok kullanıcının, evden çıkmadığı için giyim harcaması yapmadığını belirtmemiz gerekiyor. 

Türkiye’nin önde gelen araç kiralama markalarından olan Garenta ise Moov isimli saatlik araç kiralama modeline ilginin %18 arttığını belirtiyor. Ayrıca Ipsos’un yaptığı bir araştırmaya göre koronavirüs salgınından sonra toplu taşımaya olan ilgi %56’dan %24’e düştü. 

Başka bir araştırmaya göre ise evlere servis hizmetlerinde ciddi bir artış yaşandığı görülüyor. Criteo’ya göre eve servisin de dahil olduğu online harcamalar %61’in üzerinde artış gösterdi. Ayrıca market ve diğer işletmelerde kullanıcılar temassız ödeme yöntemlerine yönelmeye başladı.

Mayıs 2020 itibarıyla koronavirüs salgınının önemli ölçüde kontrol altına alınması, Türkiye’de de normalleşme adımlarının atılmasını sağladı. Ancak Cumhurbaşkanlığı, Sağlık Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı tarafından da dile getirildiği gibi hayatımız uzun bir süre eskisi gibi olmayacak ve yeni normalleri dikkate almamız gerekecek. Bu durum tüketicilerin davranışlarını da önemli ölçüde etkileyecek. 

Gelecek günlerde bu tip artışları ve azalışları görmeye devam edeceğiz. Çünkü artık “yeni normal” adı verilen bir dönemdeyiz ve bu dönemin gereklilikleri oldukça farklı. KOBİ’lerin koronavirüse karşı alacağı önlemlerde ve iş geliştirmelerinde kullanıcıların gelmesini beklememesi gerekiyor. Yani KOBİ’ler tüketicilere ulaşmalı ve bunu yaparken de hijyen kurallarına uymalı. Çünkü koronavirüs salgını, tüketim alışkanlıklarını köklü bir şekilde değiştirdi.  

İlginizi Çekebilecek Diğer Blog Yazıları

X