08.06.2020
KOBİ'ler İçin Gençleri Tanıma Fırsatı: Y ve Z Kuşağı Nelerle İlgileniyor?

KOBİ'ler İçin Gençleri Tanıma Fırsatı: Y ve Z Kuşağı Nelerle İlgileniyor?

Her kuşağın kendini anlatma ve tanıtma tarzı farklıdır. Bunu çevremizde gözlemlememiz mümkün. Mesela 90’lar kuşağı metal müziğe yakınken günümüzde rap müzik daha popüler. Gelecekte de rap müziğin yerini başka bir tür alacak tabii ki. Çünkü nesil değişecek ve yeni neslin ihtiyaçlarıyla beklentileri farklılaşacak. Sadece müzik türleri ile kuşakları anlatmak tabii ki mümkün değil.

Türkiye’de nüfusun önemli bir kısmını oluşturan Y ve Z nesilleri, aynı zamanda ülkenin genç nüfusunu da temsil ediyor. Ne dinlediklerini, giydiklerini ya da sevdiklerini bilmeniz durumunda bu insanlara ulaşıp ürünlerinizi satmanız ise daha kolay. Bu nedenle KOBİ’ler için gençler hakkında ipucu vermeye çalışacağız. Öncelikle Y ve Z kuşağı dediğimizde kimleri anlattığımızdan bahsedelim. 

Y ve Z Kuşağı Ne Demek?

ABD’li nüfus planlamacılar tarafından ortaya atılan Y ve Z kuşakları, aslında belirli bir yıldan itibaren doğan insanları sınıflandırmak için kullanılıyor. 1980’ler ve 1990’larda doğanlara Y, 2000’den sonra doğanlara ise Z kuşağı adı veriliyor.

Dünyanın farklı ülkelerine göre kuşaklar arasında farklılıklar gözlemlenebiliyor. Ancak Türkiye açısından Y kuşağının önemlice bir kısmı dijital göçmen olarak anılıyor. Yani dijital teknolojiler yaygınlaşmadan önce doğdular ve şu an dijital teknolojilerden yararlanıyorlar.

Z kuşağı ise dijital yerlilerden oluşuyor. Yani dijitalin içerisine doğan ve dijital teknolojilerle büyüyen bir kuşak. Hatta bazı Kuzey Amerikalı araştırmacılar Z kuşağı “teknokolik” diyor. Dijital dışında kalan alternatifleri kavramakta sıkıntı çektikleri ifade ediliyor. 

Y ve Z Kuşağı Ekonomiyi Domine Etmeye Başlıyor

Türkiye’de online alışverişin önemli bir kısmı Y ve Z kuşakları tarafından yapılıyor. Ayrıca yavaş yavaş yaşları büyüyen ve ekonomik olarak güçlü bir pozisyona ulaşan her iki kuşak, Türkiye’nin yakın gelecekte satın alma davranışlarını belirleyecek. Bu nedenle de KOBİ’lerin dikkatlice süreci incelemesi gerekiyor. 

Y kuşağının hayatı yaşama konusunda daha iddialı olduğu görülüyor. Talentor’a göre Y kuşağının öne çıkan ve özlem duyduğu değerler özgürlük ve esneklik. Bu da deneyimlere daha çok önem vermelerini beraberinde getiriyor. 

Z kuşağının özlem ve ihtiyaç duyduğu değerler ise ilginç bir şekilde güvenlik ve istikrar. Yani Türkiye’nin en genç kuşağının özlem duyduğu kavram, sanılanın aksine yenilik ya da gelişme değil. Araştırmacılara göre bunda en önemli etken enerji krizi, küresel ısınma ve küresel terör saldırıları. 

Kısacası her iki kuşak birbirinden farklı yaşıyor ve düşünüyor. Peki, nelerle ilgileniyorlar?

Y ve Z Kuşağı Nelerle İlgileniyor?

Y kuşağının önemli bir kısmı akıllı telefonları ile uyuyor ve sosyal medyayı çok yakından takip ediyor. Z kuşağı ise akıllı telefona adeta bağımlı hale gelmiş durumda. Neredeyse akıllı telefonlar ve app’ler olmadan yemek bile sipariş edemiyor. Z kuşağına dahil olan gençler incelendiğinde günde yüzlerce defa telefonlarına baktıkları anlaşılıyor. 

Google Rusya’nın yaptığı araştırmaya göre Z kuşağının %72’si her gün YouTube’u ziyaret ediyor. Y kuşağında bu oran %54. Ancak özellikle 2020 ile beraber bu oranların çok daha yükseldiği düşünülüyor. 

Y ve Z kuşaklarının arasındaki farklar ise şöyle sıralanıyor: 

  • Y kuşağı kendini özel hissediyor ve markalardan özel teklifler gelmesini istiyor.
  • Z kuşağı internetten bir sayfa açıp alışveriş yapmaya çok daha yatkın. Y kuşağı ise önceden plan yaparak alışveriş yapıyor.
  • Y kuşağı üyeleri, ürünlerin belirtilen sürede kargolanıp gönderilmesini istiyor. Z kuşağı ise mümkün olan en kısa süre içerisinde ürünün gönderilmesi gerektiğine inanıyor.
  • Y kuşağının marka sadakati daha yüksek iken Z kuşağı, internet ünlülerinin yorumlarına göre alışveriş tercihlerini değiştirebiliyor.
  • Y kuşağı odaklanma konusunda Z kuşağına göre daha başarılı ve reklamları izleme ya da okuma konusunda daha istekli. Ancak Z kuşağı, Y kuşağına göre reklamlardan sonra daha çok satın alma yapabiliyor. 

Kısacası her iki grubun birbirinden ayrılan önemli özellikleri bulunuyor. KOBİ’lerin her iki grubu da dikkate alması ve özel çalışmalar yapması gerekiyor. Örneğin yeni bir ürün çıkarıyorsunuz ve hem Y hem de Z kuşağına ulaşmak istiyorsunuz. 

Y kuşağına ulaşmak için özel promosyon kodları oluşturabilir, özgürlük gibi temaların ön planda olduğu bir reklam hazırlayıp bunu YouTube üzerinden yayımlayabilirsiniz. Aynı ürünü Z kuşağına ulaştırabilmek için ise internet ünlüleri ile reklam anlaşması yapıp içerik üretmelerini sağlayabilirsiniz. Ayrıca en hızlı gönderim seçeneklerini araştırıp bu seçenekleri değerlendirerek de Z kuşağında yer alan müşterilerinizi memnun edebilirsiniz. 



İlginizi Çekebilecek Diğer Blog Yazıları

X