08.06.2020
Kitlesel Fonlama Nedir, KOBİ'ler Nasıl Yararlanabilir?

Kitlesel fonlama (crowdfunding), finansman arayışında olan şirketler için kitlelerin yarattığı sermayenin tamamıdır. Genellikle Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği ülkelerinde kullanılan kitlesel fonlama ile şirketler; ilk ürünlerini üretebilir, hizmetlerinin ilk dağıtımını yapabilir ve tüm bunlar için sermaye girişi sağlayabilir. 

Kitlesel Fonlama Nedir?

Fon, bankalar ve diğer finansal kurumlar dahil olmak üzere şirketlerin hizmet, ürün ya da yeniliklerini karşılayabilmek için ihtiyaç duyduğu sermayedir. Fon bulmak için uzun yıllar klasik metotlar kullanılır ve yatırımcılar ya da finansal kuruluşlara başvurulurdu. İnternet ile beraber hayatımıza kitlesel fonlama girdi. Kısaca kitlesel fonlama, binlerce hatta onbinlerce internet kullanıcısının bir şirketin ihtiyaç duyduğu fonu karşılamasıdır. 

Kitlesel Fonlama Nereden Sağlanır?

Dünya üzerinde çok sayıda internet sitesi sayesinde şirketlerin, ürün ya da hizmetlerini kullanıcılara tanıtması sağlanır. Genellikle şirketler, projelerini bu platformlar aracılığı ile duyururken kitlesel fonlamaya katılanlara özel teklifler sunar. Süreç genellikle duyuru, fon alma ve fon sağlayıcılarına özel hizmetlerin sunulması şeklinde ilerler.

Örneğin yeni bir girişim, internet üzerinden film ya da dizi yayınlama projesini hayata geçirmek için kitlesel fonlama sitelerinde duyuru yapar. Fon sağlayıcısı olan kişilere özel olarak, ödedikleri tutara uygun şekilde belirli ayrıcalıklar sunulur. Ürün ortaya çıktıktan sonra fon sağlayıcısı, kullanıcılara özel ayrıcalıklar iletilir. Böylece hem şirketler hem de fon sağlayıcıları kazanmış olur. 

Kitlesel Fonlamanın KOBİ’ler Açısından Faydaları Nelerdir?

Kitlesel fonlama sayesinde banka kredileri ya da hibelere ek olarak birçok kullanıcıya ulaşabilmeniz mümkündür. Ayrıca bu sayede müşteri profilinize önceden erişebilir ve isteklerini en baştan görmeye başlayabilirsiniz. Yani ihtiyacınız olan sermayeyi bulurken ilk müşterilerinizin isteklerine göre ürün ya da hizmetinizi şekillendirmeye başlayabilirsiniz. 

Kitlesel fonlamanın KOBİ’ler için diğer bir avantajı ise neredeyse sınırsız olmasıdır. Çünkü internet bağlantısı olan ve bir kredi ya da banka kartına sahip olan herkes kitlesel fonlamaya katılabilir. Yani her isteyen doğrudan fon sağlayıcısı olabilir. Bu nedenle de sermaye sıkıntısı çeken KOBİ’ler, başarılı bir fikirle kullanıcılara gidip ihtiyaçları olan tüm sermayeyi karşılayabilir. 

Kitlesel Fonlama Platformları Arasında Bir Fark Var mı?

KOBİ’lerin kitlesel fonlamaya başvururken dikkat etmeleri gereken en önemli nokta, kitle fonlamasının niteliğidir. Birçok kitlesel fonlama platformu, ürün ya da hizmet için özelleştirilmemiştir. Yani bir yazılım geliştirici ya da tencere imalatçısı aynı platform yardımı ile kitle fonlaması alır. Ancak alana göre özelleşen bazı kitlesel fonlama platformları da bulunur. 

Bazı öne çıkan fonlama şirketleri ve özellikler şöyledir: 

  • Kickstarter: 2009 yılında kurulan ve girişimlerin finanse edilmesini destekleyen kitlesel fonlama platformudur. ABD merkezli olan ve kâr amacı gütmeyen Kickstarter, dünyanın en büyük kitle fonlaması şirketleri arasında yer alır.  
  • Fig: 2015 yılında ABD’de kurulan şirket, oyun geliştiricilerinin ihtiyaç duyduğu sermayeyi kitlesel fonlama ile alabilmesini hedefler. Ancak buna ek olarak melek yatırımcı olarak nitelendirilen, hisse bazlı çalışan büyük sermayeye sahip kullanıcılar, Fig aracılığı ile beğendikleri geliştiricilere fon iletebilir. 
  • Crowdfon: 2011 yılında Türkiye’de kurulan platform, Türkiye’de kitle fonlamasına ihtiyaç duyan tüm şirketlere kapılarını açar. 

Tabii ki KOBİ’lerin seçenekleri sadece bunlarla sınırlı değil. Dünyada ve Türkiye’de yüzlerce farklı kitlesel fonlama platformu mevcuttur. Platformlar aracılığı ile her gün milyonlarca TL değerinde fon aktarımı yapılır ve KOBİ’ler ilk projelerini kolayca finanse edebilir. 


İlginizi Çekebilecek Diğer Blog Yazıları

X