ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

Özel Karşıyaka Göz Hastanesi Başarı Hikayesi

Özel Karşıyaka Göz Hastanesi

İzmir/Karşıyaka'da göz hastalıkları alanında yaklaşık çeyrek asırdır hizmet veren, Myop, Hipermetrop ve Astigmat tedavisinde PRK, LASİK veya LASEK yöntemlerini uygun göze uygun tedavi sloganı ile kullanabilen Özel Karşıyaka Göz Hastanesi, günümüzde görme bozukluklarının tedavisinde güncel olan refraktif cerrahi ve laser tedavilerinde öncü rol üstlenmektedir...Devamı

“Herkes Değerlidir, Ama Kimse Vazgeçilmez Değildir” Diyebiliyor musunuz?

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

Yayın Tarihi: 18.04.2011

Bir olay

Sekreterin getirdiği  mektubu okuyunca yönetim kurulu başkanının canı çok sıkıldı.  Mektubu kaptığı gibi yan odaya girdi. Bu odada aynı zamanda  iş ortağı olan kardeşi vardı. Mektubu kardeşinin masasına koydu. "Haberin var mıydı?" diye sordu. Kardeşi de mektubu hızla okudu. "Son zamanlarda şikayetleri artmıştı. Ama böyle bir şey yapacağını ummazdım." dedi.

Onu  genç bir mühendisken işe almışlardı. Şirketle birlikte büyümüştü. Sonunda şirketin genel müdürü olmuştu. Şimdi Avrupa'da bir fuarda idi. Fuara giderken bu mektubu Başkana verilmek üzere sekreterine bırakmıştı. Mektupta fuar dönüşü istifa edeceğini söylüyordu. Başkan ihanete uğramış gibi hissediyordu.  O gün, bu ihanete(!) kızarak geçti.  Ama acı, yara soğuduktan sonra duyuldu. Asıl mesele, giden genel müdür yerine kimin geçeceği meselesi idi. Asıl acı olan da, şirkette onun yerini dolduracak kimsenin olmaması idi.

Gidecek  gider, önleyemezsiniz

Yukarıda anlattığım olay herkesin başına gelebilir. En güvendiğiniz kişiyi şirketinizden kaybedebilirsiniz. Buna hazır olmak gerekir. İnsanoğlu çiğ süt emmiş derler. Sadakat falan dinlemez. Aslında profesyonel yaşamda bu tür sadakatlerden dem vurmak da doğru değildir.  Dış dünya her kişiye, her an,  baştan çıkarıcı yeni fırsatlar sunabilir. Profesyonel kişi de hesabını yapıp gemiyi her an terk edebilir. Sözleşmeler ölene dek bu şirkette çalışacak diye yapılmaz.  Yapılsa da geçerliliği olmaz. Kimseyi zorla bir yerde tutamazsınız. Bu bir rıza pazarıdır.

Söz sözleşmeden açılmışken, kimsenin yaşam  ile bir garanti sözleşmesi de yoktur. Yaşamın ne zaman, nerde, ne şekilde biteceğini kimse tahmin edemez. Şirketinizdeki en güvendiğiniz, en önemli kişinin yaşamla olan sözleşmesi de bir gün ansızın sona erebilir.

Şirketinizdeki önemli kişi kendi gitmese de onu siz yollamak isteyebilirsiniz. Kişi başarılı birisidir, ama  vazgeçilmezliğinin farkında olup şirketi esir alabilir.  Yerli yersiz her dediğini yaptırmak isteyebilir. Bu durumda kişiden kurtulmak isteyebilirsiniz. İnsan kaynağı yönetiminde  çok önemli bir ilke vardır : "Herkes değerlidir. Ama hiç kimse vazgeçilmez değildir. " Bunu gönül rahatlığı ile söyleyebilmek, kimseye muhtaç olmamak için her şeye hazır olmanız, planlamanızı yapmış olmanız gerekir.

 

Yedekleme planları

"Kaçmaktan kovalamaya zaman mı var?"  demeyiniz. Başarılı bir şirket yönetimi için  planlama yapmak zorundasınız. Yukarda dile getirilen senaryo her an gerçek olabilir. Kilit pozisyon olarak gördüğünüz yerlerin yetkin insanlarca doldurulması gerekir ki, çarkınız etkin ve verimli biçimde dönsün. Söz konusu koltukların boş kalmaması için de oturup plan yapmalı ve gereken tedbirler alınmalıdır.  Bunun için ne yapılmalıdır?

İlk olarak şirketinizin organizasyon şemasını önünüze alıp mevcut kilit pozisyonlarınızı tespit etmeniz gerekir. Kilit pozisyonlar, layıkıyla doldurulmadığında şirketinize zararı büyük olacak kritik pozisyonlardır. Örneğin, genel müdür, üretim müdürü, pazarlama müdürü ve benzeri pozisyonlar kilit pozisyon olarak sayılabilir.

İkinci olarak da her bir pozisyon için yukardaki senaryo benzeri senaryolar düşünmelisiniz. Her bir pozisyonun aniden boşalması halinde buraya kimin gelebileceği kararlaştırılmalıdır.  Bu bir zincirleme oluşumdur. Kilit pozisyondaki kişinin yerini dolduracak elemandan da boşalan yere bir eleman  düşünmeniz gerekecektir.

Kilit pozisyonlar için yedeğiniz hemen hazır olmayabilir. O zaman üçüncü adım olarak bu yedekleri hazır etmek için gereken yetiştirme planlarını yapmalısınız. Yapılan planları da uygulamaya koymalısınız. Eğer hiç bir pozisyonu alttan dolduracak bir aday çıkmıyorsa sorununuz daha da büyüktür. Bu durumda büyük bir olasılıkla  mevcut yöneticileriniz 'cüce'dir. Cüceler, selvi boylulara geçit vermezler, altlarında onların yerini dolduracak kimseyi yetiştirmezler.

 

Sonuç

İnsan kaynağı yönetiminde "tam zamanında üretim" mümkün müdür?

Eğer yukarıda sözünü ettiğim tarzda bir hazırlığınız varsa mümkündür. Unutmayınız,  herkes değerlidir, ama hiç kimse vazgeçilmez değildir.

Namerde muhtaç olmamak için yedekleme planlarınızı iyi yapmalısınız.

İNSAN KAYNAKLARI KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER MAKALELER

Ne giydiğinizi biliyor musunuz?

Yazan: Didem Eryar Ünlü / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 13.09.2018

Tekstil sektörü, petrol sektörünün ardından, dünyanın en büyük ikinci kirleticisi. Sadece bir T-shirt ve kot pantalon üretimi için yaklaşık 20 bin... Devamı

'İşini iyi yap, hayat boyu öğrenci kal'

Yazan: Didem Eryar Ünlü / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 14.08.2018

"Yaşam felsefemi oluştururken en fazla etkilendiğim iki cümle büyükbabama ait. Bu cümlelerin birincisi, 'Sana yapılacak bir iş verildiğinde, bunu... Devamı

KOBİ'ler İş Güvenliği'nde Yeni Döneme Hazır mı?

Yazan: Dr. Resul Kurt / İş Hukuku ve Sosyal Güvenlik Müşaviri

Yayın Tarihi: 27.06.2016

İş Sağlığı ve Güvenliği yasası, iş güvenliği alanında proaktif bir yaklaşımla üç önemli ayak üzerine kuruludur; 1-Risk değerlendirmesi ve acil durum... Devamı

Çok Eşlilik Hangi Koşulda Gereklidir?

Yazan: Dr. Uğur Tandoğan / İnsan Kaynakları Uzmanı

Yayın Tarihi: 01.08.2012

İşiyle evli patron Aile şirketi bir kobide proje yapıyordum. Şirket sahibinin eşi ve aynı zamanda şirketin ortağı hanımefendi ile görüşüyordum.... Devamı

İşe Alımda 'Ne Yapılmaz'ı Bilenden 'Ne Yapılmalı' Önerileri

Yazan: Ayşe N. Uça / Datassist İK Genel Müdür/Performia Türkiye CEO

Yayın Tarihi: 11.04.2012

İnsanın pek çok şeyi doğrudan kendi yaşamadan öğrenemeyeceği söylenir. Öneriler, tavsiyeler pek işe yaramaz, kendi deneyimlemeden hiç kimse... Devamı