ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

Serpa Kozmetik Başarı hikayesi

Serpa Kozmetik-Ecza Malz. San. ve Tic. Ltd. Şti.

1997 yılının Nisan ayında kurulan, 2007 yılında 5.000 m² kapalı alanlı hizmet binasına taşınan Serpa Kozmetik, genç ve dinamik bir ekiple; güvenilir firma, dürüst satıcı, sistemli çalışma ve iyi hizmet anlayışı ile yükselen bir çıkış trendi yakalamıştır...Devamı

Dağarcık

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

Yayın Tarihi: 06.09.2013

Sizlere sözüm vardı, yoğurt öyküsü anlatacaktım. Bir yoğurt neden farklı olur, bunu dillendirecektim!

Altı üstü yoğurt, demeyin bana...

Ben evimde yoğurt yapanlardanım, iyi kültürün, taze sütün önemini bilirim.

Bu hafta "The Economist" dergisi, ABD'de Hamdi Ulukaya'nın "yoğurt" öyküsünü yazdı.

Hamdi Bey'i bu yıl "Yılın İşadamı" olarak tanıdık. Dergi onu "Yoğurt üretiyor" diye anlatıyor...

Oysa bu "yoğurt" başka bir yoğurt.

Hamdi Bey "Chobani" adıyla yoğurt üretiyor.

Öyküsü çok basit: 2005'de New York'ta 85 yıllık bir yoğurt firmasını satın alıyor.

18 ay sonra, bu şirket satış rekoru kırıyor.

O kadar ki, şu an ABD' de yılda 6 milyar $ olan pazar son 5 yılda iki kat büyümüş.

Bu pazarın altıda biri, Hamdi Bey'in Chobani yoğurduna ait. Hamdi Bey "Bu ülkede hiç bir ürünün satışı bu hızda artmadı'' diyor.

Demek ki iş, sadece bir mal satışı değil... İşin bir gizemi var.
Gizem ne?

Çok basit ve çok zor...

Chobani işin hakkını veriyor.

Bu yoğurt emsallerine göre çok daha maliyetli. En basitinden 3 kat daha fazla süt tüketimi gerektiriyor. Bekleme süresi daha fazla olduğu için yapımı ve maliyeti daha fazla.

Hamdi Bey, Anadolu topraklarından ABD'ye gitmiş sizin gibi bir halk çocuğu. Yanılmıyorsam, mühendislik okumuş.
Bu ülkede bir tespit yapmış: Bu insanların yediği yoğurt, benim anamın yaptığı yoğurt değil. Bunlar içine bir dizi tatlandırıcı katılmış süt mayasını, yoğurt niyetine yiyorlar.

Oturmuş, anasının yaptığı yoğurdu yapmış.
Bizim KOBİ Dünyası için önemli olan işi ondan sonra yapmış: Ürünü almış, özel biyo/ekolojik mağazalarından çıkarmış, her mağazada satılan ürün yapmış.
İlla sır arayacaksak, bunu becermiş.

Diyeceksiniz ki, bu piyasanın "yoğurtçu büyükleri" bu işi yapamıyor mu?

Hem yapıyor, hem de yapamıyorlar... Buna da "inovasyon paradoksu" diyorlar. Bir ürünün istediği nitelikler ile şirket anlayışı kesişiyor, sonuçta bu ürünün hakkıyla yapılamıyor.

Ya daha çok kar etmek istiyor, ya da daha az zahmet çekmek...

Ne olursa olsun, sonuçta ürün, kimlik değiştiriyor.
Chobani kendi tarzında / kendi bildiği doğruda şaşmadan yürüdüğü için İngilizce'de "duvarı kendi tarzında tırmanan" deyimi kullanılıyor.

Hamdi Bey'e teşekkür borçluyuz. Bir ürün Türkiye'de doğruysa, ABD de doğru oluyor...

Bir de benim özel teşekkürüm var: Sağol, Hamdi Bey, yoğurdun yapımında onca zaman harcadığım için "enayi adam" olarak nitelenmekten kurtardın!

 

İNOVASYON KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER MAKALELER

Teknogirişim desteğine revizyon talebi

Yazan: Taylan Erten / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 25.07.2013

5746 sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun 2009 yılından beri yürürlükte. Amaç kısaca ekonominin uluslararası... Devamı

Gün, 'İş Yapma' Günü

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 16.04.2013

OSTİM Türkiye'nin ilk organize küçük sanayi çarşısıdır. Kurulduğu 70' li yıllardan bu yana hep düzgün bir ritmle büyüdü. Şimdi sanayiye yol... Devamı

E-Faturaya / E-Deftere Hazır mısınız?

Yazan: Recep Bıyık / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 14.03.2013

Elektronik fatura ve elektronik defterle ilgili ilk kapsamlı düzenleme 2006'da yapılmış ancak çeşitli nedenlerle bu düzenleme fiilen uygulama alanı... Devamı

Portre: Çamlıbağ Şarapçılık

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 10.07.2012

Haşim Yunatçı, düz bir hesap, 90 yıldır şarap üreten bir ailenin 4. kuşağından. Ailenin Gökçeada geçmişi, 300 yıla dayanıyor, hani hesapça... Devamı

Selin Ertür Olayı

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 28.11.2011

Selin Ertür, kuzey Ege'de yaşayan 'Selatin' adıyla üretim yapan bir zeytinyağı üreticisi. Bir aile geleneğini sürdürüyor ve işi 4 kuşağa ve bir... Devamı