ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

Doğuş Elektrik Başarı Hikayesi

Doğuş Elektrik İnş. Taah. San. Tic. A.Ş.

Gaziantep`te, elektrik ve tesisat malzemeleri alanında faaliyet gösteren Doğuş Elektrik, teknolojik gelişmeleri sektörüne uygulayarak müşterilerine sunduğu çözümlerle hergün daha da büyüyor...Devamı

Coğrafi işarette Avrupa Birliğiyle uyumlulaşıyoruz

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

Yayın Tarihi: 10.05.2017

 

10 Ocak 2017 tarihi itibariyle yeni Sınai Mülkiyet Kanunu'nun yürürlüğe girmesiyle sektörde yeni ve daha kurumsallaşmış uygulamalar yerini aldı. Marka, tasarım, patent, faydalı model alanlarında yapılan birçok değişikliğin yanı sıra coğrafi işaretler de bu değişimden nasibini aldı. Yapılan değişikliklerin çoğunda AB mevzuatıyla uyumlulaştırma çabalarının izleri görülürken coğrafi işaret alanında da benzer düzenlemeler göze çarpıyor.

Bilindiği üzere, Kanun'da yer verilen şartlara uygun olan doğal ve beşeri unsurların bir araya gelmesi sonucu oluşturulan gıda, tarım, maden, el sanatları ve sanayi ürünlerinden tescil edilenler coğrafi işaret kapsamına giriyor. Söz konusu coğrafi işaretler de kendi içerisinde kategorilere ayrılıyor. Daha önce menşe adı ve mahreç işareti olarak yalnızca ikiye ayrılırken artık coğrafi işaretlere AB uygulamalarında da görülen geleneksel ürün adı konsepti eklendi. Bu kavramlar bundan sonra Avrupa Birliği'ndeki uygulamaya benzer bir şekilde farklı renklerdeki amblemlerle belirgin hale getirilecek ve bundan sonra bu ürünlerin hangi kategoriye girdiği üzerlerindeki amblemlerle ayırt edilecek. Bu ürünlerdeki amblem kullanımı ise 1 Ocak 2018 tarihten sonra gerçekleşecek.

Peki, bu kavramların arasındaki fark nedir? Menşe adı, tüm veya esas özelliklerini belli bir coğrafi alana özgü unsurlardan alan, üretimi, işlenmesi ve diğer işlemlerin tümü bu coğrafi alanın sınırları içinde gerçekleşen ürünleri ifade eder. Mahreç işareti ise coğrafi bir alanla özdeşleşen, üretimi, işlenmesi ve diğer işlemlerinden en az biri belirlenmiş coğrafi alanın sınırları içinde yapılan ürünleri tanımlar. Bunların yanında geleneksel üretim veya işleme yöntemi ya da geleneksel bileşimden kaynaklanması yahut da geleneksel hammadde veya malzemeden üretilmiş olması şartıyla, menşe adı ve mahreç işareti kapsamına girmeyen ve piyasada bir ürünü tarif etmek için geleneksel olarak en az 30 yıl süreyle kullanıldığı kanıtlanan adlar da geleneksel ürün adı kapsamına girer.

Türkiye'de tescilli mahreç işaretlerine Adana Kebap, Bafra Zembili, Buldan Bezi ve Diyarbakır Örgü Peyniri örnek verilebilirken, tescilli menşe işaretlerinden birkaçı ise Afyon Kaymağı, Akşehir Kirazı, Antep Fıstığı ve Ayvalık Zeytinyağı şeklinde sayılabilir.

Gelelim geleneksel ürün adına... Henüz bu kavrama ilişkin bir başvuru yapılmadığı için elimizde Türkiye'ye dair bir örnek olmasa da Avrupa Birliği'nden birkaç örnek verilebilir. İtalya'nın Napolitan Pizzası ve Mozzarella peyniri, Belçika'nın FARO birası, İngiltere'nin Çiftlik Tazeliğindeki Hindileri AB'de tescilli geleneksel ürün adlarına birkaç örnek.

Türkiye'nin AB'ye yaptığı coğrafi işaret başvurularına bakacak olursak herhangi bir geleneksel ürün adı bulunmamakla birlikte, başvurusu yapılan menşe adı ve mahreç işaretlerinden Aydın İnciri menşe adı, Antep Baklavası ise mahreç ürünü olarak tescillenmiş durumda. Türkiye'nin başvuruda bulunduğu ancak henüz tescil almamış olan diğer coğrafi işaretler ise Malatya Kayısısı, Taşköprü Sarımsağı, Bayramiç Beyazı, Aydın Kestanesi, İnegöl Köfte, Afyon Sucuğu ve Afyon Pastırması.

Sınai mülkiyet kanunu ile gelen bu yenilikler Türkiye'nin yöresel ve kültürel zenginliklerine şüphesiz katkı sağlayacak ve pek çok ürünün üretimi, işlenmesi vb özellikleri sıkı bir denetim ile nesilden nesile aktarılacak.

 


MARKA - PATENT KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER MAKALELER

TRIZ yöntemi size ne kazandırır!

Yazan: Av. Ali Çavuşoğlu / Marka - Patent Uzmanı

Yayın Tarihi: 07.01.2019

Günümüzde TRIZ ve TRIZ yazılımı yaklaşık 5000 şirkette kullanılmaktadır. Sadece Samsung firması 33.000’den fazla mühendisine TRIZ eğitimi... Devamı

TRIZ yöntemi ve eğitiminin faydaları

Yazan: Av. Ali Çavuşoğlu / Marka - Patent Uzmanı

Yayın Tarihi: 13.11.2018

TRIZ, birçok endüstride ve bilimde kullanılabilen yenilik için önde gelen yıkıcı bir teknolojidir. TRIZ eleştirel düşünme becerilerini geliştiren ve... Devamı

Patent araştırmasının önemi

Yazan: Av. Ali Çavuşoğlu / Marka - Patent Uzmanı

Yayın Tarihi: 18.06.2018

Patent araştırmasıyla, Sektörünüzü Analiz Edersiniz,. Kobiler yeni ürün geliştirirken, işletme içindeki teknik problemlereçözüm aranırken patent... Devamı

Ortadoğu'da markalaşma

Yazan: Gamze Coşkun Bakır / Marka Vekili

Yayın Tarihi: 06.11.2017

Eylül ayında Grup Ofis tarafından düzenlenen Marka Günleri'nin ilkinde Ortadoğu'da markalaşmayı ve bu anlamda izlenmesi gereken prosedürleri yerel... Devamı

Bir markanın iki sahibi olabilir mi?

Yazan: Av. Ali Çavuşoğlu / Marka - Patent Uzmanı

Yayın Tarihi: 23.10.2017

Bu soru 10.01.2017 tarihinden önce sorulmuş olsaydı, cevabımız hayır olacaktı. Ülkemizde markaların korunmasıyla ilgili daha önce yürürlükte olan 556... Devamı