ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

Mina Kozmetik Başarı Hikayesi

Mina Kozmetik Day. Tük. Mam. İnş. Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti

1994 yılından bu yana Diyarbakır’da toptan ve perakende kozmetik ürünlerinin ticareti konusunda faaliyet gösteren Mina Kozmetik; Hazine Müsteşarlığı Merkezi Finans ve İhale Birimi, Avrupa Konseyi Kalkınma Bankası ile Alman Kalkınma Bankası işbirliğiyle yürütülen SELP II Projesi kapsamında İş Bankası`ndan kredi kullanarak ikinci mağazasını açmıştır.Devamı

7 Günde 1

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

Yayın Tarihi: 19.12.2019

Katma Değere Giden Yol-1

Bu hafta burada bir dostum konuk.

Y. Müh. Sayın Celâl Beysel, girişimci, sivil toplumcu ve sanayi eğitimcisi. Onun BÜSİAD, TÜRKONFED ve BEGEV'deki iz bırakan uzun çalışmalarının tanığıyım. Ama bunlar kadar o bir Ar-Ge'ci ve AB Horizon işbirliği projesinde sonuç odaklı çok projesi var. Sonuçta bunların hepsi onu "Tek Yol: Katma Değer" konusuna götürüyor.

Şimdi siz KOBİ Dünyası'nı 2 hafta süreyle onu okumaya davet ediyorum.

Çok ders çıkaracağınızı şimdiden söyleyeyim...

Durum tespiti: Üretim kapasitemiz 70'li yıllardan beri her gün ilerliyor. İhracatımız son 15 yılda önemli atılımlar yaptı. Katma değerli üretim konusunda yeterli seviyeye gelemediğimiz, amacımıza bir türlü ulaşamadığımız da bir gerçek. Üretim sektörümüz ucuz işçilik avantajımızın sağladığı satış potansiyelini ve özellikle otomotiv endüstrisi sayesinde kazandığımız kaliteli üretim becerisi avantajlarımızı kullanmanın ötesine bir türlü geçemiyor.

İşçimizin alın terini, sanayimizin çalışmalarını, çoğu kez gelişmiş ülkelerden satın aldığımız pahalı, yenilikçi makineleri, araçları, parçaları, teknoloji ürünlerini kullanarak ve "üç kuruş" kâra razı olarak yine gelişmiş ülkelere satıyoruz. Büyük firmalara satış yapan KOBİ'ler en iyi ihtimalle sadece hayatlarını idame ettirme becerisini gösteriyorlar.

Gelişmek, büyümek, tüm ülkelerde tanımlanmış olan "ölüm vadisini" aşabilmek için birleşip, tek bir güç olmaya çabalayıp seslerini duyurmak yerine eski alışkanlıklarla "gemisini kurtaran kaptan" alışkanlığı ve "bir etkin siyasinin desteğine başvurma" hastalığı, bir türlü aşılamıyor.

Günlük başarıları bir kenara koyarsak, milli geliri sadece inşaat sektörünün becerileri ile artan, eğitim ve işsizlik sorununu aşamamış, KOBİ'lere inovasyon ve ar-ge becerisi kazandıramamış durumdayız.

Kârsızlıktan birikimlerimiz olamıyor...

Rakiplerimiz: Ucuz işçilikle üretimde rakibimiz Çin, Hindistan, Pakistan... Her geçen gün oralarda da işçilikler artıyor, artık onlarla rekabet edecek fiyatlarla satış yapabiliyoruz diye sevinmeyelim; rekabetimizin ana unsurlarından biri olan kalitemiz uzun süredir onların ilerisinde. Bu tarz rekabetçiliğin geleceği yoktur.

Hele Çin'in yaptığı muhteşem tren yolu ve Pakistan'da inşa ettiği liman bitince nakliye avantajımız da ortadan kalkacak.

Yakında Afrika ülkeleri de ucuz üretim açısından rakibimiz olacaklar, onlar da kalitelerini yükseltecekler. Onların rekabeti daha da zorlu olacak, çünkü ilk aşamada o ülkelerin insanı aç kalmasını önleyecek kadar paraya çalışmaya razı olacak.

Mevcut Teşvikler: Teknoloji Transfer Merkezleri, Teknoparklar, TÜBİTAK destekleri, çeşitli Bakanlıkların kendi konularını ilgilendiren pek çok destek, hepsi bu amaca yönelik. Ama tüm bu gayretlere rağmen katma değerli üretim becerimiz yeterince ve gerekli hız ile artmıyor.

Teşviklerin çok değişik bakanlıklardan ve kuruluşlardan verilmesi, içeriklerinin ve bürokrasilerinin birbirlerinden çok farklı olmaları, teşvik öncesi döküman hazırlama sürecinin çok zorlu olmasının problem olduğu görülmelidir.

Destekler hangi kriterlere göre veriliyor?Ar-Ge Merkezlerine verilen destekler çıktılara değil, bürokratik işlemlerin tamamlanmasına göre veriliyor. Ar-Ge becerisi değil, binalar, giriş çıkış güvenliği, çalışanların hangi gün kaç saat nerede oldukları denetleniyor. Laboratuvar alet edevatının mevcut olması durumu, Ar-ge ve inovasyon yapmaya yeterlilik olarak değerlendiriliyor. Destekler, Ar-Ge becerisi olan firmalara değil, bina yapabilecek, ar-ge alet edevatı alabilecek maddi olgunluğa ulaşmış şirketlere yönlendiriliyor. Destekler istenen sonuçları vermeyince çare, bürokrasiyi daha da artırmakta aranıyor.

Püf Noktası: Shakespeare "Önce hayaller ölür, sonra insanlar..." der. Bu deyiş, KOBİ Dünyası için önce hayallerin menzil yapılması gerektiğini anlatmakta. Hayal olmayınca KOBİ'de ortada kal(a)mıyor. Bunu bir püf noktası olarak panoya asıyorum.

Haftanın Notu: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti 'nin 43. Sedat Simavi Ödülleri geçtiğimiz hafta dağıtıldı. 9 dalda ödül dağıtılırken Başkan Turgay Olcayto'nun "Bu ödüller gazeteciliğin ve ülkenin bu zor günlerinde geleceğe dönük bir umut ışığıdır ve bu umut ışığını gücümüz yettiğince sürdüreceğiz" sözlerini "haftanın notu" olarak aktarıyoruz.

Hayırlı işler!

 NOT DEFTERİ

+Isparta Ticaret ve Sanayi Odası (TSO) Kadın Girişimciler Kurulu'nun (KGK) başarısı parmak ısırtıyor. Hürriyet gazetesinin İnsan Kaynakları ekinde okudum. Kadın girişimciler bir araya geliyor ve "İşte Kadın" olarak bir marka yaratıyor. Markanın yetmeyeceğini anlıyorlar ve bir mağaza kuruyorlar. Burada 80-90 kadının emeği değerleniyor. Bunda "sığınmacı kadınların emeği de var, bu işi daha da anlamlı ve makbul kılıyor. Bu işin mimarı bir girişimci aileden gelen Zühal Emine Büyükçelen. 1972 doğumlu. Gördüğüm kadarıyla 10 parmağında 10 marifet var. Isparta KGK'nin başkanlığını o yapıyor. Ama bu başarıyı tamamlayan bir de perde arkası mimarı bulunuyor. Isparta TSO'nun 8 yıl kıdemli kadın genel sekreteri Nihal İspir'de bu kurulda yer almakta. Her ikisinin enerjisi anlaşılan önemli bir sinerji yaratmış.

Isparta TSO Kadın Girişimciler Kurulu'nun kısa sürede aldığı bu uzun yolu kutluyorum.

Bir övgüyü de TOBB Başkanı Sn. Rıfat Hısarcıklıoğlu hak ediyor.2007'de oluşturduğu bu kadın girişimciliği kurulu konusu, bugün 81 ilde 7.000 kadın girişimcinin bir çatı altında, rehberle yol almasını sağlıyor.

Hepsinin yolu açık olsun...

Yeri gelmişken satışta kadın-erkek dengesinin şirket kârını arttırdığı ortaya çıkmış. Women In Sales (WIS) platformu çeşitliliğin olduğu şirketlerde kârlılığın arttığının altını çiziyor. Ancak bunun için önce kadınların talepkar olmaları, sonra da erkeklerin kadınların yanında olması gerektiği vurgulanıyor. WİS, 2016'da kurulmuş bir platform. Bu yılın sonunda 50 ve 2020'de de 100 kurumsal destekçiye ulaşmayı hedefliyor. WİS'in bu iş için oluşturduğu bir de danışma kurulu var. Eşitliği hedefledikleri kendi bünyelerinde eş başkanlık kurmalarından belli. WİS'de kadın eş- başkanlığını Güliz Öztürk ve erkek eş başkanlığını ise tarafını ise Ergün Güler yapıyor.

+Girişimcilikte farklılaşmanın 2 güzel örneğini paylaşmak istiyorum. Bandırma'da kurulu Kocaman Balıkçılık (yönetim kurulu başkanı Sn. Osman Kocaman) yerli somon fümeyi 92 testten geçtikten sonra Japonya'ya ihracını sağlamış. Bu yılın sonunda ciro hedefi 31 milyon $. Japonya'nın yanında Fransa'ya salyangoz, ABD'ye marine edilmiş hamsi, Çin'e de deniz patlıcanı ihraç ediyorlar. Bana göre başarısı bu organizasyonun tek bir alana (deniz ürünü) yoğunlaşmış olması. Başka bir alana hiç bir biçimde saçılmamışlar / yönelmemişler.

Üniteks ise 1990'da İzmir'de kurulmuş yurtdışına fason konfeksiyon ürünü ihraç ediyor. Yüzde yüz ihracata çalışan Üniteks (Yönetim Kurulu Başkanı Serhan Ünsal) bu yılın sonunda 200 milyon $ ihracat yapmış olacak. Üniteks bu başarısında en önemli faktör olarak "sadakat"ı gösteriyor. Sadakat derken, uzun vadeli ilişkiyi unutup, kısa vadeli kârlı hiç bir işe itibar edilmemiş. Bu şirket İzmir dışında Batman, Tokat, Ordu ve Giresun'da üretim yapıyor.

KOBİ Dünyası'na ilk günlerinden tanıdığım bu 2 örneği KOBİ Dünyası'na göstererek "bir işte başlangıç temellerini doğru atmanın" farklılaşmada ve büyümede ne kadar yol aldırdığını göstermek istedim.

Çok ikna edici iki örnek değil mi?

7 GÜNDE 1 KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER MAKALELER

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 24.02.2020

Kadın girişimciliği konusunda neler oluyor? TOBB'un "Kız Kardeşim Projesi" 2020'de 10 bin kadına ulaşmayı hedefliyor. Hedef verilen eğitimlerle... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 17.02.2020

TURİZME YENİ BİR BAKIŞ TÜSİAD VE TTYD RAPORU: Emitt Fuarı'nda Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği'nin (TTYD) standını ziyaret gittim. Standın belki... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 10.02.2020

TÜRKİYE'NİN KÜLTÜR ATLASI Bu hafta KOBİ Dünyası'na yeni kitabımı takdim etmek istiyorum. Kitabı coğrafya profesörü İbrahim Atalay ile birlikte... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 03.02.2020

24. EMİTT FUARI Aralık ayı geldiğinde ülkenin yerel ortamını bir "EMİTT heyecanı" kaplar. Gördüğünüz hemen her belediye reisi, tanıştığınız... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 17.01.2020

Yalova'da Ne Oluyor?Önce benim Yalova'da Hayrettin Karaca'yı ve  kurduğu arboretumu ''Türkiye'nin Kültür Atlası'' adlı yeni çalışmamızda nasıl... Devamı