ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

CAKO Konfeksiyon Başarı Hikayesi

Cako Konfeksiyon

80'li yıllarda Diyarbakır'da küçük esnaf olarak ticari faaliyete başlayan Cemal Yıldız, sahibi olduğu Cako Konfeksiyon ile bugün şehirdeki şıklığın ve modernliğin adresi olmanın gururu ve sevincini yaşıyor...Devamı

7 Günde 1

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

Yayın Tarihi: 01.07.2019

TEZLERDEN ÖĞRENMEK...

Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Endüstri Tasarımı Bölümü'nde yapılan 2014-2018 döneminde yapılan yüksek lisans tezlerine baktım ve yenilikçilik anlamında şunları buldum, paylaşıyorum:

1. Türkiye'de endüstrileşmenin etkisi, hem pazarın serbestleşmesiyle birlikte yaygınlaşan batı ürünlerinin etkisi, kullanıcı ihtiyaçları gözetilmeksizin toplumu hızlı bir değişime itmiştir. Türkiye'de kullanıcının asıl yaşama alanı olan mutfaklar, evlerin metre kare cinsinden arttırılması amacıyla küçülmüş, küçülen mutfaklarda ve hızlı yaşam koşullarında yemek yapmak isteyen kullanıcının tek yardımcısı olarak patates kızartma, tost yapma makineleri ön görülmüştür. Tüm bu veriler ışığında, yerel kullanıcıların gerçek ihtiyaçlarından ortaya çıkan tasarımlar oluşturulmuş, küresel pazar için farklılık yaratabilecek alternatifler geliştirilmiştir. Kullanıcıyla hem ihtiyaç hem kültürel bağ kurması sayesinde ürünlerin uzun ömürlü olacağı düşünülmektedir. Oluşturulan bu iki ürün tasarımı, besleyici ve kendine özgü lezzetlere sahip bu geleneksel yemeklerin yapımını kolaylaştırarak günümüze taşır, hem Türkiye hem de tüm dünyada yenilik ve farklılık yaratır. (G. Aslı Gök, Danışman: Kenan Mortan, Anadolu Mutfağına Yönelik Günümüz Yaşam Koşullarına Uygun Ev Aleti Tasarımı, MSGSÜ Y. Lisan Tezi, 2014)

2. Ofis mobilyası sektörünü etkileyen en önemli gelişmelerden biri de Türkiye'deki işletmelerin kurumsal kimliği ve markalaşmayı keşfetmiş olmalarıdır. Kurumsal kimlik anlayışı ile firmalar logo ve amblemlerinden ofis tasarımına kadar firma kimliğini yansıtabilecek her alanda yeniden yapılanmaya girmişlerdir. Bu durum firmaların tasarım konusunda beklentilerini yükseltmiş ve ofis mobilyası tasarımlarını da etkilemiştir. Tasarım, farklılık yaratmayı amaçlayan firmalar için yenilikçilik kaynağı olarak görülmeye başlanmıştır. Firmalar, küresel pazarda yer alabilmek ve rekabet edebilmek için tasarım faaliyetlerini firma içi süreçlerine dahil etmişlerdir. Tasarım ve üretimin uluslararası standartlarda değerlendirilmeye başlanması ofis mobilyasını sadece bir üretim faaliyeti olmaktan çıkmıştır. Bu noktada firmalar tasarım ve kaliteyle beraber firma imajı, pazarlama ve halkla ilişkiler gibi tüm organizasyonel süreçleri bir arada yönetmeye başlamışlar ve markalaşma yönünde kararlar almışlardır. Tasarım, markalaşma kararı alınırken kilit önem taşıyan bir unsur olarak yerini almıştır. Özellikle Gümrük Birliği sonrası dönemde tasarım faaliyetleriyle öne çıkan firmalar kendi markalarıyla ihracat yapma konusunda başarılı olmuşlardır. Sektörün ihtiyacı olan katma değeri yüksek ürünlerin üretilmesi, firmaların tasarım bilincinin artmasında yatmaktadır. Bunun için her şeyden önce kullanıcı gereksinimleri ve bir çalışma alanı olarak günümüz ofislerine ait kullanıcı senaryolarının iyi tanımlanması gerekmektedir. Tasarımın sadece estetik değil akıllı detay çözümleri, inovatif malzeme kullanımları ve gelişmiş üretim teknolojileriyle desteklenmesi önem taşımaktadır. (Duygu Barutçu, Danışman: Yrd. Doç. Dr. Meltem Özkaraman Şen, Ürün Tasarımı Açısından Gümrük Birliği'nin Türkiye'de Ofis Mobilyaları Sektörüne Etkileri, Msgsü Y. Lisan Tezi, 2014)

3. Kullanıcı Odaklılık kriteri üzerinden baktığımızda, firmaların kullanıcı bilişsel özelliklerine göre tasarlama kaygısı gütmedikleri, fiziksel gelişim konusunda farkındalığa sahip oldukları görülmektedir. Fonksiyonel ihtiyaçlar açısından bakıldığında, depolama ve eylem alanının yetersizliği, çanta ve su şişesi koymak için ayrı bir alana olan ihtiyaç, boyut uygunsuzluğu nedeniyle ayarlanabilirlik özelliğine olan ihtiyaç, sertlik ve rahatsızlık hissi yaratması ve öğrencinin sırt ağrısı çekmesine neden olması (ergonomik yoksunluk) gibi çözüm getirilmemiş problemlerin varlığı, firmalar tarafından fonksiyonel ihtiyaçların göz önünde bulundurulmadığı gerçeğini yansıtmaktadır.
Yapılan tespitler üzerinden ülkemizde eğitim mobilyaları kapsamında başarılı tasarım çıktıları elde etmenin bir sistem sorunu olduğu söylenebilir. Kullanıcıların beklentileri, karşılaştıkları problemler ve bunların yanında eğitim sisteminin gerekliliklerinin ortaya konulacağı bu çalışma elbette ki Türkiye'deki öğrencilerin antropometrik verilerinin elde edileceği bir çalışma ile desteklenerek gerçekleştirilmelidir. (Şerefraz Akyaman, Danışman: Yrd. Doç. Dr. H. Tengüz Ünsal, Eğitim Çevresi Ve Tasarım İlişkisi: Türkiye'de Okul Sıraları Üzerine Bir İnceleme, Msgsü Y. Lisan Tezi, 2015)
Ara ara bu tezlerden böylesi aktarımlar yapmak istiyorum, zira çok şey anlatıyor, bilmem buna katılır mısınız?


PÜF NOKTASI:
"Cevap hakkını, birilerine karşı değil, hayata karşı kullanmalı insan. En iyi cevabı yaptıklarınızla verirsiniz. Günler nasıl olsa geçer" diyor şair ve yazar Murathan Mungan. Söz bolluğuna karşı bu iksir cümle KOBİ Dünyası için kulağa takılacak bir küpe.

 


NOT DEFTERİ

+ "Gölge yönetim kurulu " (GYK) yeni bir kavram.... Bu deyimi KOBİ Dünyası ilk kez duyuyor olabilir, bu benim için de öyle... Ekonomist dergisinden öğrendim: Şirketler, 25 yaş grubundan bir GYK kuruyor. Amaç, genç kuşakların tüketim nabzını elde tutmak.
Bu amaçla GYK 'lar, çeşitli üniversitelerden seçiliyor. GYK üyesi 5-6'yı geçmiyor. GYK 'ların icra yetkisi yok. Toplantıları gündemsiz. Çoğunlukla ayda bir toplanıyor. Toplantının sonucu yönetim kuruluna "tavsiye" ediliyor. Şirketler bu yolla yeni eğilimlerden haberdar oluyor.
GYK üyesi hem oturum başına bir huzur hakkı alıyor hem de deney ediniyor, karar alma süreçlerini öğreniyor. Türkiye'de bu konuda 5-6 büyük şirket örneği var.
Sizlerin "Bunu KOBİ 'lere nasıl uygulayacağız?" dediğinizi görür gibiyim. KOBİ Dünyası bulunduğu yerin en yakınındaki üniversite ile bağ kurabilir. Buna hemen karşılık gelecektir. Üretim yaptığı konunun fakülte ve yüksek okulundan pekala böylesi GYK kurulur. Sakın ola ki "Bu işi bacak kadar üniversiteli mi bilecek?" demeyin. Dijital çağda onlar bu eğilimleri bizden hem daha önce görüyor hem de derinlemesine anlıyorlar. Bu nedenle GYK kurmak için kolları sıvamanın bence günü geldi...

+ Peak Games'den ne öğrenebiliriz? Ekonomist dergisinin 28.Yılın İş İnsanları ödülünde "Yılın Erkek Girişimcisi" Peak Games'in kurucusu Sidar Şahin oldu.
Bu kuruluşun geçmişi çok kısa, 2010'da kuruldu. İlk iş mobil oyun alanıydı. Bunu yapay zeka ve yapay öğrenme alanları izledi. İlke "Ne yaparsak yapalım, hep dünyaya açalım" oldu. 500 milyon fazla kişiye ulaştı, 2017 'de dünyanın en büyüğü Zynga'ya kart ve okey oyunu stüdyosunu devretti. Ama "Park Games yerli ve ulusal bir şirket" olarak yaşamaya devam etti. Anlaşılan devam edecek de...
Peak Games, yeni yeni alanlar geliştiriyor ve bununla büyümesini katlıyor. Şahin'in ciddi bir farklılığı var: Günlük kararlara katılmıyor, şirketine stratejik vizyon sunuyor / katıyor. Funpac, izlesene.com bunlardan ikisi.
"İzlesene.com" bir sosyal video paylaşımı sitesi olarak youtube'ı geride bıraktı.
Bu deneyden öğrendiğim ne yaparsak yapalım hedef "global başarı odaklı" olmalı.
Peak Games 'dan start up şirketlerinin ilk öğreneceği şey kanımca "uçmamak" oluyor.

+ 28. Yılın İş İnsanları'nın "Yılın Kadın Girişimcisi" ödülü Trendyol'un kurucusu Demet Mutlu'nun oldu.
Demet hanım bu şirketi çok uzun bir süre değil, 2010'da kurdu. Bugün 16 milyon müşterisi ve 2.000 çalışanı var.
8 yıllık bir sürede bu yükselişi hangi etkenlerle yorumlayabilir? Demet hanıma "Başarı İçin 3 İlke" sorulmuş. O da bunları "müşteri odaklılık, yüksek hedef koymak,hatalardan öğrenmek" olarak sıralamış.
Dünyanın büyük e- ticaret sitesi Ali Baba 2018'de Trendyol'u satın aldı, ancak şirket bağımsız yönetimini yitirmedi.
Mutlu, yeni dönemde dijital ekonomik ürünlerde 2 milyar nüfusu hedefleyen bir girişim içinde. Bu e- ticaret platformu mobil uygulamarını kullanan 10 milyon müşterilerini bu yıl 2 katına çıkarmayı hedefiyor.

 

 


7 GÜNDE 1 KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER MAKALELER

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 22.07.2019

NEYİ YAPALIM? Şirketinizin "kan tablosu"nu çıkarmaya ne dersiniz? 1.İş: KİMİZ, BUNU ANLAYIN: Paydaş ve ortak analizini yapın! Kim, sizden ne... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 16.07.2019

KOBİ'LERİN HALİ NİCEDİR? İKİNCİ 500: Kısa adı "İkinci 500". Ama asıl adı "Türkiye'nin 2. Beşyüz Büyük Şirketi". Çalışmayı İstanbul Sanayi Odası (İSO)... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 24.06.2019

PROJE DESTEK ESASLARI KOSGEB'in proje desteğine ilişkin sorular yine çoğaldı. Konuyu kaynağından cevaplandırmak istiyorum: *Destek son 4 ay... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 17.06.2019

SİLVERLİNE Silverline, ankastre mutfak ürünleri üretimi yapan bir marka. 14 yaşından beri iş yaşamının içinde olan Hüseyin Alış, "can dostları"... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 10.06.2019

Dünyanın En Büyük Fuarı 7-11 yy. arasında Arap uygarlığını ağırlayan Endülüs Bölgesi (Andulusia) İspanya'nın tarım merkezi. Bu merkezde varolan 375... Devamı