ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

Akdöküm Sanayi A.Ş.

Akdöküm Sanayi Anonim Şirketi

Akdöküm Sanayi A.Ş. 1958 yılında İzmir/Çamdibi`nde küçük bir dökümhane olarak kurulmuştur. Türkiye`de ilk kez beyaz temper ve sfero dökümü gerçekleştiren Akdöküm, bugün 550 kişinin çalıştığı, üretiminin % 95`ini ihraç eden, konusunda 10`un üzerinde kalite belgesine sahip bir firmadır.Devamı

Sektörler, Çin'in boşluğunu doldurmaya hazırlanıyor

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

11.02.2020 Salı - İSTANBUL

Koronavirüs kaynaklı yaşanan kriz, bir yandan Türkiye için de çeşitli riskler barındırırken, diğer yandan başta kimya olmak üzere, tekstil, ayakkabı, mobilya, çelik ve turizm gibi sektörlere taleplerin kaymasını gündeme getirdi.

Koronavirüs salgınının vurduğu Çin'de kayıp hızla yükselmeye devam ederken, üretimi durduran firma sayısı da her geçen gün artıyor. Yaşanan kriz, bir yandan Türkiye için de çeşitli riskler barındırırken, diğer yandan başta kimya olmak üzere, tekstil, ayakkabı, mobilya, çelik ve turizm gibi sektörlere taleplerin kaymasını gündeme getirdi.

Çin'in Wuhan kentinde aralık ayında ortaya çıkan, kısa sürede ülke dışına taşan koronavirüs salgını nedeniyle can kaybı sayısı artmaya devam ederken üretim ve ihracat tarafında da sıkıntı giderek büyüyor. Çin'e maliyeti şimdiden milyarlarca dolar olan koronavirüs, dünya ticareti için de büyük tehdit oluşturmaya devam ediyor. Ülkede yaşanan krizin orta ve uzun vadede Türkiye ekonomisine ve özellikle de belirli sektörlere olumsuz yansıyabileceği dile getiriliyor. Ancak diğer yandan Çin'deki gelişmelerin Türk firmalarına ve üreticilere olan talebi de artırabileceği vurgulanıyor.

Başta kimya olmak üzere, tekstil, ayakkabı, mobilya, çelik ve turizm gibi sektörler Çin'den doğan boşluğu doldurmak için harekete geçti. 2019 yılında 18.4 milyar dolar ithalat, 2.6 milyar dolar ihracat ile 21 milyar dolar olan Türkiye - Çin ticaret hacmi ortaya çıkmıştı. 2020 yılının ilk aylarında ortaya çıkan koronovirüs sebebiyle Çin'den ithalatta da düşüş yaşandı. Dünyada Çin'e ithalatını kısıtlayan veya durduran pazarlara, Türkiye alternatif olmaya çalışacak.

Maske satışları tavan yaptı

Koronavirüs salgını nedeniyle Türkiye'nin temizlik ürünleri ihracatı 2020'nin ilk ayında hızlandı ve 38.5 milyon dolar seviyesine ulaştı. İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçı Birliği (İKMİB) Başkanı Adil Pelister, bir anda gelen 3 milyon adetlik maske talebine, kapasite bulunmadığı için yanıt verilemediğini belirtirken, bu talebin sadece maskeyle sınırlı kalmadığını vurguladı. Kişisel temizlik ürünlerine de talebin arttığını ifade eden Pelister, Ocak ayı özelinde yakın coğrafyalara ihracatta bir artış gözlendiğini söyledi.

Pelister, İKMİB'in Ocak 2020 ihracat verilerine bakıldığında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 20'lik bir artış olduğunu aktararak talepte de yüzde 30-40'lar civarında bir yükselişin devam ettiğini ifade etti. Türkiye'de maske üretimi yapan fabrikaların Çinliler tarafından kapasitesinin tamamının kullanıldığını söyleyen Medpa Biyoteknoloji firmasının sahibi Battal Mayan da şu an maske üretimi yapan tüm firmaların yurtdışına çalıştığını söyleyerek "Çinli firmalar bizdeki firmaların 6 aylık üretimini şimdiden tek başına kendisi aldı" dedi.

"Türk trikoculara talep artacak"

Tedirginliğin henüz Türkiye tarafına yansımadığını söyleyen Türkiye Triko Sanayicileri Derneği (TRİSAD) Başkanı Mustafa Balkuv, "Bu durumun ilerleyen süreçte neler götürüp getireceğini göreceğiz" şeklinde konuştu. Önemli triko üreticilerinden Bensu Giyim'in sahibi Nesim Bensusan ise virüsten dolayı telaşlanan Avrupalı tedarikçilerin tedbiri elden bırakmadığını aktararak, "Avrupalı tedarikçi Türkiye opsiyonunu açık tutmak isteyecek. Fazla olmasa da bir yönelim olabilir" ifadelerini kullandı.

Ayakkabıda üretimin Türkiye'ye kayması gündemde

Çin tarafında üretim gerçekleştiren firmaların rotayı Türkiye'ye çevirebileceğine dikkat çeken Türkiye Ayakkabı Sanayicileri Derneği (TASD) Başkanı Sabur Endican, "Süreç içerisinde Çin'de üretim gerçekleştiren ve ithalat yapan yabancı firmaların bizim tarafa yöneleceğini tahmin ediyoruz, böyle bir beklentimiz var" diye konuştu. Sektöre en önemli etkisinin orta ölçekli firmalara olacağını bildiren Endican, "Şimdilik o kadar da belli bir durum yok, ileri aşamada belli olacaktır" açıklamasında bulundu.

Mobilyacı harekete geçti

İstanbul İhracatçı Birlikleri (İİB), koronavirüs nedeniyle ertelenen dünyanın en büyük mobilya fuarlarının yarattığı boşluğu doldurmaya çalışacak. Birlik, fuarların iptal edilen tarihleri olan 23-30 Mart'ta İstanbul'da geniş katılımlı bir alım heyeti gerçekleştirmeyi planlıyor. Konuyla ilgili konuşan İstanbul Mobilya Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı Ahmet Güleç, "CIFF Uluslararası Mobilya Fuarı ile CIFM Interzum fuarlarının ertelenmesi dünya mobilya sektöründe büyük bir boşluk oluşturdu. Meydana gelen bu boşluğu İstanbul'un doldurmasını istiyoruz" dedi.

Gelişmeyi değerlendiren Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı Mustafa Balcı ise "Mobilya sektörümüz adına olumlu bir gelişme olan bu buluşma sonrasında sektörümüzün uluslararası arenada başarılı bir ivme yakalayacağını düşünüyoruz" şeklinde konuştu.

Tekstil, çelik ve doğal taş da talip

Çelik ve tekstil sektörünün de Çin'de koronavirüsü sebebiyle ortaya çıkan açığı kapatmaya talip olduğu belirtildi. Çelik sektörü tarafında Çin'in ihracat pazarlarında daralma yaşanacağı düşünülerek Türkiye'nin bu boşluğu dolduracağı hakim. Tekstilciler ise kapasite kullanımlarının artacağını tahmin ederek, Avrupalı firmaların üretimini Türkiye'ye kaydıracağını düşündüklerini dile getirdi. En büyük ihraç pazarı Çin'de yaşanan koronavirüs salgını nedeniyle alternatif pazar arayışına giren Türk doğal taş sektörü de pazar çeşitliliğini artırmak amacıyla Katar'a "Sektörel Ticaret Heyeti" organize etti. Sektör, 9 Türk firması, 33 Katarlı firma ile verimli ikili iş görüşmeleri gerçekleştirdi.

"Krizin uzaması otomotiv için risk"

Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca da kısa vadede Türk otomotiv sanayi açısından bir risk bulunmadığını belirterek, "Krizin uzaması ve derinleşmesi Avrupa'daki OEM'lere yaratacağı gecikmeden kaynaklı olarak Türk otomotiv üreticilerine dolaylı olarak yansıyacak" dedi.
Önceki Haber Sonraki Haber

DIŞ TİCARET KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER HABERLER

Tekstil firmaları ABD'de ürünlerini tanıttı

17.02.2020 - BURSA

ABD'de düzenlenen Premiere Vision Sport Fuarı'na 5 Türk tekstil firması katıldı.... Devamı

Türk domatesi Rusya vizesi bekliyor

14.02.2020 - İZMİR

Ocak ayında domates ihracatı 40 milyon 116 bin dolarla rekor kırdı, Rusya'ya kota doldu. İhracatçı, Rusya'nın uyguladığı kotanın kaldırılmasını istiyor. ... Devamı

Fransa'daki tekstil fuarlarına 290 firma katıldı

14.02.2020 - Yurtdışı

Paris'te eş zamanlı olarak gerçekleştirilen Premiere Vision Paris ve Texworld Paris tekstil fuarlarına Türkiye'den 290 firma katıldı.... Devamı

Otomotiv ihracatı 2,5 milyar dolara yaklaştı

13.02.2020 - ANKARA

Otomotiv sektörünün ihracatı yılın ilk ayında 2,5 milyar dolara yaklaştı. ... Devamı

Mobilyacıların hedefi İtalya'dan marka almak

12.02.2020 - İSTANBUL

2020 yılına KDV indirimiyle giren Türk mobilya sektörü daralan İtalya pazarında marka satın almalar yoğunlaştı. Büyümeyi yurt dışında markalaşarak sürdürmeyi hedefleyen sektörün ilk hedefi daralan İtalya pazarından marka satın almak.... Devamı