ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

Ömür Çelik San. ve Tic. Ltd. Şti.

Ömür Çelik San. ve Tic. Ltd. Şti.

Ömür Çelik, 2001 yılında İstanbul'da kurulmuştur. Otomotiv, beyaz eşya, makine ve inşaat sektörüne yönelik toptan ve perakende olarak kaliteli çelik malzeme satışı yapmaktadır. Kapasitesi yüksek ve son teknoloji kesim tesisine sahip olan firma müşteri ihtiyaçlarını en kısa zamanda karşılayan, uygun fiyatlı ve yüksek kalitede hizmet anlayışını ilke edinmiştir.Devamı

Perakendede umutlar ikinci yarıya kaldı

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

18.07.2019 Perşembe - İSTANBUL

Perakendede ilk altı ayda cirolar arttı ama sektörün yüzü gülmedi. Satış hacimlerinin önemli oranda düştüğü perakende sektöründe, cirodaki artış ise maliyetlerin fiyata yansımasından ve ucuz ürünlere kayıştan kaynaklandı.


Perakende sektörü yılın ilk yarısında ciro artışına rağmen enflasyona yenik düştü. Son 10-15 yılda açılan AVM'ler ile zincirleşen market ve mağazalarla birlikte hızlı bir yükseliş sergileyen Türk perakende sektöründe bu yılın ilk yarısında cirolar yaklaşık yüzde 14 arttı. Ancak ilk yarıdaki bu yükseliş Türkiye genelinde 70 binden fazla mağazası bulunan Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) üyeleri ile marketçileri mutlu etmedi. Çünkü bu alanda ilk yarıdan gelen artışın reel anlamda gerçekleşmediği, artışın enflasyona yenik düştüğü belirtildi. Öte taraftan cirodaki artışa karşın, ilk dönemde tüketicinin harcama isteğinin azaldığı, bu nedenle satış hacimlerinin düştüğü vurgulanırken, cirodaki artışın ise maliyetlerin fiyata yansımasından ve ucuz ürünlere kayıştan kaynaklandığı vurguladı. Azalış seyri ilk yarıda gıda ve mağazacılık perakendesinde yaşanırken, AVM ayağında ise sadece mayıs ayında ciro artışı enflasyonun üzerinde seyretti.

İkinci yarıda reel artış bekleniyor

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, 2019'un ilk yarısının tüketicilerin harcama eğilimlerinin azaldığı bir dönem olduğunu vurgulayarak, "Örneğin TÜİK verileri nisan ayında takvim etkilerinden arındırılmış perakende satış hacminin bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 6,9 daraldığını gösteriyor. Yine aynı ayda cirolarda yüzde 13,3'lük bir artış var. Ancak bu artış neredeyse tamamı maliyetlerin bir bölümünün fiyatlara yansımasından kaynaklanıyor. Bu veriler ve gözlemlerimiz ilk 6 ayda perakende cirolarının reel anlamda ekside olduğunu söyleyebiliriz. Yılın ikinci yarısının daha iyi geçeceğini ve perakende cirolarında reel olarak bir iki puanlık artış yakalayabileceğimizi umut ediyoruz" dedi.

Düşük gramaj ve az bilinir markalara ilgi arttı

Bünyesinde bin 547'den fazla market bulunduran İstanbul Gıda ve İhtiyaç Maddeleri Perakendeciler Derneği (İstanbul PERDER) Başkanı Faruk Güzeldere ise bu yılın ilk yarısında sektör olarak cirolarında yüzde 15 civarında bir büyüme söz konusu olduğunu belirterek, ancak cirodaki artışa karşın tonajlarda azalmalar yaşandığına dikkat çekti. Tarım ürünlerinde önceki yıla göre iki katan varan artışlar başta olmak üzere satış miktarlarında düşüşler yaşandığını ifade eden Güzeldere, "Barkodlu ürünlerde daha düşük gramajlı ürünler ve daha az bilinir markaları tercih eden müşteri sayısı arttı. Daha çok temel gıda ürünleri tüketilmeye başlandı zaruri ihtiyaçlar ciro içerisinde ağırlık oluşturdu" dedi. Yazın gelmesi, yeni mahsullerin alınmasıyla birlikte enflasyon açısından bir rahatlama oluştuğunu belirterek, bu havanın daha da yaygınlaşmasını umduklarını aktardı.
Güzeldere, yıl sonunda ise ciro büyümesinin yine yüzde 15'lerde enflasyonun ise yüzde 15-17 bandında olacağını öngördüklerini aktardı.

Kredi kartı komisyon sorunu için harekete geçtiler

Kredi kartı komisyonları konusunda yaşanan sıkıntılara değinen BMD Başkanı Sinan Öncel, "Bazı bankaların kredi kartlarında komisyon oranları yüzde 1'i buluyor. Perakendeci brüt kârının yüzde 10'unu bankaya komisyon olarak ödüyor. Sorunun çözümü için girişimlerimizi başlattık. Adil ticaret ilkesi ile bağdaşmayan bu uygulamaya en kısa zamanda çözüm bulunacağına inanmak istiyoruz. Ayrıca AVM'lerdeki keyfi ve şeffaf olmaktan çok uzak genel gider uygulamalarının markaların çok önemli sorunlarının arasında olduğunu belirtmek istiyorum" dedi.

AVM Ciro Endeksi mayısta enflasyonun üzerinde geldi

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Perakende Ciro Endeksi'nin mayıs ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2019 Mayıs döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 23,1 artış kaydederek 303 puana ulaştı. Endeks böylece mayıs ayı için yüzde 18,7 olarak açıklanan yıllık enflasyon oranını da geçmiş oldu.Mayıs ayında, kategoriler bazında metrekare verimliliğinde en yüksek artış giyim kategorisinde yaşandı. Giyim kategorisi metrekare verimliliği geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre enflasyondan arındırılmadan yüzde 31,3 oranında bir artış kaydetti. Geçtiğimiz yılın mayıs ayı ile karşılaştırıldığında AVM'lerdeki ayakkabı kategorisi metrekare verimliliği yüzde 30,9; hipermarket kategorisi metrekare verimliliği yüzde 22,7; teknoloji kategorisi metrekare verimliliği yüzde 15,0; yiyecek-içecek kategorisi metrekare verimliliği yüzde 14,6 ve diğer* kategorisi metrekare verimliliği yüzde 14,1 oranında artış gösterdi. Mayıs ayındaki bu yükselişin yeni sezon, turizm sezonunun açılması ve Ramazan ayıyla birlikte yurtdışından gelen turistlerin giyim ve ayakkabı alışverişlerinin etkili olduğu açıklandı.

Zarar eden mağazaya 'kontrat' engeli

2019'a markalar için yıllardır en can alıcı sorunu oluşturan dövizle kira sorununun çözülmesinin verdiği moral ile başladıklarını ifade eden BMD Başkanı Sinan Öncel, ancak eskiden AVM'lerle yapılan kontratlar ile kiralamalardaki yüksek KDV ve stopaj oranlarının şimdi kendilerini zorlamaya başladığını kaydetti. Öncel, konuyla ilgili şöyle konuştu: "Verimlilik temelinde büyümeye odaklanan markalarımız zarar eden mağazalarını kapatarak yola devam etmek istiyor. Ancak geçmiş yıllarda yapılan bazı kontratlardaki erken fesih durumunda yüksek tazminat maddeleri markalarımızın elini kolunu bağlamaya devam ediyor. Kontratlardaki yüksek tazminat maddeleri nedeni ile markalarımız bazı AVM'lerde adeta rehin tutuluyor. Biz Borçlar Kanunu'nda yapılacak bir düzenleme ile tazminatsız erken çıkış konusunun kesin olarak çözüme kavuşturulmasını istiyoruz. " Ayrıca kamu otoritesinden kiralamalardaki KDV ve stopaj oranlarında indirim yapmasını beklediklerini aktaran Öncel, KDV ve stopaj oranlarının yüzde 8'e çekilmesi halinde markaların daha fazla mağaza açıp ve böylece binlerce genci iş sahibi yapabileceğini aktardı.

"Turistlerin katkısı bu yıl yüzde 50'den fazla artacak"

BMD Başkanı Sinan Öncel, bu yıl turizmde yaşanan hareketliliğin ise sektöre olumlu katkı sağlamasını beklediklerini söyledi. Yabancı harcamalarının perakende sektörü ve BMD üyesi markalar için büyük önem arz ettiğini aktaran Öncel, "Antalya, Bodrum, Marmaris başta olmak üzere yoğun turist alan merkezlerimizdeki mağazalarda cironun önemli bir kısmı yabancılardan geliyor. İstanbul'daki bazı AVM'lerin cirolarında da ciddi bir yabancı ağırlığı var. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre 2018'de Türkiye'de yabancı kartlarla 26,3 milyar TL'lik alışveriş yapıldı. Aynı veriler 2017'ye göre yabancı harcamalarının yüzde 76 arttığını ortaya koyuyor. 2019'un ilk çeyreğini kapsayan BKM verilerine bakıldığında da yabancıların kredi kartı harcamalarında çok ciddi bir artış olduğu görülüyor. 2018'in ilk üç ayında 3 milyar 555 milyon TL olan yabancıların kredi kartı ile alışveriş tutarı yüzde 85 artarak 2019'un aynı döneminde 6 milyar 580 milyon TL'ye çıkmış bulunuyor. Kur avantajını da değerlendirmek isteyen yabancıların bu yıl geçen yıla oranla başta hazır giyim olmak üzere perakendeye yüzde 50'nin üzerinde daha fazla katkı sunacaklarını öngörüyoruz" dedi.

Satışlar mayısta yüzde 3.7 azaldı

Türkiye İstatistik Kurumu (TUİK), mayıs ayına ilişkin perakende satış hacmi endekslerini açıkladı. Buna göre, takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi 2019 yılı Mayıs ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 3.7 azaldı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 3, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 2,3, otomotiv yakıtı satışları yüzde 7,8 azaldı. Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi 2019 yılı Mayıs ayında bir önceki aya göre yüzde 0.3 arttı. Aynı ayda gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 0.5, otomotiv yakıtı satışları yüzde 0.3 artarken, gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 0.1 azaldı. Takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro 2019 yılı Mayıs ayında bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 15,6 arttı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 20.8, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 16.6, otomotiv yakıtı satışları yüzde 5.8 arttı. Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro 2019 yılı mayıs ayında bir önceki aya göre yüzde 1,8 arttı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 1.7, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 2,2, otomotiv yakıtı satışları yüzde 0,5 arttı.

Teknolojide tüketici alt segmente yöneldi

Teknolojide tarafında ciddi adetsel düşüşler olduğunu kaydeden Kategori Mağazacılığı Derneği Başkanı ve Media Markt İcra Kurulu Başkanı Yenal Gökyıldırım, özellikle IT- bilgisayar satışlarında düşüş oranının yarı yarıya olduğunu ifade etti. Tüketicinin alt segmente doğru kaydığını söyleyen Gökyıldırım, "Bu kullanıcı için de kötü, ihtiyacını olanı alamıyor. Bir tek beyaz eşya ve küçük ev aletlerinde satışlar, ÖTV desteğiyle geçen yılın üstüne çıktı. ÖTV desteğinin sürmesini bekliyoruz. Ayrıca kredi kartı taksit artışları da biraz olsun hareketlilik yarattı" dedi.
Önceki Haber Sonraki Haber

EKONOMİ KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER HABERLER

Workup Girişimcilik Programı 5. dönem mezunlarını verdi

06.12.2019 - İSTANBUL

İş Bankası Genel Müdürü Bali, Demo Day etkinliğinde yaptığı konuşmada, hem Türkiye için daha fazla katma değer yaratmak hem de müşterilere en iyiyi sunmak için tüm paydaşlara yeni pencereler açacak şekilde girişimcileri desteklediklerini söyledi.... Devamı

Çetinkaya: Doğaltaşta fiyatı markalaşarak yükseltebiliriz

06.12.2019 - İSTANBUL

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Sektörler Konseyi Üyesi Rüstem Çetinkaya, Türkiye'nin doğaltaş ihracatını artırabilmek için fiyatların yükselmesi gerektiğini, bunun da yolunun markalaşmaktan geçtiğini ifade etti.... Devamı

Dijital Anadolu Projesi'nin 2019 yılı son toplantısı Eskişehir'de yapıldı

06.12.2019 - ESKİŞEHİR

TÜRKONFED ile İş Bankası'nın düzenlediği Dijital Anadolu Projesi'nin 2019 yılı son toplantısı Eskişehir'de yapıldı. TÜRKONFED Başkanı Orhan Turan, verginin değil üretimin artması ve yapısal dönüşümlerin tamamlanması gerektiğini söyledi. ... Devamı

Türkiye Kooperatifler Fuarı açıldı

05.12.2019 - ANKARA

Türkiye Kooperatifler Fuarı'nın açılışında konuşan Ticaret Bakanı Pekcan, "Zincir mağazalarla rekabet etmekte zorlanan perakendeci esnafın maliyetlerini düşürecek Tedarik ve Dağıtım Kooperatifi modelini oluşturduk." dedi.... Devamı

Türk tekstilcileri Denim Premiere Vision Londra Fuarı'na katıldı

05.12.2019 - BURSA

Dünyanın dört bir yanından sektör temsilcilerinin akın ettiği Denim Premiere Vision Londra Fuarı'na UTİB 29 firma ile katıldı. ... Devamı