HAKKINDA

Merhaba Hakan Bey,


Evde gıda üretimi yapan kişilerden ürün alarak bu ürünlerini online pazarlama yaparak satışını sağlamak istiyorum. Bu konuda nerelerden izin almam ve nerelere başvurmam gerekir?

Volkan Aslan


09.04.2020

Merhaba Volkan Bey,


Evde üretim yaparak online satış yapmak için izin verilmemektedir. Öncelikle bir işyeri açmanız ve bunun için bir ticari şirket kurmanız gerekmektedir. İş yerinin gıda ilgili üretim yapması halinde, belediyeden, sağlık müdürlüğünden izin alınması gerekmektedir. Ayrıca Esnaf Odasından “Ustalık Belgesi” almanız gerekir. Ürünlerin de Türk Gıda Kodeksine uygun olması gerekmektedir. Özetle “İşyeri açma ve çalışma ruhsatı”, daha sonra ise “Çalışma izni ve gıda sicili” almak zorundasınız.


Merhaba Hakan Bey,


Corona salgını sebebiyle işyerimi açamıyorum, online sipariş üzerinden ilerliyoruz su süreçte. Online siparişlerde aksama yaşamamak için kargo firmalarıyla nasıl anlaşma yapabilirim?


Gizem Çağlayan

08.04.2020

Merhaba,

Bu sürecin ilk günlerinde kargo şirketleri de aşırı talep nedeniyle sorunlar yaşadılar. Amam hemen önlemlerini aldılar ve takviye personel ile hizmetlerine devam ediyorlar. Zaten mevcut durumdan dolayı nihai tüketiciler ve kurumsal müşteriler de bu süreçteki aksaklıkları doğal karşılamaktadırlar.
İlk etapta müşterilerinize şu masajı iletmenizde fayda vardır:
“Bizim için en önemli unsur sizin sağlığınızdır. Size ürünlerimizi mümkün olan en steril ve hijyen koşullarına uygun olarak hazırlayıp iletmeye çalışıyoruz. Ancak kargo şirketlerindeki yoğunluktan dolayı sevkiyatlarda bazı gecikmeler olmaktadır. Anlayışınızı rica eder, sağlıklı günler dileriz.”
Daha sonra kargo şirketleri ile görüşme yaparak, teslim süreleri ile zaman garantisi talep ediniz. Yakın çevrelere 1 gün, daha uzak çevrelere ise 2 gün garantisi isteyiniz ve gecikme halinde, müşterinin ürünü kabul etmeyeceğini, bu nedenle de kayıplar olacağını belirtiniz. İade kargoların nakliye bedelleri ile ürünlerdeki hasarları kargo şirketine rücu edeceğinizi yazılı bir şekilde sözleşme yapınız. Tabii bu süreçte kargo şirketlerinin de bu talebinize olumlu yanıt vermek istememe durumu söz konusu olabilir. Aylık kargo gönderi miktarınızı belirtmenizde fayda vardır. Önemli bir göndericiyi kaybetmek istemeyeceklerdir.


Merhaba Hakan Bey,


Bir arkadaşımla birlikte üretimini gerçekleştirdiğimiz sabunları sosyal medya hesapları üzerinden satıyoruz. Satışımız yoğunlukla instagram üzerinden. Yoğun sipariş dönemlerinde siparişlerimizi takip sorunuyla karşılaşabiliyoruz. Hedefimiz karlılığımızı arttırmak. Bir sonraki aşama olarak sizce, kendi ürünlerimiz için bir mikrosite kurarak mı devam etmeliyiz, yoksa büyük alışveriş sitelerinde dükkan açarsak mı daha çok kar elde ederiz? 


Elif Aytuğ


10.04.2020

Merhaba Elif Hanım,

Markalaşmak için kurumsallaşmak gerekmektedir. Sosyal medya üzerinden satış yapmak bir başlangıç olarak iyi bir girişimdir. Pazarı ve talebi ölçebilirsiniz. İlgi ve talep artarsa, artık bir e-ticaret yapabilecek olanağı bulunan ve ödemelerin kredi kart ve havale ile yapılabildiği bir web sitesine gereksinim vardır. Markanızın da bu şekilde bilinirliği artar. Web siteniz merkez olmalı, tüm sosyal medya hesapları web sitenize link’lenmelidir. Böylelikle web siteniz sanal bir mağaza gibi görev yapacaktır. Ayrıca büyük alışveriş sitelerinde de bulunmanız markanızın ve ürününüzün tanınmasına ve tabii ki satışına destek olacaktır. Ayrıca ileride sabun dışında (Şampuan, duş jeli, sıvı sabun…vs.) gibi ürünleri de serinize eklemeniz gerektiğinde kesinlikle web sitesi çok daha verimli olacaktır. Bu arada marka tescilini almayı unutmayınız. Markanızla da web sitenizin aynı isimde olması çok faydalı olur.

Web sitenizde ayrıca sadece ürünler olmasın, içerik üretmeye de çalışın. Sabunun özelliklerini, faydalarını yazınız ki aramalarda öne çıksın. Sitenize yönlenenler artar, satışlar artar, dolayısı ile kârlılık artar.


İşletmelerde Hibritleşmek

20.08.2020

“Hibrit” sözcük anlamı ile “Melez” demektir ve bu tanım ilk defa otomotiv endüstrisinde kullanılmıştır. Hem benzinli, hem de elektrikli motorların birlikte kullanıldığı araçlara “Hibrit Araç” ismi verilmiştir. Böylelikle iki farklı motorun aynı araçta olması, aracın enerji kullanım çeşidini artırmıştır ve bu özellik benzer sınıftaki araçlara karşı önemli avantajlar sağlamıştır.  

Bu tanımı genele yayarsak, işletmelerin de “Hibrit olması”, yani daha fazla özelliği bir arada bulundurması ve müşterilerine sunması, onlara aynı sektörde bulunan rakip işletmelere karşı avantajlar sağlayacaktır.

Endüstri 5.0, yapay zeka, yaygınlaşan internet erişimi, bilgisayarlar, robotik üretim ve her türlü teknolojinin gelişmesi, yaşadığımız çevre sorunları, enerji kaynaklarının azalması, ekonomik sorunlar ve özellikle bu yıl yaşadığımız Covid-19 salgın krizi, her işi çok daha farklı ve mümkün olduğunca çok yönlü yapmayı, bir çok özelliği aynı anda bulundurmayı zorunlu hale getirmektedir. 

İşletmelerin günümüzde tek bir alanda uzmanlaşmaları ve ana iş alanları dışında başka bir ürün veya hizmet üretmemeleri yeterli olmayacaktır; zira distribütör, bayi, toptancı veya perakendecilerden oluşan değer zinciri ve son kullanıcılar (Tüketiciler), çağımızda daha bilinçlenmiş, şirketlerin sundukları mal ve hizmetleri, her yönü ile karşılaştırmakta ve kendilerine bir üründen daha fazlasını sunan markaları veya işletmeleri tercih etmektedirler. 

Yani ürünle birlikte, teknik destek, çağrı merkezi, nakliye, montaj, değiştirme, bakım, garanti ve buna benzer hizmetleri de beklemektedirler. Yani kurumsal iş ortaklarından son kullanıcılara kadar, tüm müşterilerin, işletme ile her türlü mecrayı kullanarak iletişimde bulunmaları, sipariş vermeleri, siparişlerini takip etmeleri, şikâyet veya önerilerini iletmeleri söz konusudur. 

Tüm bu faaliyetlerin kusursuz yerine getirilmesi için, işletmeler üretim ve satış faaliyetlerinin dışında yeni birimlere gereksinim duymuşlardır. 

Bu hizmetleri  zaten uzun bir zamandır işletmeler müşterilerine sunmaktaydılar, ancak günümüzde yaşanan olumsuz koşullar, tüm bu faaliyetleri çok daha farklı kanallardan ve eş zamanlı olarak gerçekleştirmeyi zorunlu kılmaktadır. Yani iletişim artık “Hibritleşmiş” yani çok kanallı olmaya başlamıştır. 

Örneğin müşteriler işletmelere web veya e-ticaret sitelerinden, e-posta, çağrı merkezi, direkt telefon aramaları, kısa mesaj, haberleşme ağları üzerinden ulaşabilir veya bloglar, sosyal medya kanalları üzerinden yorum ve düşüncelerini paylaşabilirler, ki bu yorumlar olumlu veya olumsuz olabilir. Olumsuz yorumlar işletme, marka ve ürünlerin imajına son derece zararlı olabilir ve ürün yaşam eğrilerini etkileyebilir. 

Tüm bu oluşumları ister büyük ister küçük işletmeler olsun, tüm işletmelerin doğru ve etkin yönetmeleri kaçınılmazdır. İşletmelerin bu faaliyetleri yönetmeleri için de organizasyonlarını genişletmeleri, yeni departmanlar oluşturmaları ve bu konularda yetkin çalışanları istihdam etmeleri ya da bu işleri dış kaynak kullanımı ile gerçekleştirmeleri kaçınılmazdır.

İşletmelerin iş yapış biçimleri de “Hibritleşmeye” başlamıştır. Bir yandan üretim tesisinde ana ürünlerinin üretimini gerçekleştirirken, diğer yandan fason çalışan atölyeleri, küçük tezgahları da yönetmeleri gerekmektedir. Tüm bunları hem ofis çalışanları, hem de saha çalışanları ile gerçekleştirirken, çalışanların bir kısmı uzaktan erişim veya evden çalışmak, bir kısmı ise farklı coğrafyalarda, hem de mobil durumda bulunmaktadır. 

Görüleceği üzere, artık tek bir şirket merkezi ve bu merkeze bağlı tesisler, depolar, araçlar ve hergün şirkete gelip toplantı yapan çalışanlar da söz konusu değildir. Zaten başta Z kuşağı (1995-2010 yılı arası doğan kuşak) olmak üzere, yeni nesil geleneksel çalışma ile klasik organizasyon şemalarını kabul etmemekte ve bu çalışma şeklinde başarılı olmakta zorlanmaktadır. 

Eğitim dünyası bile hızla eğişmek zorunda kalmış ve 2020 yılının Mart ayından yani Pandemi dönemi süresince ve yeni normalde uzaktan eğitime geçmiştir. Önümüzdeki aydan itibaren de eğitimde “Hibrit” modele geçilecektir. Okullarda eğitimler eş zamanlı olarak çeşitli uygulamalar birlikte kullanılarak gerçekleştirilecektir. Bazı dersler okullarda yüz yüze yapılırken, bazıları ise uzaktan erişimle yapılacaktır. Keza, bazı sınavlar uzaktan yapılırken, bazılarında proje ödevleri verilecektir. 

Aynı şekilde işletmeler de faaliyetlerini “Hibrit” bir şekilde gerçekleştirmeye başlamışlardır. Bir kısım çalışanlar özellikle “Mavi ve Gri Yakalılar”, şirket merkezinde veya üretim tesislerinde çalışırken, bir kısım çalışanlar ise işlerini uzaktan erişimle gerçekleştirmektedirler. Hatta satışlarının bir kısmını geleneksel kanallardan yaparken, e-ticaret satışları da giderek tüm satışların içinde payını artırmaktadır. Bunun dışında eş zamanlı olarak direkt satışlar, çok katlı pazarlama sistemleri de işletmelerde uygulanmaya başlamıştır. Yani satışlarda da “Hibritleşme” kaçınılmazdır. 

Tüm bu gelişmelerin karşısında geleceğin insanı da “Hibrit İnsan” olmak zorundadır. Yani tek bir alanda uzmanlaşmak yeterli olmayacaktır. Birden fazla uzmanlığı, yeteneği, bilgiyi ve deneyimi bir arada bulundurmak zorundadır. Ancak böylelikle geleceğin dünyasında farkındalığı çok daha yüksek, hızlı ve teknolojik hareket eden, ekonomiyi ve verimliliği göz önüne alan, doğa ve çevreye karşı duyarlı, toplum değerlerini dikkate alan, sürekli öğrenerek gelişimini sürdürerek mesleğini icra eden insanlar başarılı olacaklardır. 

Örneğin, bir mühendisin sadece mühendislik eğitimi ile gelecekte başarılı olması çok zor olacaktır. Bu eğitime ek olarak işletme yönetimi veya insan psikolojisi eğitimi alması da gerekmektedir.  Keza bir mimarın sadece bu eğitimle yetinmesi de yetersiz kalacaktır, bunun üzerine veya buna ek olarak antropoloji veya bilgisayar programcılığı eğitimi alması kaçınılmazdır. Psikologlar da aynı zamanda istatistik, kimyagerler de pazarlama bilmelidir. Halkla ilişkiler ve reklamcılık eğitimi görenlerin, üzerine sosyoloji eğitimi almaları gerekmektedir. 

Zaten son yıllarda başarılı üniversite öğrencilerinin çift ana dal yaptıklarını görmekteyiz.

Gelecekte, teknolojiyi kullanamayan, kendi uzmanlık alanının dışında başka bir konuyu bilmeyen, kendini sürekli geliştirmeyen, meraklı olmayan, araştırmayan, okumayan, fikir üretemeyen ve insan ilişkilerini geliştiremeyen insanların başarılı olması ancak tesadüflere bağlı olacaktır. 

Bu nedenle yaşı ne olursa olsun, her insanın kendini sürekli geliştirmesi kaçınılmazdır.  Gelecekte ancak “Hibrit” insanların başarılı olacağını düşünebiliriz.

Devamını oku
X