Hakan Okay

Pazarlama Uzmanı

HAKKINDA

1960 yılında İstanbul’da doğdu. Vefa Lisesi’nden sonra, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü ile İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsünden mezun oldu. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi ve Organizasyon Ana Bilim Dalında Yüksek Lisansını tamamladı. 1979 yılında üniversite sıralarında iken yarı zamanlı olarak perakende satış yaparak iş hayatına başladı. Üniversite öğreniminden sonra bir süre bir seyahat acentesinde satış temsilcisi olarak çalıştı. 1985-2013 yılları arasında kişisel bakım sektörü (Estée Lauder, Aramis, Enrico Coveri, Arrogance, Barbara Bort, Hugo Boss, Laura Biagiotti, Alix Avien Parfums markalarında) ve giyim sektöründe (Karaca ve Pierre Cardin markalarında) yıllar içinde ürün müdürü, satış müdürü ve pazarlama müdürü olarak görev yaptı. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Stratejik Pazarlama ve Marka Yönetimi MBA programında, öğretim görevlisi olarak “Stratejik Pazarlama Uygulamaları”, “Marka Yönetimi”, “Perakende Yönetimi”, “Kişisel Satış Teknikleri” ve “CRM – Müşteri İlişkileri Yönetimi” dersleri vermektedir. İstanbul Kültür Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, İletişim Sanatları Bölümünde, öğretim görevlisi olarak “Marka Yönetimi” ve “Pazarlama” dersleri vermektedir. Hakan Okay ayrıca, üniversitelere ve çeşitli kongrelere “konuk konuşmacı” olarak katılmaktadır. “Pazarlama, Kurumsal ve Kişisel Satış Teknikleri” konularında eğitimler vermekte ve çeşitli dergilere aynı konularda makaleler yazmaktadır. Dünya Gazetesi’nde köşe yazarıdır. T.C. Adalet Bakanlığı İstanbul Adliyesi, Sınai ve Fikri Haklar Mahkemesinde “Bilir Kişi” olarak görev yapmaktadır. “İyi Satıcı Olmak”, “İyi Pazarlamacı Olmak”, “Nasıl Zengin Olamadım” ve “Helikopter Bakışı” isimlerindeki dört kitabı MediaCat tarafından; “Satış Profesyoneli El Kitabı” ismindeki kitabı ise Ceres Yayınları tarafından yayınlanmıştır. “Helikopter Bakışı” isimli kitabının www.helikopterbakisi.com isimli ayrı bir web sitesi vardır. www.hakanokay.com isimli kendi web sitesinde ve blog.hakanokay.com isimli bloğunda makaleleri, kitap önerileri, blog yazıları, söyleşileri ve videoları yayınlanmaktadır. 4CEO Yönetim Danışmanlığı Tic. A.Ş. kurucu ortağıdır. 4CEO Busıness Books editörü ve yayın koordinatörüdür. Almanya’da kurulu Avrupa Türk İş Adamları Derneği (ATIAD) Üyesi ve ATIAD AKADEMİ eğitim koordinatörüdür. Hakan Okay halen altıncı kitabını yazmaktadır. Evlidir ve bir oğlu vardır. Confédération Mondiale des Activités Subaquatiques (CMAS) sertifikalı Scuba Dalgıç ve The Royal Yachting Association (RYA) lisanslı Yelkencidir.

Kendi memleketimde bir telefon kılıf ve bir cok aksesuar fatura ödeme noktası üzerine bir isletme açmak istiyorum Hakan bey sizde bu uygun mudur yoksa ülkemizin daha mi farklı bir şeylere ihtiyaci var

12.01.2021

Öncelikle memleket derken, yaşadığınız şehri kastettiğinizi düşünüyorum veya yaşamak istediğiniz kendi ilinizi. Şehri bilmediğim için çok net yanıt vermem zor, zira söz konusu şehirde bu işi yapan kaç perakende nokta var, bu nokta sayısı yeterli midir, yoksa başka perakende nokta daha açılsa iş yapar mı? Bu soruların cevaplarını bilmem gerekiyor. Bazı şehirler var, bu işler fazlasıyla yapılmaktadır, o zaman bu işe girmemek daha doğru olur, ancak bazı şehirler vardır, hala bir potansiyel mevcuttur, o zamanda zaman kaybetmeden girmek gerekir. Kuşkusuz, cep telefonu, fatura ödeme noktası veya benzer işler, sirkülasyonu çok hızlı olan işlerdir, ancak böyle işlere hızlıca giren bir çok da girişimci olabilir. Bence aşağıdaki araştırmaları yapmanız faydalı olabilir:

      1) Bulunduğunuz şehirde bu işi yapan kaç şirket veya perakende nokta var?
      2) Bu sektör için tespit ettiğiniz şirket veya perakende nokta sayısı yeterli midir?
      3) Bu işin fizibilitesi nasıldır? Yani kârlılığı ne kadar? Yapacağınız yatırım, dükkan dekorasyonu, satacağınız malın tedariği ile ilgili toplam yatırım ne kadar olacak? Genel giderler, personel ücretleri, elektrik ve diğer giderleri karşılayacak ve sonunda size kâr bırakacak bir iş olabilecek mi?
      4) Bu işi yapan diğer şirket veya perakende noktalardan ayrışan ne gibi özellikleriniz var? Yani müşterilerin sizi tercih etmesinin nedeni ne olacak?
      5) Bugüne kadar hangi işleri yaptınız ve yapacağınız bu işe kişisel yapınız uygun mu?
      6) Açacağınız iş yeri ile ilgili hangi tanıtım faaliyetleri yapmayı planlıyorsunuz? Bunun için bütçeniz var mı?
      7) Bulunduğunuz şehirde başka hangi ürün ve hizmetlere karşı talep var ve bu talep karşılanıyor mu? Belki başka bir alanda daha çok talep olabilir ve o konuda yeteri kadar arz olmayabilir. O takdirde o sektörü seçmeniz başka bir alternatif de olabilir.
Başarılar dilerim.

Hakan Bey merhaba, Kuruluşumuz, sadece tıbbi cihaz alanında çeviri hizmeti sunuyor. Sektörün öncüsüyüz diyebiliriz. Sağlık Bak. ÜTS ve SGK neredeyse tüm süreçlerini bir danışman kadar biliyoruz ve bu bilgilerimizi metin üzerinde uygulayabiliyoruz. Bununla beraber, sektörde az sayıdaki uluslararası kuruluşla çalışırken irili ufaklı birçok müşterimiz bulunuyor. Size sorumuz, acaba diğer uluslararası şirketlere sesimizi duyurmak için hangi etkili pazarlama yöntemlerini bize tavsiye edersiniz? Bu konuda okumamızı ya da takip etmemizi tavsiye edeceğiniz bir kaynak olur mu?

01.01.1970

Merhaba, Medikal sektör ve tıbbî cihazlar konularında çeviri yapmak gerçekten bir uzmanlık işidir. Uluslararası şirketlere ulaşmak için aşağıdaki faaliyetlerde bulunmanızı öneririm. Bunların bazıları tamamen veya kısman yapmış olabilirsiniz. Ancak ne derece yararlı olduğunu ve/veya talepleri tam olarak karşılayıp karşılamadığını irdeleyip, faaliyetlerinizi güncellemenizde ve sürdürmenizde yarar vardır. 1.Öncelikle günümüzde ve Pandemi Dönemi sonrasında Dijital Pazarlama faaliyetleri yapmanız kaçınılmaz olmuştur. 2.Türkçe – İngilizce ve Almanca’nın olduğu iyi bir web sitesine ihtiyacınız vardır. 3.Tüm sosyal medya mecralarınızı güncelleyiniz ve kurumsal bir görüntü oluşturunuz. 4.Bir blog sitesi açınız. 5.Blog ve sosyal medyada “İçerik Pazarlaması” yapınız, yani medikal ve tıbbî cihazlar sektörü ile ilgili son haberler, yorumlar, alınan ödüller, fuarlar, bildiriler, yayınlar, yeni buluşlara…vs. yer veriniz. En altta sadece firma isminiz olsun. Tüm yayınlarınızı mutlaka İngilizce de yapınız. 6.Tüm sosyal medya ve bloğunuzu web sitesine linkleyiniz. (Merkez daima web siteniz olmalı) 7.Sektörünüzle ilgili tüm kongreleri ve fuarları takip ediniz ve en ekin olanlarının en az ikisinde stant açınız. Stantta mutlaka İngilizce ve Almanca bilen görevlilere yer veriniz. 8.Web sitenizde çalışmış olduğunuz referanslara yer veriniz. 9.E-posta eski bir pazarlama yöntemi de olsa, kişiye özel gönderildiğinde dikkate alınmaktadır. Kısa, akılda kalıcı ve dikkat çekici bir e-posta iletişim kurmanıza yardımcı olur. 10.Büyük yabancı ilaç, tıbbi cihazlar, medikal sektörünün yurt dışında bulunan genel müdürlüklerinin pazarlama birimlerine e-posta gönderiniz ve Türkiye’deki varlığınızı duyurunuz. 11.Türkiye’de ve Avrupa’da yayınlanan medikal sektörü dergilerine haber yazıları (Editoryal ve basın bülteni) gönderiniz. 12.Çevirisini yaptığınız ve sizden memnun kalan şirketlerden referans mektupları talep ediniz. 13.Günümüzde yurtdışı ziyaretleri (Pandemi’den dolayı) kısıtlanmış ve masraflı olduğu için, yurt dışında öğrenim gören ülkelere göre Türk öğrencileri bulunuz, onlara Türkiye’tye geldiklerinde kısa eğitimler vererek, yurt dışında bulundukları ülkelerde büyük medikal firmalardan randevu alarak, ellerinde sizin hazırlamış olduğunuz broşürlerle ziyaret etmelerini sağlayınız. Küçük bütçelerle çok başarılı sonuçlar elde edebilirsiniz. Yurt dışında üniversite öğrencilerinin böylesi girişimlerde bulunmaları çok sempatik karşılanmakta ve öncelik verilmektedir. Orada varlığınızdan haberdar olan, yabancı şirketler buradaki ofislerini veya mümessillerini bilgilendireceklerdir ki, buradaki ofis böyle bir talebe kayıtsız kalamaz. 14.Yurtdışındaki Türk Ticaret Ateşelikleri ile yazılı temasa geçiniz, kesinlikle cevap vermektedirler. Oradaki büyük firmaların isimleri, ilgili kişilerin iletişim bilgilerini size sunacaklardır. İletişime geçebilirsiniz. 15.Linkedin’den iletişime geçmek istediğiniz firmaların ilgili pazarlama, eğitim ve/veya genel müdürlerinin isimlerini bulup, oradan direkt olarak yazabilirsiniz. Çok etkilidir. 16.Günümüz konusu olan Covid-19 ile ilgili bir yayını ve makaleyi tercüme ederek, Türkiye’de yerleşik bulunan büyük ilaç, medikal ve tıbbî cihaz sektörü üreticilerinin yöneticilerine bir bültenle servis ediniz. 17.Ticaret Odaları, İhracatçı Birlikleri, Meslek odaları ile iletişime geçmenizde yarar vardır. Niş sayılabilecek bir alanda faaliyet gösterdiğiniz için, bu konuda yazılmış fazla bir kaynak yoktur. Aşağıdaki kaynakları incelemenizde yarar vardır: https://ttgv.org.tr/content/docs/tibbi-cihaz-sektoru-ve-strateji-onerisi-3.pdf https://www.healthworldnews.net/turkiyede-saglik-ve-medikal-sektor-durum-analizi/ https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/life-sciences-and-healthcare/articles/healthcare-and-life-sciences-predictions-2020.html https://www.yased.org.tr/ReportFiles/2013/TURKYE_SALIK_SEKTORU_RAPORU.pdf

İyi Çalışmalar,

X