02.09.2021

Pandemide Kartlı Harcamaların 3 Yıldızı!

TOBB, Türkiye'de yapılan kartlı harcamalarda COVID-19 etkisini inceleyen araştırmanın sonuçlarını paylaştı. Kartlı harcamaların 3 yıldızı "e-ticaret, banka kartları ve temassız ödeme" oldu.


Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Visa'nın Harcamalar Araştırması'na göre 2021'in ocak-nisan dönemi itibarıyla kartlı harcamalar geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 41 arttı.


Araştırmada öne çıkan sonuçlara göre, Türkiye'de 2020 yaz aylarındaki normalleşme ile başlayan toparlanma süreci, ikinci dalganın başladığı aralık ayında yavaşlamakla birlikte eski ivmesini kısa sürede tekrar kazandı. 


Araştırmada COVID-19 döneminde erken ve kısıtlayıcı tedbirler alan İtalya, diğer ülkelere oranla daha az kısıtlama getiren İsveç ve Türkiye'ye benzer kısıtlama yaklaşımları gösteren ABD ile kıyaslamalar yer aldı. Buna göre Türkiye'nin diğer ülkelerine göre daha iyi performans sergilediği ortaya çıktı.


Kartlı Harcamaların 3 Yıldızı "e-Ticaret, Banka Kartları ve Temassız Ödeme"


Türkiye'de, Nisan 2019-Mart 2020 ve Nisan 2020-Mart 2021 dönemindeki harcamalar karşılaştırıldığında, 3 önemli sıçrama öne çıktı.


Sokağa çıkma kısıtlamaları ve tüketici alışkanlıklarının değişmesiyle Türkiye'de rekor seviyelere ulaşan e-ticaretin yüzde 55, banka kartı harcamalarının yüzde 40 büyümesi ve temassız ödemelerin 6 katına çıkmış olması kartlı ödemelerindeki büyümenin yapı taşlarına işaret etti.


Kartlı ödemelerin yüzde 17'sini oluşturan banka kartı harcamalarının, kredi kartı yıllık büyümesinin 2,5 katı üzerinde artması da ayrıca dikkati çekti.


Elektrik-Elektronik ve Yapı-Dekorasyonda Büyüme Dikkat Çekti


Araştırma kapsamında, farklı sektörlerde COVID-19 sürecine bağlı olarak gerçekleşen değişimler de analiz edildi.


Buna göre, evde kalmanın zorunlu olduğu ve uzaktan eğitimin devam ettiği salgının ikinci dalgasında, tüketicilerin artık e-ticareti benimsemiş olmasının da etkisiyle market- AVM - gıda, yapı-dekorasyon ve elektrik - elektronik sektörlerinde hızlı ve kalıcı bir büyüme gerçekleşti.


Market - AVM - gıda sektörleri kategorisinde 2021'in nisan ayında geçen senenin aynı dönemine göre yüzde 41 artış gözlemlenirken, bu oran elektrik-elektronik sektöründe yüzde 82, yapı-dekorasyon sektöründe ise yüzde 118 olarak gerçekleşti.


Restoran sektöründeki harcamalar söz konusu dönemde üç kat arttı. Bu artış, paket servise geçen ve internet üzerinden sipariş almaya başlayan işletmelerin dijital dönüşüme uyum sağladığına işaret etti.


X