07.10.2021

Maden Sektöründe Hedef Sürdürülebilir Büyüme

Maden sektörü, bu yılın ilk 9 ayında 4,38 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. İhracat büyümesiyle pandemi öncesi olan 2019 yılı toplam ihracatını da aşan sektör, yakaladığı büyümeyi sürdürülebilir kılmayı hedefliyor.


Madencilik sektörü son beş yılda ivme kazanarak ihracat artışını sürdürüyor. İhracatta önemli değişimler yaşayan sektör, yakaladığı büyümeyi sürdürülebilir kılmayı hedefliyor. Maden ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre, yılın 9 ayında yüzde 47,9 artış kaydetti. Sektörün 9 aylık ihracatı 4,38 milyar dolara ulaştı. Bu yılın eylül ayında 584,3 milyon dolarlık ihracat yapan sektör, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 39,1 değer artışı kaydetti. İşlenmiş ve katma değerli ürünlerin payını artıran sektör, ihracat büyümesiyle pandemi öncesi olan 2019 yılı toplam ihracatını da aştı.


Metalik Cevherlerde İhracat Yüzde 76 Arttı


İhracat rakamlarını değerlendiren Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Maden Sektör Kurulu Başkanı ve İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Başkanı Aydın Dinçer, İMİB olarak, lider pazarlarla olan etkileşimin geliştirilmesi ve yeni pazarlara açılmak için atılan adımları kararlılıkla sürdüreceklerini belirtti. Maden sektörünün alt gruplarındaki ihracata yönelik değerlendirmeler yapan Dinçer şunları kaydetti: “Yılın 9 ayında metalik cevherler geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 76’lık bir artış yakaladı ve 1,63 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirerek ilk sıraya yerleşti. İkinci sırada yüzde 24,6’lık artış ve 941 milyon dolar ile işlenmiş doğal taş, üçüncü sırada yüzde 32,1’lik artış ve 794,2 milyon dolar ile endüstriyel mineraller yer aldı. Dördüncü sırada ise yüzde 35,8’lik artış ve 622,4 milyon dolar ile blok doğal taş ihracatı yer aldı. Bu maden gruplarını yüzde 121,7’lik artış ve 217,7 milyon dolarlık ihracat ile ferro alyajlar takip etti.”


İlk Sırada Çin Var


Maden sektöründe Çin’e yapılan ihracatta geçen yılın aynı dönemine göre büyüme yüzde 45,2 oldu. Bu durum ABD’de yüzde 54,4, İspanya’da yüzde 38,4 olarak gerçekleşti. 9 ayda doğal taş ihracatında ilk sırayı 490,1 milyon dolarla Çin’in aldığını belirten Dinçer, ikinci sırada ABD’nin olduğunu ve ülkeye 343,2 milyon dolar değerinde doğal taş ihracatı yapıldığını aktardı. Dinçer, ABD’den sonra 76,7 milyon dolarla Fransa’nın, 67,5 milyon dolarla Irak’ın ve 67,3 milyon dolarla İsrail’in yer aldığını ifade etti.


“Doğal Taşlar Büyük İlgi Görüyor”


Dinçer, dünyadaki maden rezervlerinin önemli bir bölümünü bünyesinde barındıran Türkiye’nin doğal taş alanında dünyada konumunu güçlendirdiğini belirtti. Dinçer, “Bu sonuca ihracat rakamlarından da kolayca ulaşabiliyoruz. Ürün gamı anlamında ülkemizden çıkarılan farklı desen ve renkteki doğal taşlar dünya pazarında ilgi görüyor, önemli projelerde değerlendiriliyor. İMİB olarak her zaman mevcut pazarlarımızdaki etkinliğimizi artırmak ve yeni pazarlarda var olmak için çalışmalarımıza ara vermeden devam ediyoruz. Sektörümüzün sürdürülebilir büyümesine katkı sağlamak için tüm üyelerimiz ve yetkili kurumlarla temas halinde ilerliyoruz.” dedi.


X