31.12.2020

İşletmeler İçin Sipariş Yönetimi Kılavuzu

#siparisalimi
#sanalpos
#paketleme
#pandemidekargo

Müşterinin satın alma kararı ile başlayan sipariş süreci, envanter içerisinden ürün seçimi, paketleme, kargolama, müşteri ürün onayı gibi bir dizi aşamayı kapsar. Eğer yeni bir iş kurduysanız henüz az sayıda olan siparişleri müşteriye ulaştırma aşamalarını kolaylıkla tamamlayabilirsiniz. Ancak firmanızın işlem hacmi artıp satış oranı yükseldikçe ve envanterinize yeni ürünler eklendikçe bu süreci kontrol etmeniz güçleşebilir. 

Satın alma ile başlayan sipariş sürecini yönetemediğiniz zaman ise hatalı stok bilgisi nedeniyle mevcut olmayan ürünlerin satışı ya da kargolamada gecikme gibi problemler yaşayabilirsiniz. Müşterilerin işletmeye karşı güvenlerini zedeleyen bu gibi durumlarla karşılaşmamak için henüz büyüme adımları atmadan önce sipariş yönetimi planlaması yapmanızda fayda vardır. Sipariş yönetimi aşamaları ile ilgili detaylı bilgilendirmede bulunduğumuz eğitimimizi okuyarak tedarik zincirinin bir parçası olan sipariş sürecini kontrol edebilirsiniz.

 Sipariş Yönetimi Nedir, Nasıl Yapılır?



Sipariş yönetimi, bir müşterinin ürün satın almasıyla başlayan döngüyü ifade eder. Sipariş ayrıntıları, mağaza deposunda çalışan personele iletilir. Ürünü temin etme, paketleme, kargolama ve müşterinin memnuniyetine dair geri bildirimde bulunması ya da ürün iadesinin alınması ile sona erer. Müşteri memnuniyetinin anahtar göstergelerinden olan sipariş yönetimi şu aşamalardan oluşur:

1. Sipariş ve Ödeme Alımı: Sipariş yönetiminin ilk aşaması, siparişin ve ödemenin alınmasıdır. Müşterilerinizin ödeme aşamasında bir problem yaşayıp satın alma işleminden vazgeçmemeleri için profesyonel bir e-ticaret ödeme sistemi kullanmanızda fayda vardır. Unutmayın; müşterilerin yaklaşık %65’i sadece bir olumsuzlukla karşılaştıklarında marka ile bağlarını koparabiliyor. 

Kolay entegre olunan yazılım altyapısı sayesinde kredi kartı ile online ödemeleri sorunsuz hale getiren İş Bankası Sanal Pos hizmetini inceleyerek sipariş yönetimi için ilk adımı atabilirsiniz.

2. Ürün Seçimi ve Kargolama: Sipariş alındıktan sonra atılması gereken iki önemli adım vardır: Envanter arasından ürünü seçmek ve siparişi mümkün olan en kısa sürede kargolamaya hazır hale getirmek. Ürün sevki ile ilgili yapılan bir araştırmaya göre müşterilerin %57’si teslimatın gecikmesi durumunda aynı firmadan sipariş vermeye karşı isteksiz davranıyor. 

Ürün seçiminde problem yaşamamak ve siparişi hızlı bir şekilde sevkiyata hazırlamak için doğru bir depo yönetimi gerçekleştirmek gerekiyor. Sevkiyata hazırlama sürecini en aza indirip müşteri memnuniyetini artırmanın yollarını öğrenmek için depo yönetiminin inceliklerini anlattığımız ¨Depo Yönetiminin Faydaları Nelerdir? Depo Yönetimi Nasıl Yapılır?¨ başlıklı eğitimimizi okuyabilirsiniz.

3. Sipariş Toplama: Aynı anda yüzlerce sipariş aldığınızda depodan bu ürünleri seçmekte zorlanmamak için belirli bir sipariş toplama yöntemini tercih edebilirsiniz. Örneğin yaygın olarak kullanılan bir toplayıcı personelin tek siparişi toplaması yani sipariş bazlı toplama, toplayıcının tek tip ürünü topladığı dalga sistemi, her ürün kategorisinin depoda ayrı bir bölgede yer aldığı durumlarda kullanılan bölgesel toplama gibi bir yöntemi tercih edebilirsiniz. 

4. Paketleme: Sevkiyattan önceki son aşama olan paketleme de müşteri memnuniyetini oldukça etkiler. Bir barkod tarayıcı kullanarak ürünün doğruluğunu kontrol etmek, hatalı ürün gönderimi riskini ortadan kaldırır. Ürünün müşteriye sağlam bir şekilde ulaşabilmesi için uygun ambalaj türünü seçmeye de dikkat edebilirsiniz. 

Paketleme sonrası kargolama aşaması, sipariş yönetiminin son basamağı değildir. Firmanıza yönelik müşteri algısını iyileştirmek için satış sonrası müşteri memnuniyetini ölçmeye yönelik bir değerlendirme mesajı ya da maili gönderebilirsiniz. 

Ürün iadesinin gerçekleşmesi durumunda atılacak adımlar için bir iade ve değişim politikası hazırlamanız gerekir. İade ve değişim politikasının bulunması, müşterinin herhangi bir problemle karşılaştığı zaman bunun çözüleceğine dair kendini güvende hissetmesini sağlar. 

Ürün iadesinin ardından taahhüt edilen sürede ücret iadesini gerçekleştirmek ise müşterinin işletmenizi tekrar tercih etme oranını yükseltir. İade talebi ile sık sık karşılaşmamak için de müşteri hizmetlerinin ürünler ile ilgili müşteriye tatmin edici bilgilendirmede bulunacak düzeyde bilgiye sahip olması gerekir.


İşletmeler İçin Sipariş Yönetimi Yapmanın Faydaları Nelerdir?



Etkin bir sipariş yönetimi sayesinde satın alma ile sevkiyat arasında geçen süre en aza indirilerek işletmenin zamandan tasarruf etmesi sağlanır. Zamandan tasarruf ise personel verimliliği ve müşteri memnuniyetini artırarak karlılığa doğrudan etki eder.

Ayrıca bu aşamalar sırasında gerçekleşen muhtemel aksamaların tespitinin yapılabilmesi, işletmenin organizasyonel süreçlerinde iyileştirme kararları almasına da yardımcı olur. Sipariş yönetiminin bir diğer faydası ise ürün talebini öngörmeye imkan vermesidir. Talep tahmini, aşırı ya da yetersiz stok gibi bir durumla karşılaşılması önler. Böylece işletme, bütçe yönetimini de daha efektif bir şekilde gerçekleştirebilir. 

 Sonuç 

Eğitimimizde detaylı bir şekilde ele aldığımız sipariş yönetimini işletmenizde uygulayarak sorunsuz bir satış süreci gerçekleştirebilir, müşterilerinize olumlu bir deneyim yaşatabilirsiniz. İşletmenizin büyüme hedefini yakalama sürecinde yenilikçi adımlar atmanın yollarını öğrenmek için de ¨İşletmelerin Markalaşma Sürecinde İzlemesi Gereken Adımlar¨ başlıklı eğitimimizi okuyabilirsiniz.

X