03.09.2020

İşletmeler İçin E-Ticarette Harcamaları Azaltacak Yöntemler

#eticaret

Yüksek bir ivmeyle gelişen teknoloji bir yana, son dönemde tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgınıyla beraber e-ticaret büyük bir yükselişe geçti. İnternet teknolojisinin cep telefonları ile birleşmesiyle ortaya çıkan akıllı telefonların varlığı da e-ticaretin son hızla yaygınlaşmasını kolaylaştırmış durumda. 

TÜBİSAD, Deloitte Türkiye, SimilarWeb ve İnveon iş birliğinde hazırlanan Türkiye’de E-Ticaret 2019 Pazar Büyüklüğü raporuna göre Türkiye’de e-ticaret hacmi %39 artarak 83.1 milyar oldu. Öyle görünüyor ki e-ticaret popülerliğini korumaya da devam edecek. 

Artan talebin yanı sıra fiziksel mağazadan kaynaklanan giderlerin olmaması da birçok kişi için e-ticaret yapmanın başlıca nedenlerinden diyebiliriz. Fakat her ne kadar fiziki mağazanın giderlerinden muaf olunsa da e-ticaretin de kargo, tedarik ücretleri ve vergiler gibi kendine has birtakım giderleri bulunuyor. 

Peki, e-ticaret sitelerinin giderleri nasıl azaltılabilir? Nelere dikkat edilmesi gerekir? E-ticaret siteleri için giderleri azaltacak ve bu sayede kârın daha yüksek olmasını sağlayacak öneriler, eğitimin devamında. 

E-Ticaret Siteleri İçin Bütçe Planlaması 

Ticari bir kazanç elde edilen her durumda olduğu gibi e-ticaret siteleri için de gelir ve giderlerin hesaplanarak geleceğe yönelik tahminlerin yapılması gerekir. Bütçe planlamasının temeli buna dayanır. Sermayeyi en iyi şekilde yönetmek hedeflenir. Şirketin gelir ve giderlerinde bir dengesizlik varsa sıcak para akışını arttırmak için finansal stratejiler geliştirilir. 

Bu konuda ayrıntılı bilgi için “KOBİ’ler İçin Finansal Plan Hazırlamanın İncelikleri”  eğitimine göz atabilirsiniz.

E-ticaret sitelerinin bütçe planlaması yaparken üstünde durduğu öncelikli konulardan biri de tasarruf. Bu nedenle e-ticaret sitelerinin harcamalarını azaltmaya yönelik neler yapılabilir konusunu incelemek istiyoruz. 

E-Ticaret Sitelerinin Giderleri Nasıl Azaltılabilir? 

Giderlerinin fazlalığından dolayı kâra geçmekte zorlanan e-ticaret siteleri, aşağıdaki noktalara dikkat ederek harcamalarını azaltabilirler. Bunların yanında finans konusunda düzenli raporlama ve analiz yapmak da bütçenin sağlıklı bir şekilde yönetilmesine yardımcı olacaktır. 

1.    Kargo Giderleri 

Fiziki mağazalarda, dükkanlarda çoğunlukla kargo anlaşması bulunmaz. E-ticaret sitelerinde ise kargo çok önemli bir yere sahiptir. Öyle ki çoğu internet sitesi tüm ülkeye, hatta yurt dışına bile ürün gönderir. Durum böyle olunca kargo ücretleri önemli bir gider kalemi olabilir. Bu konuda giderlerin geliri aşmaması için kargo firmaları ile daha ekonomik anlaşmalar yapılma yoluna gidilebilir. Çünkü birçok kargo firması, e-ticaret firmalarına özel kampanyalar düzenler. Ayrıca birden fazla kargo firmasından teklif almak da iyi bir seçenektir. 

2.    Tedarikçi Ücretleri 

Ürünlerin tahsil edilmesinde çok önemli bir yere sahip olan tedarikçilere ödenen para, e-ticaret sitelerinin en önemli gider kalemlerinden birini oluşturur. Bu nedenle tedarikçilerle çeşitli pazarlıkların yapılarak maliyeti düşürmek önemlidir. Çünkü çok yüksek fiyatlardan ürün alınması durumunda işletmenin üzerine koyacağı kâr, piyasanın ve ihtiyacın çok altında kalabilir. 

3.    Reklam Giderleri 

E-ticaret siteleri, müşterilerine ulaşmak için gerek dijital, gerekse de geleneksel yöntemlerle birçok reklam verir. Ancak e-ticaret siteleri kendileri için en doğru olan mecrayı seçemez ve hedef kitlelerinin olmadığı alanlarda reklam vermeye çalışırlarsa bu onlar için gereksiz bir gider kalemi olur. Bu durumu önlemek adına öncelikle reklam konusunda uzmanlaşmış ajanslardan ya da profesyonellerden yardım alınabilir. 

Son yıllarda e-ticaret siteleri tarafından sıklıkla kullanılan arama motoru reklamlarında maliyetleri azaltmak için ise “Google Ads Kullanırken Maliyeti Düşürme Yolları”  adlı eğitime göz atabilirsiniz. 

4.    Kredi Kartı Komisyonları 

Kredi kartı ile ödeme yapılması ve taksitli alışverişin tercih edilmesi durumunda kart komisyonlarının yüksekliği müşteri kaybına neden olabilir. Müşterinin, satın alma aşamasına geldikten sonra taksit sayısına göre artan ödeme tutarını görünce satın almadan geri dönmesi, satın almaktan vazgeçmesine ve böylece gelirin düşmesine yol açabilir

Bu konuda bankalarla anlaşarak daha düşük komisyon oranlarını devreye sokma yolu denenebilir. Çünkü her ne kadar çoğunlukla göz ardı edilse de kredi kartı komisyonları müşteriler için önemlidir. 

5.    Satış Dönemlerinin Analizi 

Yukarıda yer alan yöntemler, e-ticaret sitelerinin hızlı sonuçlar alabilmek için öncelikli olarak uygulaması gerekenlerdir. Fakat giderleri kalıcı olarak azaltmak isteyen bir e-ticaret sitesi, raporlama ve analiz kısmına daha fazla önem vermelidir. 

Özellikle bütçe planlamasını sağlıklı bir şekilde yapabilmek için satışların yükseldiği ya da azaldığı sezonları belirlemek ve dönemsel olarak yeni satış stratejileri hazırlamak faydalı olur. Bunların yanında finansal verilerin rapor şeklinde girilmesi, e-ticaret sitelerinin önceki verilere bakarak fikir edinmesini de kolaylaştırır. 

Sonuç 

E-ticaret siteleri, giderlerini azaltarak kâr ve verimliliği yükseltmek için öncelikle bütçe planlamasının önemini kavramalı. Bütçe planlamaları konusunda gerekli adımları attıktan sonra ise sabit gider kalemlerinde nasıl iyileştirmelere gidileceği göz önünde bulundurulmalı ve raporlama sistemi devreye sokulmalı. Hazırlanan ayrıntılı raporlarla önceki dönem performanslarını gören e-ticaret siteleri, çok daha gerçekçi ve sağlam adımlar atarak yollarına devam edebilir.


X