15.01.2020

E-Ticaret Siteniz İçin SEO Rehberi

seo
e
ticaret
google
eğitim

Search Engine Optimization (Arama Motoru Optimizasyonu) ya da kısa ismiyle SEO, bir arama motoru tarafından sitenizin daha iyi incelenebilmesini sağlayan çalışmaların tamamını ifade etmek için kullanılıyor. SEO ile arama motorlarının istediği kriterlere uygun olarak siteniz optimize ediliyor ve Google gibi arama motorlarında kullanıcıların yaptığı aramalarda siteniz üst sıralarda çıkabiliyor. E-ticarette Google Ads, Facebook ve Instagram’a verilen reklamlar dışında Google sıralamalarında da üstte olmak gerekiyor. Çünkü kullanıcılar herhangi bir kategoride ürün alacağı zaman, ilk olarak Google üzerinden arama yapıyor. Burada Google Ads reklamları dışındaki sıralamayı ise organik sonuçlar oluşturuyor. Organik olarak ilk sıralarda çıktığınız takdirde e-ticaret sitenizin ziyaretçi sayısı ciddi oranda artıyor ve satış yapabilme ihtimaliniz yükseliyor. E-ticaret siteniz için SEO çalışmaları başlatmaya ve üst sıralara çıkmaya karar verdiyseniz ilk olarak anahtar kelimelere dikkat etmeniz gerekiyor. 

Anahtar Kelime (Keyword) Nedir?

Kullanıcıların arama yaparken kullandığı kelime ya da kelime gruplarına anahtar kelime yani keyword deniyor. Örneğin; uygun fiyatlı bir elbise almak isteyen kullanıcının “ucuz elbise” ya da oyun oynayabileceği ekonomik bir bilgisayar almak isteyen bir kullanıcının arama motoruna “düşük bütçeli oyun bilgisayarı” yazması anahtar kelimeye örnek olarak gösterilebilir. E-ticaret siteniz üzerinden satış yaptığınız ürünleri değerlendirip ne şekilde aranabileceklerini düşünerek uygun anahtar kelimeler ile ürünleri eşleştirebilirsiniz. Ancak bu çok fazla deneme yanılma içeriyor. Bu nedenle anahtar kelime analizi yapmalı ve birinci sırada çıkmak istediğiniz anahtar kelimeleri belirlemeniz çok daha etkili bir yöntem olacaktır. Bu konuda anahtar kelimelerin tahmini arama değerlerini gösteren araçlardan yardım alabilirsiniz. Google’ın sağladığı verilerden yararlanan programlar, herhangi bir anahtar kelimenin ne kadar arandığını tahmini olarak verebiliyor. 

Kategori Sayfası Nedir?

Satış yaptığınız ürünlerin tamamının tek bir sayfada olması hem kullanıcıların ürünleri bulmasını zorlaştırıyor hem de aramalarda üst sırada yer almanızı engelleyebiliyor. Bu nedenle ürünleri anlamlı kategorilere bölmeniz gerekiyor. Örneğin kadın giyim ürünleri satışı yapıyorsanız, e-ticaret sitenizin; gömlek, bluz ya da atkı gibi ayrı ayrı kategorilere sahip olması önemli. Tabii ki sadece kategorileri açmak ve ürünleri listelemek yeterli olmaz. Kategorilere uygun anahtar kelimelerin yer aldığı metinler yazmanız gerekiyor. Böylece anahtar kelimeler yardımı ile kullanıcılar doğrudan o sayfaya gelebiliyor ve bluz ya da gömlek satın alabiliyor. 

Ürün Sayfası Nedir?

Ürünleriniz tek bir kategoride yer alıyorsa özel olarak bir kategori sayfası hazırlayıp hazırlamayacağınız size kalmış. Ancak her ürün için bir ürün sayfası yazılması öneriliyor. Böylece yine kullanıcılar Google sorguları ile ürününüzün sayfasını bulabiliyor. Burada açıklamayı mavi kadın bluzu gibi spesifik bir isimle yazmanız oldukça önemli. 

Rakipleriniz Analizi Nasıl Yapılır?

Ürünleriniz için gerekli olan anahtar kelimeleri seçtikten sonra rakip analizi yapmanız gerekiyor. Burada özel olarak bazı rakipleriniz ile kendi e-ticaret sitenizi karşılaştırmalısınız. Örneğin saksı satan bir işletme olduğunuzu varsayalım. İlk olarak saksı ile ilgili aramaları kontrol etmeniz gerekiyor. Bu işlem sırasında “Ayaklı saksı” gibi bir sorguda sıralamalar inceleniyor. Sıralamalarda hangi noktada olduğunuz ve rakiplerinizin hangi noktada olduğu oldukça önemli. Tabii ki bunu düzenli olarak takip etmeniz gerektiği için sorguları otomatik olarak tarayan ve sıralamaları size rapor olarak sunan uygulamalardan yararlanmanız gerekiyor. Böylece yükseliş ve düşüşler kolayca belirlenip rakiplere göre içerik stratejisi revize edilebiliyor.

İçerik Stratejisi Nedir?

Rakip analizini tamamladıktan ve anahtar kelimelere göre başarı sıralamanızı öğrendikten sonra e-ticaret siteniz için bir içerik stratejisi üretmek zorundasınız. İçerik stratejisi üretilirken genellikle iki farklı yöntem öne çıkıyor. Bunlardan ilki e-ticaret sitesinin önde olduğu anahtar kelimeler ile ilgili daha fazla içerik üretmek. İkincisi ise e-ticaret sitesinin halihazırda sorgu sıralamalarında geride olduğu anahtar kelimeler ile ilgili içerik üretmek. 

Tabii ki burada ihtiyaçlarınız en önemli belirleyici oluyor. Erkek giyim ürünleri satan bir marka olduğunuzu varsayalım. Eğer sizin ağırlıklı ürün grubunuz kabansa ve Google’da “erkek kaban” sorgusunda ilk sırada çıkıyorsanız, güçlü olduğunuz anahtar kelimeyi öne çıkaran bir içerik stratejisi geliştirmeniz daha mantıklı. Tam tersi bir durum söz konusu ise “erkek kaban” sorgusunda ilk sırada çıkabilmek için çalışmanız ve geride olduğunuz anahtar kelimeler ile ilgili içerik üretmeniz gerekiyor. 

E-Ticaret Sitesi İçin Teknik SEO Desteği Gerekir mi?

 

İçerik stratejisi oluşturmak tek başına yeterli değildir. Google, bir sitede içeriklerin özgün olmasına büyük özen gösteriyor. Bu nedenle tekrar eden sayfalar gibi teknik sorunların yaşanmaması gerekiyor. Ayrıca tüm sayfaların bir meta açıklaması bulunması öneriliyor. Böylece aramalar sırasında kullanıcıların karşısına sayfanızın çıkma ihtimali artıyor. İçerik Yönetim Sistemleri’nin (CMS) neredeyse tamamına ufak eklemeler ile meta açıklaması yazılabilecek kısımlar yerleştirilebiliyor. 

Bunlar dışında teknik olarak e-ticaret sitenizde yapılması gereken teknik iyileştirmeler şöyle: 

  • “404 Sayfa Bulunamadı” kodu olan tüm sayfalar kaldırılmalı ya da yeni oluşturulan sayfalara yönlendirme yapılmalıdır. 

  • Site hızının artırılması için düzenlemeler yapılması gerekir. Genellikle yüksek boyutlu görseller gibi nedenlerle site hızı yavaşlayabiliyor. 

  • Sitenin URL yapısı, SEO’ya uygun olarak düzenlenmelidir. Yani kadın bluz kategorisinde “www.eticaretsitesi.com.tr/kadin-bluz” gibi bir isimlendirme olması doğru olacaktır 

    Tüm bunları inceleme ve düzeltme sürecine, zamanınız ya da teknik imkanınız olup olmadığını değerlendirmeniz gerekiyor. Eğer zamanınız ve teknik imkanınız varsa tüm işlemleri tek tek yapmalısınız. Zamanınız ya da teknik imkanınız yoksa SEO ajanslarından yardım alabilirsiniz.

    E-Ticaret Siteleri İçin Birkaç SEO Tüyosu

    Türkiye’de, benzer nüfusa sahip olan ülkelerin birçoğuna göre daha fazla e-ticaret sitesi bulunuyor. Bu durum siteler arasından sıyrılmanızı zorlaştırıyor. Bu nedenle bazı ufak ama etkili yöntemlerden yararlanmanız faydalı olacaktır. 

  • Bunlar arasında en çok tercih edilen yöntemlerden biri blogger’lardan yardım almaktır. Öncelikle sizin ürünlerinizle ilgilenebilecek blogger’ları bulmanız ve iletişime geçmeniz önemli. Daha sonra ilgilenebileceklerini düşündüğünüz ürünleri gönderin. Genellikle blogger’lar gelen ürünleri kısa süre içerisinde paylaşıyor ve link’inizi veriyor. E-ticaret siteniz için bir blogger tarafından verilen link, arama motorlarında üste çıkmanıza yardımcı olabiliyor. 

  • İkinci ve ihmal edilen konulardan biri ise e-ticaret sitesi için blog açmaktır. Sattığınız ürünlerin etrafında şekillenecek bir blog ile ürün ya da kategori sayfalarında belirtemediğiniz özelliklerden bahsedebilir ve arama yapan kullanıcıları kendinize çekebilirsiniz. Bunun için ayrıca bir içerik stratejisi geliştirmeniz gerekiyor. Uzun anahtar kelimelere odaklanmak genellikle e-ticaret siteleri için daha yararlı oluyor. Örneğin; çocuklara yönelik ürünler satan bir e-ticaret sitesi için “Çocuk koltuğu nasıl seçilir?” gibi bir başlığa sahip blog yazısı hem kullanıcılara bilgi sağlayıp alışverişi kolaylaştırıyor hem de kendi ürünlerinin link’ini vereceği için satış ihtimalini artırıyor. 

    Sonuç

    SEO çalışmaları ile sitenizi Google sıralamalarında üst sıralara taşıyabilir, trafiğini artırabilir ve potansiyel müşterilerinizi sitenize çekebilirsiniz. Böylece e-ticaret sitenizde yer alan ürünlerin satış rakamlarını da artırabilirsiniz.

X