27.04.2021

E-İhracata Uygun E-Ticaret Altyapısının Oluşturulması

#eihracat
#mikroihracat
#eihracatsitesi

E-ihracat sitesi müşteri etkileşimine sunulmadan önce çok iyi bir şekilde kurgulanmalıdır. Hedef kitlenin yabancı diline uygun, yerel ödeme sistemlerini kabul eden, kitleye yönelik kullanıcı deneyimi sunan ve iyi bir domaine sahip web sitesi hazırlandıktan sonra siteye ziyaretçi çekme ve bu ziyareti alışverişe dönüştürme (dönüşüm) yolları aranmalıdır. Online müşteri bulma aşamasında arama motorunda organik arama yoluyla bulunabilen ürünler mevcutsa Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) çalışmalarına ağırlık verilmelidir. Online müşteriler karar verme aşamasında marka bilinirliği varsa daha kolay satın alacağından hem ürün sunumu hem marka tanıtımı odaklı çalışma yapılmalıdır.


E-ihracata uygun tasarlanmış web sitede ürün açıklamalarının yeterli olmadığı veya görselin beğenilmediği durumlarda müşterinin satın almadan siteden çıktığı gözlemlenmektedir. Web sitesinden kısa sürede ayrılan müşteriler, Google benzeri arama motorları analitik araçları tarafından kaydedilmekte ve ayrılma oranları yüksek sitelerde arama motoru reklamı maliyetleri yükselmektedir. Bu açıdan gelen müşteriye iyi bir alışveriş deneyimi oluşturacak web sitesi alanı sunulmalıdır. Ürün görsellerinin ilginç nitelikte olması, -mağaza gibi- vitrinde öne çıkarılan ürünlerle birlikte tamamlayıcı ürünlerin de sunulması gereklidir.


E-ihracat sitesi belirli bir konsept üzerine tasarlanmalıdır. Örnek olarak, web sitesinin ürün sayfasında 150 ürünün bir arada sunulması yerine 3 ana ürün sunulmalıdır. Benzer ürün gruplarının aranması da kategori başlıkları ile sağlanmalıdır. Alışveriş sepetine alınan ürünleri artırmak için ana ürün sunumunun yanında tamamlayıcı ürünler de mutlaka eklenmelidir. Örnek olarak spor ayakkabıları pazarlayan bir e-ihracat sitesi, mutlaka çorap veya dizlik benzeri ürünleri de ana ürünle birlikte sunmalıdır.


İnternet ortamında ürün alımında sayfada ürün konumlandırması yanında web site tasarımı da belirleyici bir etkendir. Sitede kullanılan resim ve görsel uyumu, gereksiz tekrar yapılmaması ve alanda boşluk bırakılmaması önemlidir. Ayrıca, masaüstü cihazlar için tasarlanan sitenin yanında mobil ve tablet cihazları ile uyumlu site tasarımı da bulunmalıdır.


Yine sitenin hızlı açılması müşterinin algısında etkilidir. Zira 3 saniyeden daha uzun sürede açılan web sitesine gelen kullanıcıların yüzde 30’nun siteyi terk ettiği gözlemlenmektedir.


Web site kullanıcısının ödeme süreci de takip edilmelidir. Müşterinin ürünü bulması, sipariş vermesi, adres bilgilerini girmesi ve ödeme yapması süreci, ziyaret hikayesini anlatan Google Analitik Treemap (şema) yöntemiyle takip edilmelidir. Böylece bilgi odaklı web sitesi deneyimi zenginleştirilmeye çalışılmalıdır. Web sitesinde istenen bilgilerin hedef kullanıcı kitlesi tarafından kolayca girilebilmesi ve alışveriş sürecinin sorunsuz tamamlanması aşamaları test gruplarıyla denenmelidir.


Hedef kitleye göre az veya çok eğitimli, yabancı dilde konuşan, kredi veya banka kartı kullanan müşterinin ihtiyaçlarına göre sorunlar baştan tespit edilmeli ve web site deneyimi iyileştirilmelidir. Örnek olarak kredi kartı üzerinden ödeme kabul eden web sitesi, hedef Almanya pazarında ürün ve sevkiyat sayfalarında etkileşim gerçekleşirken ödeme sayfasından sonra siteden çıkılması ödeme sistemiyle ilgili sorun yaşandığını göstermektedir. Örnek olarak Almanya'da kredi kartı kullanımı penetrasyonu yüzde 3-4 civarında olup, PayPal ve lokal ödeme araçları üzerinden ödeme yapılması genel yöntem olduğundan web sitesinden ayrılma sebebi tasarım veya içerik yerine ödeme sistemi kaynaklıdır.


Dolayısıyla hedef kitlenin hem içerik hem dil hem alışveriş alışkanlıkları dikkate alınarak web sitesi hazırlanmalıdır. Öncelikle sitede ürün konumlandırma stratejisi belirlenmelidir. Hedef kitle diline uyarlanmış gerekli ürün görsel, resim ve açıklamalar hazırlandıktan sonra satışa hazır web sitesine online ziyaretçi çekme yolları aranmalıdır.


E-İhracat Sitesi Kurarken Nelere Dikkat Edilmelidir?


Sınır ötesi ticaretin temel taşı olan yazılım altyapısı, global başarının da temellerini oluşturmaktadır. Bu bağlamda; yurtdışına açılmak ve işini büyütmek isteyen KOBİ’ler, yazılım altyapılarını doğru seçmeliler. Temel doğru atılmadığı takdirde, ilerleyiş yavaş ve bir o kadar da hatalarla dolu olacaktır. Bunlardan kaçınmak ve riskleri en aza indirgemek için bir plan dahilinde ilerlemek çok daha sağlıklıdır. Yazılım altyapısına karar vermeden önce; hangi iş modeli ile ilerleneceğinin belirlenmesi önemlidir. B2B (işletmeden işletmeye) modeliyle mi, B2C (işletmeden tüketiciye) modeliyle mi yoksa her iki modeli kapsayacak bir yapıyla mı çalışılacağına karar verilmelidir. Akabinde e-ihracat sitesinde bu yapıyı destekleyecek özelliklerin neler olacağının belirlenmesi ile devam edilebilir.


Ülke bazında ürünleri ve dili yerelleştirmek, bir diğer önemli husustur. Kullanıcıya, istediği ürünü kendi dilinde ve para biriminde inceleme ve satın alma imkanı sunulması, sitenin başarısını ve sürdürebilirliğini arttıracaktır. Güçlü bir e-ihracat sitesi yapılandırırken dikkat edilmesi gereken noktalar bunlarla sınırlı değildir. Kullanıcıya her yönden ulaşabilmek, problemsiz bir alışveriş deneyimi yaşatmak için öne çıkan diğer başlıklara maddeler halinde yakından bakalım.


Yurtdışı Gönderileri Nasıl Yapılır?


E-ihracatta iki farklı kargolama yönteminden bahsedebiliriz. Birincisi, kargolama sürecinin otomatize edilmeden yönetildiği, sipariş numarası, iade takibi vb. işlemlerin manuel takip edildiği bir kargolama yöntemidir. İkincisi ise, daha hızlı bir sürece sahip, siparişlerin ve kargo takip numaralarının e-ihracat sitesi ve kargo firması arasında otomatik akışa bağlı olduğu, kullanıcıların sitede kendi üyelik ekranlarında kolay sipariş takibi yapabildiği, yüksek müşteri memnuniyeti sağlayan kargo entegrasyonlarıdır. Hangi kargolama yöntemini seçerseniz seçin, önemli olan gönderim yapacağınız yerde yerel kargo firmalarını kullanmanız ya da uluslararası bir kargo firması ile anlaşmanızdır. Kargolama ve lojistik tarafında doğru bir sevkiyat ve yol haritası çıkarmalı ve bu yönde ilerlemelisiniz! Aksi halde bu süreç sizin için sancılı ve bir o kadar da maliyetli olabilir. En önemlisi de, elinizden geldiği kadar süreci otomatize etmenizdir. Yani siparişin kargo sürecindeki her aşamasıyla ilgili bilgiyi müşterinize anında, otomatik olarak gönderebilirseniz kısa süre içerisinde maksimum müşteri memnuniyeti elde edebilirsiniz.


E-İhracat Sitesinin Dil Yapısı Nasıl Olmalıdır?


Farklı dillerde ürünlerinizi satabilirsiniz. Aslında kaç farklı dil kullanacağınızı, hangi bölgelere satış yapacağınız belirleyecektir. Almanya’ya satış yapmayı planlıyorsanız Almanca, Arap ülkelerine satış yapmayı planlıyorsanız da Arapça dillerini kullanmalısınız. Ama standart olarak mutlaka global bir dil olan İngilizcenin de kullanılması ihmal edilmemelidir. IP bazında lokasyon odaklı otomatik dil değişimi bu konuda size çok kolaylık sağlayacaktır. Ayrıca, rakiplerinize karşı da elinizi güçlendirecektir. IP bazlı sistemde kullanıcı hangi lokasyondan giriş yaparsa sitenizin dili otomatik olarak bulunduğu konuma göre değişir ve ürünler bu dilde görünür.


HS Code (GTIP) Alanının Önemi


HS Code (GTIP), “Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu” ifadesinin kısaltmasıdır. Tüm ürünler için global ticarette kullanılan uluslararası bir sınıflandırma sistemidir. Her üründe ve eşyada bulunan “kimlik numarası” olarak da isimlendirebiliriz. E-ihracat sitesinde tüm ürünlerde mutlaka bulunması gereken GTIP alanı, site yapılandırmasını ve ürün girişlerini yaparken atlanmaması gereken önemli bir konudur. GTIP kodunu ne kadar detaylı belirtirseniz vergilendirme kısmından optimum şekilde doğru değerlerle sonuçlandırırsınız. Aksi durumda gümrük memuru kendi ülkelerindeki mevzuata göre en yüksek vergi oranından vergilendirme yapabilmektedir.


Global Ödeme Sistemlerinin Kullanımı


Yurt dışına ürün satışı yapmanın bir diğer anahtarı tabii ki ödeme sistemleridir. Sürekli bahsettiğimiz “yerelleşme”, burada da karşımıza çıkıyor. Hedef kitlenizin bulunduğu, satış yapılan ülkelerin yerel ödeme sistemleri kullanılmalıdır. Ayrıca hitap edilen ülkelerin alışveriş deneyimleri incelenmeli ve ödeme alışkanları göz önünde bulundurulup, sitede sunulan ödeme yöntemleri hazırlanmalıdır. Almanya örneğine bakalım: Almanya’da yaygın olan PayPal, Giropay ve Sofort gibi ödeme yöntemleri, bir e-ihracat sitesinde sunulan en önemli ödeme araçlarından biri olmalıdır. Bir e-ihracat sitesinin altyapısının hedef ülkelerdeki yerel ödeme yöntemlerini sağlaması, dönüşüm oranlarını artırmaktadır.


Bu bağlamda e-ihracat sitesinde Türkiye İş Bankası’nın sunduğu 13 farklı yurtdışı ödeme sistemini tercih edebilir. Bu sistem e-ihracat sitesine entegre edilerek, uluslararası satışlar yerel ödeme yöntemleri ile yapılabilir.


Para Birimi Yönetimi ve Ülke Bazında Fiyatlandırma


Hangi ülkeye satış yapılıyorsa ürünlerin fiyatları o ülkenin para birimine göre özelleştirilmelidir. Bunu e-ihracat sitenizde isterseniz otomatik isterseniz manuel olarak yapabilirsiniz. Otomatik olarak kur bazında sistem güncelleme yapmalıdır. Kullanılan yazılım altyapısı bu işlemi manuel olarak da yapmaya imkan tanımalıdır. Fiyatlandırma ise, yine ülke ve bölgelere göre yapılabilmelidir. Sitenizdeki esnek fiyatlandırma yapısı sayesinde; 30 liralık bir ürünü, Almanya’ya 12 avroya, Fransa’ya 15 avroya, Amerika’ya da 17 dolara satabilirsiniz.


Yukarıda sıraladığımız önemli konulara ek olarak pazarlama faaliyetlerinden bahsedebiliriz. Site planlama, ürün seçimi, fiyatlandırma ve genel özelliklerin dışında iletişim kurulacak hedef kitleyi tanımak, alışveriş alışkanlıklarını ve ülke dinamiklerini izlemek ve değerlendirmek yapılacak pazarlama çalışmalarına yön verecektir. Hangi pazarlama kanalları kullanılmalı, hangi iletişim dili tercih edilmeli ve ne kadar bütçe ayrılmalı? Bu başlıklarda tek tek değerlendirme yapılmalıdır.


Türkiye’de yapılan pazarlama çalışmaları, yurtdışı hedef pazar yerlerinde aynı etkiyi göstermeyebilir. Bu sebeple yukarıda bahsedilen dinamikler dahilinde ilerlemek akıllıca olacaktır. Aramaların yüzde 80’inin mobil cihazlar üzerinden başladığını düşünürsek, arama ağı ve sosyal medya reklamcılığının kullanılması ve satış yapılan ülke/bölge bazlı reklam gösterilmesi direkt satın almaya hazır kitleye erişimi sağlayacaktır.


Dünyanın ikinci büyük arama motoru konumundaki video paylaşım sitesi YouTube’daki her video içeriği, YouTube reklam modelleri ile marka bilinirliğini arttırmayı sağlar. Böylece ürün ve hizmetlerinizi daha geniş kitlelere ulaştırabilir ve daha düşük maliyetlerle müşteri kazanabilirsiniz.


Diğer yandan, ülkelere göre Facebook ve Instagram gibi sosyal mecralarda kullanıcıların genelde aktif oldukları saatler incelenmelidir. Böylece kullanıcıların ilgi alanlarına göre bölge/ülke olarak hedefli reklamlar gösterilmelidir. Özellikle globalde müşteri kazanımı için sosyal medya reklamları daha çok trafik oluşmasına ve satış yapılmasına yardımcı olacaktır. Yalnız e-ihracat sitenizin altyapısı, sosyal medya reklamcılığı için uygun olmalıdır. Sunulan özelliklerle ürün reklamlarınızı yapmanızı kolaylaştırması, dijital reklam verimliliğini artıracaktır. Bunu bir örnekle açalım; elbise kategorisine ait ürünleri dinamik olarak Facebook reklamlarında gösterelim. Ürün envanteri siteniz üzerinden tek adımda Facebook feed yapısına göre özelleştirilerek kolayca alınabilmektedir.


Sosyal medyanın gücünü hafife almayın! Facebook sayfaları farklı dillerde ve içerikte kullanılmalıdır. Facebook mağaza özelliğini e-ihracat sitesi ile entegre ederek, ürünler doğrudan Facebook mağazanızda sergilenebilir. Son olarak, yukarıda belirttiğimiz konular dahilinde e-ihracat siteniz için yazılım altyapısı seçerken açık kaynak kodlu yazılımlar yerine özellik ve hizmet açısından daha gelişmiş hizmet ve destek sunan yerli altyapıları tercih edebilirsiniz.

Etkili pazarlama stratejileri ile e-İhracat yaparken dikkat etmeniz gerekenler hakkında daha detaylı bilgi için  “E-ihracat Yapan İşletmelerde Pazarlama Stratejisi Oluştururken Dikkat Edilmesi Gerekenler” konulu eğitimimizi inceleyebilirsiniz.

X