10.02.2020

E-İhracat Yapan İşletmelerde Pazarlama Stratejisi Oluştururken Dikkat Edilmesi Gerekenler

#eihracat

Önceki eğitimlerimizde “E-ihracat nedir, nasıl yapılır, KOBİ’lere sunulan e-ihracat destekleri nelerdir, uluslararası e-ihracat pazar yerlerine nasıl giriş yapılır?” gibi temel konuları sizlere aktardık. Bu eğitimimizde ise konunun biraz daha derinine iniyoruz. 

Bilindiği üzere uluslararası alanda ticaretin en önemli unsuru farklı kültürel kodlar. Çünkü insanların konuştuğu dil, yeme-içme alışkanlıkları ve yaşam biçimleri direkt olarak satın alma davranışlarını etkiliyor. Bu durum da gösteriyor ki yurt içinde uyguladığınız pazarlama stratejileriyle yurt dışındakiler aynı olamaz. Yani e-ihracat yapmaya karar verdiyseniz ve hangi ülke ya da ülkelerle çalışacaksanız onlara yönelik yepyeni pazarlama tekniklerinden ve stratejilerinden yararlanmanız şart. 


Nitelikli Araştırmaların Sürece Etkisi 

E-ihracat yapmaya karar verildiği andan itibaren detaylı bir araştırma süreci de başlatılmalı. Özellikle kampanya hazırlanma aşamasına geçilmeden önce e-ihracat yapılacak olan ülkede “Hangi arama motorları kullanılıyor, hangi sorgu diğerlerine kıyasla öne çıkıyor?” gibi sorular cevaplanmalı. Çünkü e-ihracat için yapacağınız dijital kampanyalar direkt olarak arama motorlarını ilgilendiren çalışmalar. 

Dünya genelinde Google lider olsa da bazı ülkelerde Yandex, Yahoo ya da Bing gibi arama motorları da kullanılıyor. Bu nedenle hedef pazarınızı doğru bir şekilde belirledikten sonra kampanyalarınızı ve kullanacağınız pazarlama yöntemlerini hangi arama motorlarına uygun olarak hazırlamanız gerektiğine karar verebilirsiniz.

Ayrıca dijital ortamda hedef kitlenize ulaşacağınız en önemli yollardan biri de arama motoru optimizasyonu (search engine optimization - SEO) yapmak. Anahtar kelime analizi yapıp hedef ülke için üreteceğiniz içeriklerde bunları kullanmanız, arama motorlarında üst sıralarda çıkıp hedef kitlenize daha çabuk ulaşmanızı sağlayacaktır. Sonrasında backlink ve optimize çalışmalarıyla da SEO’yu desteklemeniz gerekir. 


Web Sitesinin Güncel Tutulması

E-ihracat yaparken de şunu unutmamak gerekir ki web sitesi sizin evinizdir. Bu nedenle evinizi her zaman güncel, derli toplu ve ilgi çekici tutmak zorundasınız. SEO yönlendirmelerine uygun kaliteli içerikler, insanların sitenizi daha sık ziyaret etmesini sağlayacaktır. Yani sitenizde kullanıcılara her zaman hızlı ve güncel bir deneyim sunmanız gerekir. Bunun yanında sitenizi, e-ihracat yapmak istediğiniz ülke ya da ülkelerin ana diline göre de hazırlamalısınız. Bu onlarla olan iletişiminizi çok daha sıkı tutacaktır. 


Sosyal Medya Kullanımı

Sosyal medya günümüz koşullarında, pazarlama yaparken kullanılan en önemli yöntemlerden biri haline geldi. Çünkü bildiğiniz üzere müşteriler markalara artık çoğunlukla sosyal medya üzerinden ulaşıyor. Bundan dolayı e-ihracat yaparken dikkat etmeniz gereken bir diğer pazarlama unsuru da hedef ülkedeki insanların sosyal medyada ne kadar zaman geçirdiği ve hangi sosyal medya platformunu daha fazla kullandığıdır.

Örneğin Facebook, Instagram, Youtube ya da VKontakte gibi platformların hangisi ya da hangileri üzerinden kampanyalarınızı yürüteceğinize karar vermelisiniz. 

Buna ek olarak o ülkede popüler olan hashtag’lar ile içerik paylaşımı yapmanız ya da sosyal medya platformlarına özel reklamlar oluşturmanız sizi hedef ülkenizde daha bilinir hale getirir. 


E-Posta Pazarlaması

E-ihracat için pazarlama stratejileri düşünürken her zaman kültürel koda girmenin ne kadar önemli ve vazgeçilmez olduğundan bahsettik. Bu detayı, hazırladığınız bütün pazarlama dinamiklerine uyarlamalısınız. Mesela e-posta pazarlaması, halen etkisini koruyan bir teknik. Üstelik maliyeti de diğer pazarlama kanallarına göre oldukça düşük. Aynı zamanda etkileşim ve dönüş oranı da yüksek olan e-posta pazarlamasını hedef ülkenize uygularken ülkedeki gündem ile özel gün ve haftaları takip etmenizi, markanızı bunlarla entegre hale getirmenizi öneririz. 


Global Pazar Yerleri ve Reklam Alanları 

Global olarak satış yapmanıza olanak tanıyan Amazon, eBay, Etsy gibi sitelere pazar yeri başvurusu yapıp onların kurallarına uygun olarak ürünlerinizi uluslararası satışa çıkarabilirsiniz. Bu online pazar yerleri, sizin için aynı zamanda internet üzerinden satış yaparken ürünlerinizi o sitede üst sıralarda göstermeniz adına kılavuz rolü üstlenir. 

Dünyanın en büyük küresel pazar yerlerine giriş yapmak istiyorsanız daha detaylı bilgi için “Uluslararası E-İhracat Sitelerine Giriş Yapmak Rehberi" başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz. 














Promosyon ve Kampanya Çalışmaları 

E-ihracat yaparken en mühim noktalardan biri elbette bu ticaretin sürekli hale gelebilmesi. Satışların devamlılığını sağlamak ve bunu yaparken de bilinirlik grafiğini düzenli olarak yükseltmek, hedef kitleyle olan etkileşim oranına ve farklı pazarlama tekniklerini kullanmanıza bağlı olarak değişiyor. Bu nedenle hedef kitle ile iletişimi sıcak tutarken bir yandan hem kullanıcının lehine olan hem de sizin satışlarınızı arttıran kampanyalara ve promosyonlara yer vermelisiniz. 

Bu promosyon ve kampanyalar neler olabileceğini ayrıntılarıyla anlatalım. 

      Satışları artırmak adına belli promosyon yöntemleriyle daha fazla ürün satılmasını sağlayabilirsiniz. Bu noktada promosyon olarak birbiriyle uyumlu ürünleri bir paket halinde sunmanız, kullanıcılara daha cazip gelebilir. 


      Bunların yanında birbiriyle bağlantılı ürünlerde indirim uygulamanız, kullanıcıların daha fazla ürün görmesine ve daha çok ürün satın almak istemesine yardımcı olabilir. 


      Özellikle sadık müşterilere çeşitli avantajlar sağlayıp satışları artırmak adına abonelik sistemlerinden yardım alınabilir. Böylelikle farklı abonelik türleriyle müşterilere ayrıcalıklı deneyimler sunulur. 


      Yine sadık müşterilere, bir sonraki alışverişleri için puan biriktirme gibi avantajlar sunulması da satış sürekliliği için size avantaj sağlar. 


      Devamlı müşterilerin yanında, sitenize ilk kez giriş yapan kişilere özel belli bir limitte indirim kuponu da tanımlayabilirsiniz. Bu şekilde aynı zamanda sitenize daha çok üye çekebilirsiniz. 


      Büyük indirim günlerinin dışında küçük sürpriz indirimler yapabilirsiniz. Özellikle satış yapacağınız ülke veya ülkelerin özel gün ve haftalarını araştırmanız gerekebilir. 


      Kargonun bedava olması için belli bir alışveriş limiti belirleyebilirsiniz. 

 


Forumlar Aracılığıyla Yönlendirme


Satış yapacağınız ülke ya da ülkelerde, o ülkede yaşayanlar tarafından aktif şekilde kullanılan forumlara sitenizden linkler vermek ve yönlendirmeler yapmak da sizi daha geniş kitlelere tanıtır ve sitenize trafik çekmenizi sağlar. 



Sonuç


Etkili pazarlama stratejileriyle e-ihracat yapmanız için dikkat etmeniz gereken unsurları sıraladık. Bu noktaların üzerinde durarak satışlarınızı artırabilir ve bu yolda emin adımlarla ilerleyebilirsiniz. 

X