19.02.2021

Dijitalleşen KOBİ'lerin Mutlaka Bilmesi Gereken E-Ticaret Terimleri

#eticaret
#mobilticaret

E-ticaret piyasa payının büyümesi sonucu, sektörel rekabet artık sadece fiziksel mağaza ve mesai saatleri ile sınırlı olmaktan çıktı. Tüketicilerin kullanım kolaylığına yönelik talepleri dolayısıyla da her geçen gün e-ticaret çözümleri daha fazla değer kazanıyor. Ürün ya da hizmetleri düşük bütçeli platformlarda satışa sunup geniş bir kitleye ulaşabilme avantajı sayesinde e- ticaret, işletme sahipleri açısından da tercih edilir hale geldi. 

Ticaret Bakanlığı’nın verilerine göre Türkiye’deki e-ticaret sektörü de bu talebe karşılık vererek 2019 ila 2020’nin ilk 6 ayı arasında e-ticaret hacmini %64 oranında artırdı. Tabii Covid-19 pandemisi sonucu daha da büyümesi beklenen e-ticaret hacmi beraberinde rekabetçi bir ortamı da getiriyor. KOBİ’lerin e-ticarette pazar payını artırmaları, dijitalleşmeye daha da ağırlık vermeleri ile gerçekleşebilir. 

Siz de doğru dijitalleşme adımları atmaya yarayan e-ticaret terimlerini öğrenerek işletmenizi rekabet şartlarına hazır hale getirebilirsiniz. İşletmenizin dijital dünyada görünür olmasını sağlayan araçlara ait e-ticaret terimlerini öğrenmek için eğitimimizin devamını okuyabilirsiniz.


E-Ticaret Terimleri Sözlüğü

İşletmenizin sunduğu ürün ya da hizmete yönelik bir dijital kampanya düzenleme, dönüşüm oranlarını analiz etme ya da dijital satış kanallarının işleyişi hakkında bilgi edinme gibi e-ticarete dair her adımda farklı terimlerle karşılaşabilirsiniz. Satıcı ya da hizmet sağlayıcı olarak işletmenizin faaliyetlerine yönelik içgörü elde etmek için bu terimleri bilmenizde fayda vardır. İşte, sıkça karşılaşabileceğiniz e-ticaret terimleri ve anlamları:

A/B Testi (A/B Testing) Nedir?

Bölünmüş test olarak da bilinen A/B testi, bir web sitesi ya da uygulamanın iki farklı versiyonunu rastgele şekilde kullanıcılara gösterir. Böylece hangi versiyonun daha iyi dönüşüm oranına sahip olduğu analiz edilerek gerekli optimizasyonlar yapılabilir. A/B testi, işletmelerin e-ticaret sistemlerine dair öngörülerini ölçülebilir bilgilere çevirmeye yardımcı olur. 

Aylık Sürekli Gelir (Monthly Recurring Revenue - MRR) Nedir?

Bir işletmenin her ay düzenli olarak elde edeceği gelire aylık sürekli gelir denir. Aylık sürekli geliri hesaplamak için kullanıcı başına ortalama gelirle ödeme yapan kullanıcı sayısı çarpılır. MRR, büyüme öngörüleri elde etmeye ve stratejik iş kararları almaya yardımcı olur.

Call To Action (CTA) Nedir?

CTA, Potansiyel müşterileri anında harekete geçmeye çağıran ¨Hemen Tıklayın¨, ¨Şimdi Satın Alın¨ gibi ifadelerdir. CTA butonları, dönüşüm oranlarını yükseltebilir. Hangi CTA mesajının hedef kitlenizin dönüşüm oranlarını artırdığını öğrenmek için A/B testi uygulayabilirsiniz.

Google Analytics Nedir?

Google Analytics, web sitelerinin trafiğini izleyerek işletmelerin ihtiyaç duyduğu dijital pazarlama adımlarını atmalarına yardımcı olan ücretsiz bir analiz aracıdır. Google Analytics ile yapabileceğiniz analizler hakkında bilgi sahibi olmak için Google Analytics Kullanmanın İşletmelere Faydaları Neler? konulu eğitimimizi okuyabilirsiniz. 

Hemen Çıkma Oranı (Bounce Rate) Nedir? 

Web trafiği analizinde faydalanılan hemen çıkma oranı, kullanıcıların sadece bir sayfayı ziyaret edip başka bir işlem yapmadan web sitesinden ayrılma oranıdır. Web sitenizin yüksek hemen çıkma oranına sahip olması; kullanıcı deneyimi, hizmetler ya da içerik ile ilgili bir düzenlemeye ihtiyaç duyulduğunun göstergesi olabilir.

Mobil Ticaret (mCommerce) Nedir?

Satma ve satın alma işlemlerinin telefon, tablet gibi mobil cihazlar üzerinden gerçekleştirilmesine mobil ticaret denir.

Müşteri Elde Tutma Oranı (Customer Retention Rate) Nedir?

Belirli bir mali dönemin sonunda kaç müşterinin işletmeden satın almaya devam ettiğini gösteren orandır. Yüksek müşteri edinme maliyetleri ile karşılaşmamak için müşteri elde tutmaya yönelik adımlar atılabilir. 

Ortalama Sipariş Değeri (Average Order Value - AOV) Nedir?

Bir müşterinin her siparişte harcadığı miktara ortalama sipariş değeri denir. Ortalama sipariş değerini hesaplamak için toplam gelir, sipariş sayısına bölünür. AOV, pazarlama harcamalarının dönüşlerini analiz edip optimizasyonunu yapmaya yardımcı olur.

Persona (Buyer Persona) Nedir?

Hedef kitleyi belirleyerek pazar araştırması yapmaya yardımcı olan persona, analizler sonucu oluşturulan müşteri profilidir. Persona belirlemek için demografik kitle, tüketim alışkanlıkları gibi hedef kitleyi belirlemeye yönelik özellikler incelenir. 

Satış Hunisi (Sales Funnel) Nedir?

Müşterilerin satın almaya kadar geçirdikleri süreçler, satış hunisi kavramı ile ifade edilir. Satış hunisinin her aşamasını bilmek, potansiyel müşterilerinizin satın alma kararı verme oranını yükseltecek pazarlama aksiyonları almanızı sağlar.

Sepet Terk Etme Oranı (Cart Abandonment Rate) Nedir?

Sepete ürün ekleyen bir müşterinin satın almayı tamamlamadan satış platformundan ayrılmasına sepet terk etme denir. Sepet terk etmenin en yaygın nedenlerinden bazıları; ödeme aşamasında kargo gibi ekstra ücretlerin çıkması, üyeliksiz satın alma seçeneğinin bulunmaması ve sayfanın çok yavaş yüklenmesidir. İstatistiklere göre ödeme süreçlerinde yapılacak optimizasyonlarla dönüşümler yani satın almanın gerçekleşmesi, %35.62 oranında artırılabilir.

Stoksuz Ticaret (Drop Shipping) Nedir?

Yaygın olarak drop shipping olarak bilinen stoksuz ticaret, işletmelerin stok bulundurmadan satış gerçekleştirmesidir. İşletme, sipariş üzerine ürün satın alır ya da tedarikçinin ürünü müşterilere kargolamasını ister. Bu yöntem; depolama, stok kontrolü ve envanter tutma gibi gereklilikleri ortadan kaldırarak girişimcilere avantaj sağlar. Böylece daha düşük sermaye ile işe başlama imkanı vererek ürün seçimi ve pazarlama gibi büyüme adımlarına odaklanmayı kolaylaştırır.

Ters İbraz (Chargeback) Nedir?

Kullanıcıyı korumayı amaçlayan chargeback, müşterinin bankaya başvurması üzerine ödemenin iadesinin yapılmasıdır. 

Sonuç

E-ticarette tüketici talebini analiz edebilmek ve rekabet ortamında işletmenizin varlığını sürdürmek için eğitimimizde ele aldığımız e-ticaret terimlerinin kullanım alanlarını inceleyebilirsiniz. E-ticaret ile müşterilerinize kolaylık sunarken firmanızın işleyişinde de dijital araçlardan yararlanmak için İş Bankası Dijital Bankacılık hizmetlerinden faydalanabilirsiniz.


X