05.10.2020

Sağlıklı Şirketler: Kurumsal Wellness ile Verimliliği Artırın

Kurumsal wellness son yılların en rağbet gören şirket politikalarından biri olarak görülüyor. Çalışanların sağlıklarını korumasından sosyal refahlarını yükseltmeye kadar birçok katkı sağlayan kurumsal wellness politikaları, işletmelerin verimliliğini artırma konusunda çok büyük bir yardımcı. Bu nedenle KOBİ’ler başta olmak üzere işletmeler için kurumsal wellness politikalarının nasıl olması gerektiğini derledik.


Kurumsal Wellness Nedir?


Wellness, bildiğiniz gibi İngilizce “sağlık” demek. Sağlık denildiğinde birçok insanın aklına hastalıklardan uzak bir yaşam geliyor. Ancak Dünya Sağlık Örgütüne (DSÖ) göre sağlık tanımı sadece kişinin hastalanmaması ya da güçlü bir bağışıklık sistemine sahip olması değildir. DSÖ’ye göre wellness; kişinin fiziksel, ruhsal ve sosyal olarak “iyi” olma halinin genel adıdır.

Kurumsal wellness ya da sık kullanılan İngilizce tabir ile corporate wellness ise iş yerinde sağlıklı davranışları desteklemek ve gerekiyorsa ödüllendirmek olarak açıklanıyor. Böylece çalışanların ortalama yaşam ömründen hastane ziyaretlerine kadar birçok parametrede değişiklik gözlemleniyor. Çalışanlar bedenen, zihnen ve sosyal olarak daha sağlıklı olduklarında daha yüksek verimle çalışabiliyor. Son olarak çalışanlar, kurumsal wellness politikaları ile beraber hareket etmeyi öğrendikleri için takım çalışmasında da artış görülüyor ve şirkete özgü bir kurum kültürü yaratılabiliyor. 


Kurumsal Wellness Organizasyonu Nasıl Kurulur?


Bir şirkette kurumsal wellness organizasyonu kurulması isteniyorsa ilk olarak verilerin incelenmesi gerekiyor. Temel olarak bakmanız gereken noktalar şöyle: 

●    Düzenli spor yapan çalışanların sayısı

●    Sigara tüketenlerin sayısı

●    Yaş grubu

●    Yeme alışkanlıkları

Düzenli olarak spor yapan çalışanların oranının yüksek ve sigara tüketenlerin sayısının düşük olması, kolay hareket etmenizi sağlayacak en önemli noktalardır. Yaş grubunun Türkiye ortalaması olan 32’ye yakın olması ve düzenli beslenme ise ikincil öneme sahip. 

Bilgileri topladıktan sonra bilmeniz gereken en önemli nokta ise kurumsal wellness’ın bütünlüklü ve uzun soluklu bir süreç olduğudur. Yani çok kısa vadede değil de orta ya da uzun vadede şirketinize bir değer katacaktır. Organizasyon olarak adlandırılmasındaki en önemli sebep ise uzun vadeli planların birbirini desteklemesidir. Organizasyonun ilk halkası olarak genellikle sigara bırakma programlarına öncelik verilir. 


Sigaraya Son


Sigara içmeyi bırakma etkinlikleri, kurumsal wellness organizasyonlarında birincil olarak tercih edilen yöntemlerden biridir. Genellikle çalışanları sigarayı bırakmaya teşvik etmek için fazladan izin günü ya da brüt ücret artışı gibi seçenekler kullanılır. Ancak burada dikkat edilmesi gereken husus, şirket içerisinde sigara içmenin asla yasaklanmamasıdır. Çünkü yasaklar yerine sigara bırakma etkinlikleri gibi teşvik edici süreçler, çok daha etkili olur. 

Çalışanların sigara kullanmaması uzun vadede yasal molalar dışında daha az mola kullanmalarını ve bölünmeden çalışmalarını sağlar. Buna ek olarak sigaranın sağlığa verdiği zarardan da korunmuş olurlar. 


Sağlıklı Ürünlerin Temini


Bugün Türkiye’de çok sayıda şirkette sağlıklı atıştırmalıkların bulunduğu otomatlar yer alır. Bunlardan bir tane edinip çalışanlarınızın daha sağlıklı yiyecek ve içeceklerden faydalanmasını sağlayabilirsiniz. Buna ek olarak yemekhane gibi bir imkanınız bulunuyorsa uzman diyetisyenlerden faydalanıp sağlıklı besinlerle öğünlerin verimli hale gelmesini sağlayabilirsiniz. 

Sağlıklı ürünlerin bir bütün halinde temini, çalışanların daha verimli hareket etmesini ve mutlu olmasını beraberinde getiriyor. Buna ek olarak kilo alma gibi sağlıksız süreçlerin de önüne geçilebiliyor. 

Ayrıca çalışanların kendilerinin seçim yapmasını ve yiyecek-içecek seçimlerinde beraber hareket etmesini sağlayacak yöntemlerle kurum kültürünü de geliştirebilirsiniz. 


Fiziksel İlerleme İçin Spor Teşviği


Beslenme gibi fiziksel aktiviteler de kurumsal wellness açısından önemli bir yer tutuyor. Şirketler günlük faaliyetlerine spor etkinliklerini dahil etmekten (örneğin günlük toplantıları yürüyüş sırasında yapmak gibi) spor salonlarına üyeliğine kadar birçok süreç bu başlık altında toplanıyor. Çalışanların beraber spor yapması, beraber hareket etmesi ve ortak etkinliklerde bulunması gibi hem sağlıklı bir yaşama hem de kurum kültürünün gelişmesine katkı sağlıyor. 


Sosyal Sağlığı Güçlendirme


Hobiler, entelektüel gelişim ve diğer kültürel faaliyetlerin desteklenmesi; sosyal olarak çalışanların gelişiminde önemli bir yer tutuyor. Bu nedenle de kurumsal wellness organizasyonlarına dahil edilmesi gerektiği düşünülüyor. Çalışanların deşarj olmasını ve yeniden üretimi destekleyen sosyal süreçler; zihinsel olarak çalışanların rahatlamasını ve stres ile baş edebilmelerini sağlıyor. 

Kısacası kurumsal wellness, birçok veriden yararlanıp iyi bir sonuç elde etmenizi sağlayan uzun süreli şirket politikalarının bütünüdür. Sonuç olarak da size hem verimli çalışan bir şirket hem sağlıklı çalışanlar hem de eşsiz bir kurum kültürü sunabilir.


Çalışana Değerli Hissettirme


Actifit’in İnsan Kaynakları Teknolojileri Raporu’na göre önceden de her şirket, teknolojik alt yapılarını geliştirmek ve çalışan bağlılığını artırmak için çabalıyordu. Ancak covid-19 pandemisi ile beraber bu durum çok daha farklı bir noktaya evrildi. Özellikle “yeni normal” döneminin başlamasıyla işlerin sürekliliği, çalışan bağlılığı ve motivasyonu gibi konular eskisinden çok daha önemli bir hale geldi. 

Bu noktada İnsan Kaynakları Teknolojilerine yatırım yapan ve “önce insan” diyen şirketler, çok daha verimli bir çalışma performansıyla karşılaşabilirler. Yine aynı araştırmada, pek çok farklı şirketin yöneticileri de çalışana “değerli” hissettirecek uygulamaların altını çiziyor. Bu doğrultuda işletmeler; çalışanı önemli hissettiren iç iletişim çalışmalarına, wellbeing uygulamalarına yer verebilir ve çalışan deneyimini ölçümleyebilirler.


İlginizi Çekebilecek Diğer Blog Yazıları

X