Hakan Okay

Pazarlama Uzmanı

HAKKINDA

1960 yılında İstanbul’da doğdu. Vefa Lisesi’nden sonra, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Alman Dili ve Edebiyatı Bölümü ile İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsünden mezun oldu. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Yönetimi ve Organizasyon Ana Bilim Dalında Yüksek Lisansını tamamladı. 1979 yılında üniversite sıralarında iken yarı zamanlı olarak perakende satış yaparak iş hayatına başladı. Üniversite öğreniminden sonra bir süre bir seyahat acentesinde satış temsilcisi olarak çalıştı. 1985-2013 yılları arasında kişisel bakım sektörü (Estée Lauder, Aramis, Enrico Coveri, Arrogance, Barbara Bort, Hugo Boss, Laura Biagiotti, Alix Avien Parfums markalarında) ve giyim sektöründe (Karaca ve Pierre Cardin markalarında) yıllar içinde ürün müdürü, satış müdürü ve pazarlama müdürü olarak görev yaptı. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Stratejik Pazarlama ve Marka Yönetimi MBA programında, öğretim görevlisi olarak “Stratejik Pazarlama Uygulamaları”, “Marka Yönetimi”, “Perakende Yönetimi”, “Kişisel Satış Teknikleri” ve “CRM – Müşteri İlişkileri Yönetimi” dersleri vermektedir. İstanbul Kültür Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi, İletişim Sanatları Bölümünde, öğretim görevlisi olarak “Marka Yönetimi” ve “Pazarlama” dersleri vermektedir. Hakan Okay ayrıca, üniversitelere ve çeşitli kongrelere “konuk konuşmacı” olarak katılmaktadır. “Pazarlama, Kurumsal ve Kişisel Satış Teknikleri” konularında eğitimler vermekte ve çeşitli dergilere aynı konularda makaleler yazmaktadır. Dünya Gazetesi’nde köşe yazarıdır. T.C. Adalet Bakanlığı İstanbul Adliyesi, Sınai ve Fikri Haklar Mahkemesinde “Bilir Kişi” olarak görev yapmaktadır. “İyi Satıcı Olmak”, “İyi Pazarlamacı Olmak”, “Nasıl Zengin Olamadım” ve “Helikopter Bakışı” isimlerindeki dört kitabı MediaCat tarafından; “Satış Profesyoneli El Kitabı” ismindeki kitabı ise Ceres Yayınları tarafından yayınlanmıştır. “Helikopter Bakışı” isimli kitabının www.helikopterbakisi.com isimli ayrı bir web sitesi vardır. www.hakanokay.com isimli kendi web sitesinde ve blog.hakanokay.com isimli bloğunda makaleleri, kitap önerileri, blog yazıları, söyleşileri ve videoları yayınlanmaktadır. 4CEO Yönetim Danışmanlığı Tic. A.Ş. kurucu ortağıdır. 4CEO Busıness Books editörü ve yayın koordinatörüdür. Almanya’da kurulu Avrupa Türk İş Adamları Derneği (ATIAD) Üyesi ve ATIAD AKADEMİ eğitim koordinatörüdür. Hakan Okay halen altıncı kitabını yazmaktadır. Evlidir ve bir oğlu vardır. Confédération Mondiale des Activités Subaquatiques (CMAS) sertifikalı Scuba Dalgıç ve The Royal Yachting Association (RYA) lisanslı Yelkencidir.

Hakan Bey merhaba, Kuruluşumuz, sadece tıbbi cihaz alanında çeviri hizmeti sunuyor. Sektörün öncüsüyüz diyebiliriz. Sağlık Bak. ÜTS ve SGK neredeyse tüm süreçlerini bir danışman kadar biliyoruz ve bu bilgilerimizi metin üzerinde uygulayabiliyoruz. Bununla beraber, sektörde az sayıdaki uluslararası kuruluşla çalışırken irili ufaklı birçok müşterimiz bulunuyor. Size sorumuz, acaba diğer uluslararası şirketlere sesimizi duyurmak için hangi etkili pazarlama yöntemlerini bize tavsiye edersiniz? Bu konuda okumamızı ya da takip etmemizi tavsiye edeceğiniz bir kaynak olur mu?

01.01.1970

Merhaba, Medikal sektör ve tıbbî cihazlar konularında çeviri yapmak gerçekten bir uzmanlık işidir. Uluslararası şirketlere ulaşmak için aşağıdaki faaliyetlerde bulunmanızı öneririm. Bunların bazıları tamamen veya kısman yapmış olabilirsiniz. Ancak ne derece yararlı olduğunu ve/veya talepleri tam olarak karşılayıp karşılamadığını irdeleyip, faaliyetlerinizi güncellemenizde ve sürdürmenizde yarar vardır. 1.Öncelikle günümüzde ve Pandemi Dönemi sonrasında Dijital Pazarlama faaliyetleri yapmanız kaçınılmaz olmuştur. 2.Türkçe – İngilizce ve Almanca’nın olduğu iyi bir web sitesine ihtiyacınız vardır. 3.Tüm sosyal medya mecralarınızı güncelleyiniz ve kurumsal bir görüntü oluşturunuz. 4.Bir blog sitesi açınız. 5.Blog ve sosyal medyada “İçerik Pazarlaması” yapınız, yani medikal ve tıbbî cihazlar sektörü ile ilgili son haberler, yorumlar, alınan ödüller, fuarlar, bildiriler, yayınlar, yeni buluşlara…vs. yer veriniz. En altta sadece firma isminiz olsun. Tüm yayınlarınızı mutlaka İngilizce de yapınız. 6.Tüm sosyal medya ve bloğunuzu web sitesine linkleyiniz. (Merkez daima web siteniz olmalı) 7.Sektörünüzle ilgili tüm kongreleri ve fuarları takip ediniz ve en ekin olanlarının en az ikisinde stant açınız. Stantta mutlaka İngilizce ve Almanca bilen görevlilere yer veriniz. 8.Web sitenizde çalışmış olduğunuz referanslara yer veriniz. 9.E-posta eski bir pazarlama yöntemi de olsa, kişiye özel gönderildiğinde dikkate alınmaktadır. Kısa, akılda kalıcı ve dikkat çekici bir e-posta iletişim kurmanıza yardımcı olur. 10.Büyük yabancı ilaç, tıbbi cihazlar, medikal sektörünün yurt dışında bulunan genel müdürlüklerinin pazarlama birimlerine e-posta gönderiniz ve Türkiye’deki varlığınızı duyurunuz. 11.Türkiye’de ve Avrupa’da yayınlanan medikal sektörü dergilerine haber yazıları (Editoryal ve basın bülteni) gönderiniz. 12.Çevirisini yaptığınız ve sizden memnun kalan şirketlerden referans mektupları talep ediniz. 13.Günümüzde yurtdışı ziyaretleri (Pandemi’den dolayı) kısıtlanmış ve masraflı olduğu için, yurt dışında öğrenim gören ülkelere göre Türk öğrencileri bulunuz, onlara Türkiye’tye geldiklerinde kısa eğitimler vererek, yurt dışında bulundukları ülkelerde büyük medikal firmalardan randevu alarak, ellerinde sizin hazırlamış olduğunuz broşürlerle ziyaret etmelerini sağlayınız. Küçük bütçelerle çok başarılı sonuçlar elde edebilirsiniz. Yurt dışında üniversite öğrencilerinin böylesi girişimlerde bulunmaları çok sempatik karşılanmakta ve öncelik verilmektedir. Orada varlığınızdan haberdar olan, yabancı şirketler buradaki ofislerini veya mümessillerini bilgilendireceklerdir ki, buradaki ofis böyle bir talebe kayıtsız kalamaz. 14.Yurtdışındaki Türk Ticaret Ateşelikleri ile yazılı temasa geçiniz, kesinlikle cevap vermektedirler. Oradaki büyük firmaların isimleri, ilgili kişilerin iletişim bilgilerini size sunacaklardır. İletişime geçebilirsiniz. 15.Linkedin’den iletişime geçmek istediğiniz firmaların ilgili pazarlama, eğitim ve/veya genel müdürlerinin isimlerini bulup, oradan direkt olarak yazabilirsiniz. Çok etkilidir. 16.Günümüz konusu olan Covid-19 ile ilgili bir yayını ve makaleyi tercüme ederek, Türkiye’de yerleşik bulunan büyük ilaç, medikal ve tıbbî cihaz sektörü üreticilerinin yöneticilerine bir bültenle servis ediniz. 17.Ticaret Odaları, İhracatçı Birlikleri, Meslek odaları ile iletişime geçmenizde yarar vardır. Niş sayılabilecek bir alanda faaliyet gösterdiğiniz için, bu konuda yazılmış fazla bir kaynak yoktur. Aşağıdaki kaynakları incelemenizde yarar vardır: https://ttgv.org.tr/content/docs/tibbi-cihaz-sektoru-ve-strateji-onerisi-3.pdf https://www.healthworldnews.net/turkiyede-saglik-ve-medikal-sektor-durum-analizi/ https://www2.deloitte.com/tr/tr/pages/life-sciences-and-healthcare/articles/healthcare-and-life-sciences-predictions-2020.html https://www.yased.org.tr/ReportFiles/2013/TURKYE_SALIK_SEKTORU_RAPORU.pdf İyi Çalışmalar,

Merhaba Hakan Bey,


Evde gıda üretimi yapan kişilerden ürün alarak bu ürünlerini online pazarlama yaparak satışını sağlamak istiyorum. Bu konuda nerelerden izin almam ve nerelere başvurmam gerekir?

Volkan Aslan


09.04.2020

Merhaba Volkan Bey,


Evde üretim yaparak online satış yapmak için izin verilmemektedir. Öncelikle bir işyeri açmanız ve bunun için bir ticari şirket kurmanız gerekmektedir. İş yerinin gıda ilgili üretim yapması halinde, belediyeden, sağlık müdürlüğünden izin alınması gerekmektedir. Ayrıca Esnaf Odasından “Ustalık Belgesi” almanız gerekir. Ürünlerin de Türk Gıda Kodeksine uygun olması gerekmektedir. Özetle “İşyeri açma ve çalışma ruhsatı”, daha sonra ise “Çalışma izni ve gıda sicili” almak zorundasınız.


Merhaba Hakan Bey,


Corona salgını sebebiyle işyerimi açamıyorum, online sipariş üzerinden ilerliyoruz su süreçte. Online siparişlerde aksama yaşamamak için kargo firmalarıyla nasıl anlaşma yapabilirim?


Gizem Çağlayan

08.04.2020

Merhaba,

Bu sürecin ilk günlerinde kargo şirketleri de aşırı talep nedeniyle sorunlar yaşadılar. Amam hemen önlemlerini aldılar ve takviye personel ile hizmetlerine devam ediyorlar. Zaten mevcut durumdan dolayı nihai tüketiciler ve kurumsal müşteriler de bu süreçteki aksaklıkları doğal karşılamaktadırlar.
İlk etapta müşterilerinize şu masajı iletmenizde fayda vardır:
“Bizim için en önemli unsur sizin sağlığınızdır. Size ürünlerimizi mümkün olan en steril ve hijyen koşullarına uygun olarak hazırlayıp iletmeye çalışıyoruz. Ancak kargo şirketlerindeki yoğunluktan dolayı sevkiyatlarda bazı gecikmeler olmaktadır. Anlayışınızı rica eder, sağlıklı günler dileriz.”
Daha sonra kargo şirketleri ile görüşme yaparak, teslim süreleri ile zaman garantisi talep ediniz. Yakın çevrelere 1 gün, daha uzak çevrelere ise 2 gün garantisi isteyiniz ve gecikme halinde, müşterinin ürünü kabul etmeyeceğini, bu nedenle de kayıplar olacağını belirtiniz. İade kargoların nakliye bedelleri ile ürünlerdeki hasarları kargo şirketine rücu edeceğinizi yazılı bir şekilde sözleşme yapınız. Tabii bu süreçte kargo şirketlerinin de bu talebinize olumlu yanıt vermek istememe durumu söz konusu olabilir. Aylık kargo gönderi miktarınızı belirtmenizde fayda vardır. Önemli bir göndericiyi kaybetmek istemeyeceklerdir.


Merhaba Hakan Bey,


Bir arkadaşımla birlikte üretimini gerçekleştirdiğimiz sabunları sosyal medya hesapları üzerinden satıyoruz. Satışımız yoğunlukla instagram üzerinden. Yoğun sipariş dönemlerinde siparişlerimizi takip sorunuyla karşılaşabiliyoruz. Hedefimiz karlılığımızı arttırmak. Bir sonraki aşama olarak sizce, kendi ürünlerimiz için bir mikrosite kurarak mı devam etmeliyiz, yoksa büyük alışveriş sitelerinde dükkan açarsak mı daha çok kar elde ederiz? 


Elif Aytuğ


10.04.2020

Merhaba Elif Hanım,

Markalaşmak için kurumsallaşmak gerekmektedir. Sosyal medya üzerinden satış yapmak bir başlangıç olarak iyi bir girişimdir. Pazarı ve talebi ölçebilirsiniz. İlgi ve talep artarsa, artık bir e-ticaret yapabilecek olanağı bulunan ve ödemelerin kredi kart ve havale ile yapılabildiği bir web sitesine gereksinim vardır. Markanızın da bu şekilde bilinirliği artar. Web siteniz merkez olmalı, tüm sosyal medya hesapları web sitenize link’lenmelidir. Böylelikle web siteniz sanal bir mağaza gibi görev yapacaktır. Ayrıca büyük alışveriş sitelerinde de bulunmanız markanızın ve ürününüzün tanınmasına ve tabii ki satışına destek olacaktır. Ayrıca ileride sabun dışında (Şampuan, duş jeli, sıvı sabun…vs.) gibi ürünleri de serinize eklemeniz gerektiğinde kesinlikle web sitesi çok daha verimli olacaktır. Bu arada marka tescilini almayı unutmayınız. Markanızla da web sitenizin aynı isimde olması çok faydalı olur.

Web sitenizde ayrıca sadece ürünler olmasın, içerik üretmeye de çalışın. Sabunun özelliklerini, faydalarını yazınız ki aramalarda öne çıksın. Sitenize yönlenenler artar, satışlar artar, dolayısı ile kârlılık artar.


X