Hüma Hastanesi Başarı Hikayesi

Hüma Sağlık Hizmetleri Ltd. Şti.

2004 yılının Mart ayında Kayseri’nin ilk Kadın Sağlığı Merkezi olarak kurulan Hüma Hastanesi, 2006 yılının Şubat ayında Anadolu’nun ilk Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesi olarak hizmet vermeye başlamıştır...Devamı

Perakende Sektörüne Bakış

 

SEKTÖREL PANORAMA

Türkiye'de 1 milyon 800 bin kişi perakende sektöründe faaliyette bulunuyor. Sektör, son 10 yılda yüzde 5,7'lik yıllık ortalama büyüme hızıyla Türkiye'nin en hızlı gelişen sektörlerinden biri oldu. 50 milyar doların üzerinde alışveriş merkezi yatırımı yapılan Türkiye'de, Eylül 2014 itibariyle toplam 342 AVM faaliyet gösteriyor. Bunlardan 112'si İstanbul'da bulunurken; İstanbul, Türkiye'nin en fazla AVM ve kiralanabilir alanına sahip şehri konumunda. Bu yılın ilk dokuz ayında açılan 16 AVM'nin 7 tanesi de İstanbul'da bulunuyor.

Perakende sektöründe yatırımlar devam ederken, ciro artışı da sürüyor. TÜİK verilerine göre, mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi, 2014 yılı 3. çeyreğinde bir önceki çeyreğe göre yüzde 1,4 oranında arttı. Takvim etkilerinden arındırılmış perakende satış hacmi ise geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 1,7 artış gösterdi.

Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro da yılın 3. çeyreğinde bir önceki çeyreğe göre yüzde 2,4 arttı. Takvim etkilerinden arındırılmış perakende ciroda ise geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 8,9 artış görüldü. Perakende satış hacmi eylül ayında ise aylık bazda yüzde 1, yıllık bazda ise yüzde 4,1 artış gösterdi.

SEKTÖREL ANALİZ

Eva Gayrimenkul Değerleme ile Akademetre tarafından hazırlanan "AVM Potansiyel Analiz Raporuna" göre, 2013 tamamında 326 AVM toplam 9.25 milyon metrekare kiralanabilir alan ile faaliyet gösterirken; 2014 yılının ilk dokuz ayında AVM sayısı 342'ye, kiralanabilir alan ise 9.96 milyon metrekareye yükseldi. 2014 yılı tamamı için sektör tahmini ise 390 AVM ve 11.24 milyon metrekare kiralanabilir alana ulaşılması yönündeydi.

AVM sayısı ve metrekare hedefinin beklentinin altında kalmasında proje iptalleri ve ertelemelerinin etkili olduğu belirtilen raporda, "2014 yılı içerisinde açılacağını deklare eden 64 AVM projesi bulunuyordu. Ancak dokuzuncu ayın sonunda bu sayının 16 tanesi uygulamaya geçmiş görünüyor. Bunun sebebi firmaların açılışları ertelemesi, yatırım fonksiyonunu değiştirmesi veya direkt projeden vazgeçmesi olarak sıralanabilir" denildi.

Raporda, önümüzdeki dönem beklentileri ile ilgili olarak da, "2016 yılı sonuna kadar ise, Türkiye'de yaklaşık 13.5 milyon metrekare AVM kiralanabilir alanı bekleniyor. Ancak her zaman deklare edilenden daha az AVM açılışı ile karşılaşmaktayız. Bu bağlamda 13.5 milyon metrekare tavan seviye olarak kabul edilmelidir" denildi.

Raporda yer alan tahminlere göre, 2015 yılında 432 AVM ve 12.84 milyon metrekare kiralanabilir alan; 2016'da ise 449 AVM ve 13.58 milyon metrekare kiralanabilir alana ulaşılması öngörülüyor.

Türkiye'nin yurtdışı perakende yatırımları artıyor

Türkiye'nin son dönemde yurt dışında artan perakende yatırımları da dikkati çekiyor. 4 bini aşan uluslararası perakende yatırımlarıyla Türk marka algısının gün geçtikçe bölgede ve tüm dünyada tanınır hale geldiği vurgulanıyor. Sektör aktörleri Türk perakende şirketlerinin özellikle MENA ve Bağımsız Devletler Topluluğu bölgelerinde yoğun yatırım planları yapması gerektiğine işaret ediyor. Sektör temsilcilerine göre; sağlam bir araştırma, planlama ve uygulama döngüsü, değişkenliğin ve rekabetin yoğun yaşandığı uluslararası arenada Türk markalarını daha da üst pozisyonlara taşıyacak.

Perakende güveni son çeyreğe azalarak girdi

Temmuz ve ağustos aylarındaki yükselişin ardından eylülde düşen TEPAV Perakende Güven Endeksi (TEPE), ekim ayında -15 puan değerini aldı. TEPE, bir önceki aya göre 2,4 puan, geçen yılın aynı dönemine göre 14,3 puan düştü. TEPE’nin düşüşünde geçtiğimiz 3 aya göre işlerin durumundaki ve önümüzdeki 3 aydaki satış beklentilerindeki gerileme etkili oldu.

Satış beklentileri, temmuz ve ağustos aylarında yükselişin ardından eylül ayındaki düşüşünü ekim ayında da sürdürdü. Önümüzdeki 3 aya ilişkin beklentilerin denge değeri Ekim 2014’te 9,1 puan oldu. Önümüzdeki 3 aya ilişkin satış beklentilerinde Ekim 2013’e göre 7,8 puanlık, Eylül 2014’e göre ise 0,6 puanlık düşüş yaşandı.

İstanbul Shopping Fest'te 23 günde 10.2 milyar lira ciro

İstanbul Shopping Fest'te (İSF), bu yıl 10.2 milyar liralık ciro elde edildi. İSF açıklamasına göre, festivalin cirosu bir önceki yıla oranla yüzde 23.6 arttı. Geçen yılki ticaret hacmi 8 milyar 250 milyon lira olan festivalde, bu yıl yabancı ziyaretçilerin alışveriş miktarı belirgin biçimde yükseldi. İstanbul Shopping Fest kapsamında kente gelen yabancı ziyaretçi sayısı yüzde 13.82 artarak 1 milyon 90 bin 284 kişiye çıktı. Söz konusu 1 milyonu aşkın ziyaretçi 23 günde yabancı kartlarla 711 milyon lira tutarında alışveriş yaptı. Haziran ayında Tax Free (vergiden muaf) alışveriş toplamı yüzde 51 artarken, kişi başı harcamada ise yüzde 24.14 artış sağlanarak ortalama 865 liraya ulaşıldı. Yabancı kartlarla alışveriş tutarı da 2013 yılındaki festivale göre yüzde 58 arttı.

Perakende Günleri yoğun ilgi gördü

Bu yıl 14. kez düzenlenen Perakende Günleri’nde sektörün genç ve eski kuşaklarıyla; e-alışveriş ve mobil gelişimler konuşuldu. Organizasyona 23 ülkeden 50 firma katılım gösterdi. Perakende Günleri,  dünyada ve Türkiye’de fikirleri, iş yapış biçimleri ve başarılarıyla sektörde fark yaratan isimleri ağırladı.

Sektör, yasasını bekliyor

Şimdiye kadar bir çerçeve kanun kapsamında ele alınmayan AVM, bayi işletme, büyük mağaza, zincir mağaza ve esnaf sanatkar işletmelerinin ticaret koşullarını düzenleyen Perakende Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Tasarısı 12 Aralık 2014'te TBMM Sanayi Komisyonu'nda kabul edildi.

Tasarı, perakende işletme tanımı altında; AVM, büyük mağaza, zincir mağaza, bayi işletme, özel yetkili işletme, perakende ticaretle uğraşan diğer ticari işletmeler ile esnaf ve sanatkar işletmelerini kapsıyor.

Genel Kurul görüşmelerinde bir değişikliğe uğramaması halinde, perakende işletmelerin izinleri, Sanayi Bakanlığı tarafından kurulacak perakende bilgi sistemi (PERBİS) üzerinden yapılacak. Büyükşehirlerde, AVM'lere yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı ilgili odaların da görüşünü alarak büyükşehir belediyeleri tarafından verilecek.

İzinler, PERBİS kuruluna kadar mevcut mevzuata göre verilecek. PERBİS kurulduktan sonra, perakende işletmelere ait tüm bilgiler bir yıl içinde sisteme aktarılacak; Bakanlık bu süreyi birer yıl süreyle en fazla iki kere uzatabilecek.

AVM'lerde kanunun gerektireceği ortak kullanım alanlarıyla ilgili olası eksiklikler yürürlük tarihinden itibaren bir yıl içinde giderilecek.

AVM'lerin toplam satış alanının en az yüzde 5'i esnaf ve sanatkarlara, en az binde 3'ü kaybolmaya yüz tutmuş meslekler verilecek.

Perakende sektörünün SWOT analizi

Güçlü yönler:

  • Esnek üretim,
  • Kaliteli iş gücü,
  • Jeopolitik konum,
  • Genç nüfus,
  • Artan alım gücü.

Zayıf yönler:

  • Mesleki eğitim,
  • Yetersiz insan kaynağı,
  • Cadde mağazacılığının gelişememesi,
  • İşletmelerin özsermaye yetersizliği.


Fırsatlar:

  • Turist sayısındaki artış,
  • Organize perakende düşüklüğü,
  • Yabancı markaların ilgisi,
  • Henüz doymamış dış pazar potansiyeli.

Tehdit:

  • Bölgedeki olumsuzluklar
  • Kur
  • Taklit,
  • Korumacılık önlemleri,
  • Küresel ısınma.

 

Kaynak:Dünya Gazetesi
Güncellenme Tarihi: 12.12.2014