Doğuş Elektrik Başarı Hikayesi

Doğuş Elektrik İnş. Taah. San. Tic. A.Ş.

Gaziantep`te, elektrik ve tesisat malzemeleri alanında faaliyet gösteren Doğuş Elektrik, teknolojik gelişmeleri sektörüne uygulayarak müşterilerine sunduğu çözümlerle hergün daha da büyüyor...Devamı

Deri Sektörüne Bakış

SEKTÖREL PANORAMA

Türkiye’de derinin geçmişten kaynaklanan güçlü bir işleme geleneği bulunmaktadır. Bu gelenekten yola çıkarak Türkiye, bugün kaliteli deri üretiminde dünyanın en iddialı ülkelerinden biri konumuna ulaşmıştır.

Miktar bazında dünyada üretilen ham derilerin koyunda yüzde 5’i kuzuda yüzde 12’si Türkiye’de işlenmekte; dünya deri ve kürk giyim eşyası üretiminin yüzde 4 civarında bir kısmı Türkiye'de gerçekleştirilmektedir.

Deri işleme sanayi, Tuzla (İstanbul), Menemen (İzmir), Çorlu (Tekirdağ), Uşak, Bursa, Gönen (Balıkesir), Gerede (Bolu), Isparta, Hatay, Kula’da (Manisa) yoğunlaşmış bulunmaktadır.

Türk deri sektörü bugün 7 bin 500’e yakın işletmesi ile yıllık 6 milyar TL’nin üzerinde üretim hacmi ve satış cirosuna sahiptir. Türkiye’de 65 bin kişiye iş kapısı olan deri sektörü, 100 binin üzerinde dolaylı istihdam yaratmaktadır.

Sektörün imalat sanayine istihdam katkısı yüzde 2,2, imalat sanayi katma değerindeki payı da yüzde 1,1 seviyelerindedir.

Türk deri sektörün kayıtlı ihracatı 1,5 milyar doları bulurken, turistik bölgelerdeki satışlarla birlikte Türkiye ekonomisini kazandırılan döviz miktarı 3,5 milyar dolar civarındadır.

SEKTÖREL ANALİZ

Deri sektörü bugün 2 milyar dolar ihracatıyla Türkiye'nin toplam ihracatına en fazla katkı yapan sektörlerden biri. Özel faturalar bu rakama dahil edildiğinde ihracatın 4 milyar dolar seviyelerinde olduğu ifade ediliyor. Derinin zahmetli bir iş olduğu belirtilirken, sektörün eğitimli gençlere ihtiyacı olduğu vurgulanıyor. 2023’te 5.2 milyar dolarlık ihracat hedefini yakalamak için özgün tasarım ve markalaşmanın kritik önem taşıdığı kaydediliyor.

İhracatı "ayakkabı" sırtladı

İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) verilerinden derlenen bilgiye göre, 2013 ocak-kasım döneminde 1 milyar 721 milyon doları bulan sektördeki ihracat, 2014 yılının aynı döneminde yüzde 2,7'lik azalışla 1 milyar 675 milyon 505 bin dolara geriledi. 

İstanbul, 1 milyar 244 milyon dolarla sektördeki ihracatın yüzde 74,3'ünü karşıladı. 108,9 milyon dolarla Gaziantep ikinci, 108 milyon dolarla İzmir üçüncü, 47 milyon dolarla Antalya dördüncü ve 46,9 milyon dolarla Ankara beşinci oldu. 

Deri mamulleri arasında en çok ihracat, 676 milyon 40 bin dolarla ayakkabı ürünlerinden yapıldı.
Ayakkabıların sektör ihracatındaki payı yüzde 40,3 düzeyinde gerçekleşti. En fazla ayakkabı ihraç edilen ülke 105 milyon 874 bin dolarla Rusya olurken, bunu 102 milyon 634 bin dolarla Irak, 38 milyon 235 bin dolarla Almanya, 35 milyon 807 bin dolarla Suudi Arabistan ve 30 milyon 735 bin dolarla İngiltere izledi. 

Sektörün en önemli ihracat kalemlerinden birini oluşturan deri konfeksiyon ürünlerinde gerçekleştirilen dış satım ise 2013’e göre yüzde 13,7 azalarak 468 milyon 693 bin dolara düştü. 

Yarı işlenmiş-bitmiş deri ve işlenmiş kürk ürün grupları toplamında 2014 yılın ocak-kasım döneminde 301 milyon 833 bin dolarlık dış satım yapıldı. Saraciye grubunda ihracat, yüzde 3,7'lik artışla 224 milyon 814 bin dolara ulaştı. 

Dericilerin en büyük pazarı düşüşte

Deri sektörünün lider ihracat pazarı Rusya, ihracat rakamlarına bakıldığında deri ürünlerinde küçülmeye gitmiş görünüyor. Söz konusu dönemde sektörün en büyük pazarı konumundaki Rusya'ya deri ihracatı, önceki yılın karşılaştırılabilir dönemine göre yüzde 16,5 azalarak 366 milyon 359 bin dolara düştü. Bu dönemde, Rusya'nın Türkiye deri ve deri ürünleri ihracatındaki payı yüzde 25,5'den yüzde 21,3'e geriledi. 

Deri endüstrisinin Rusya'ya ihracatındaki bu düşüşte, yılın ilk aylarında patlak veren Ukrayna krizi etkili oldu. Son zamanlarda rubledeki değer kayıpları da eklenince Türk ihracatçılar, Rusya pazarında fiyat tutturma ve rekabet etme açısından sıkıntılı günler geçirmeye başladı. 


“Üretimi daha fazla Rusya’ya kaydırın” talepleri olduğunu anlatan sektör aktörleri, bunu hemen hayata geçirmenin kolay olmadığını, kalifiye eleman ve uygun ortam gerektiğini söylüyor.

Rusya kaybını AB ülkeleri dengeledi

Bu yıl Rusya pazarında yaşanan ihracat kaybının diğer ülkelerdeki artışlarla dengelendiğini kaydeden sektör temsilcileri AB ülkelerinde ciddi artışlar olduğunu belirterek, ihracatta Vietnam’da yüzde 214, İngiltere’de yüzde 22, İtalya’da yüzde 18 İspanya’da yüzde 33, Yunanistan’da yüzde 42 oranında artış yaşandığı bilgisini paylaştı.

Sektör uzak kıtalara dümen kırdı

Çevre ülkelerde yaşanan siyasi karışıklıklar ve iç savaşlar nedeniyle ihracatta yüzde 2.7 kayıp yaşayan deri sektörü, Amerika ve Güneydoğu Asya gibi uzak pazarlara yöneldi.

Krizlerden etkilenmemek için yeni pazarlara yöneleceklerini ifade eden İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Başkanı Mustafa Şenocak, Türk deri sektörünün ihracatta yeni rota hedefinin ABD, Güneydoğu Asya ülkeleri, Japonya ve Kanada olduğunu paylaştı.

Kaynak:Dünya Gazetesi
(Güncellenme tarihi:06.01.2014)