Kayadağ Gıda Başarı Hikayesi

Kayadağ Gıda San. Ve Tic. Ltd. Şti.

Bilgi birikimi ve tecrübesiyle yakın çevresine adeta bir ticaret okulu olan Maksut Kaya, ticaret hayatına 1963 yılında Ağrı'da başlamıştır. Bugün Kaya Ailesi tarafından yönetilen Kayadağ Gıda, bulunduğu bölgedeki büyük gıda toptancıları arasında yer almaktadır...Devamı

Markayı kullanmak zorunlu mudur?

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

Yayın Tarihi: 11.12.2015


Markayı tescil ettirmek firmalar için gereklilik ve  aynı zamanda çok önemli  bir yatırımdır. Ancak tescil ettirilen markaların mutlaka kullanılması gerekmektedir. Markanın tescil tarihinden itibaren  5 yıl içerisinde TESCİL ETTİRİLDİĞİ EMTİA VE HİZMETLERDE KULLANILMASI gerekir.

556 Sayılı KHK 14.maddesi tescil edilen marka sahibine tescil ettirmiş olduğu markayı tescil tarihinden itibaren 5 yıl içinde mutlaka kullanması gerektiğini aksi taktirde markanın iptal edileceğini ifade etmektedir. 556 Sayılı KHK 14.maddesi şu şekildedir; "Markanın kullanılması; Madde 14 - Markanın, tescil tarihinden itibaren beş yıl içinde, haklı bir neden olmadan kullanılmaması veya bu kullanıma beş yıllık bir süre için kesintisiz ara verilmesi halinde, marka iptal edilir. Aşağıda belirtilen durumlar markayı kullanma kabul edilir:

a) Tescilli markanın ayırt edici karakterini değiştirmeden markanın farklı unsurlarla kullanılması,

b) Markanın yalnız ihracat amacıyla mal ya da ambalajlarında kullanılması,

c) Markanın, marka sahibinin izni ile kullanılması,

d) Markayı taşıyan malın ithalatı."Markayı Kullanma Yükümlüğünün Amacı doktrinde  şu şekilde belirtilmektedir; "Bu yükümlülüğün amacı ; inhisar hakkı ve bu hakka dahil olan , yasaklama dahil olağan üstü bir yetkinin sebepsiz yere tanınarak ,birçok işaretin anlamsız ve yararsız bir  şekilde topluma kapatılmasını önlemektir." (Tekinalp, Fikri Mülkiyet Sh.423)Beş yıl gibi bir sürenin  öngörülmesiyle beraber markasını beş yıl boyunca kullanmayan marka sahibinin  o markadan haksız olarak yararlanıp, o markayı bir nevi tekeline alması engellenerek en azından o sürenin sonunda markanın toplumda herkese açık getirilmesi amaçlanmaktadır.

(Markanın Kullanılması yükümlülüğü; Selin SERT Sh.86)Paris Sözleşmesinin 5.maddesi hükmüne göre; "Eğer bir ülkede tescilli markayı kullanmak zorunluysa, marka sahibi kullanmama fiilini haklı çıkaramazsa marka iptal edilir."Türk Patent Enstitüsü nezdinde tescilli binlerce marka iptal edilme riskiyle karşı karşıyadır. Bu nedenle marka sahiplerinin emek verip tescillemiş oldukları markalarının iptal edilmemesi için kullanmaları gerektiğini ve herhangi bir davayla karşılaştıklarında da bu kullanımlarını ispat edecek şekilde kullanmaları gerektiğini bilmeleri gerekmektedir.

Markanızın 556 Sayılı KHK 14.Maddasi Kapsamında Kullanılıp Kullanılmadığının Belirlenmesi Bakımından Aşağıdaki Sorulara verilecek cevaplar Doğrultusunda Hareket Edildiği Takdirde Markanız 14.Madde Kapsamında İptal Edilme Riskinden Kurtulmuş Olacaktır;

MARKA KULLANIMINI İSPATLAYICI SORULAR;

1. Markanızı kullanıyor musunuz ?

2. Markanızı tescil ettirdiğiniz firmanız üzerinde mi kullanıyorsunuz? Örneğin markanız şahsınız üzerine tescilli ancak , markayı şirketiniz üzerine mi kullanıyorsunuz ? Buna benzer bir durum var mı?

3.  Markanızı kullanıyorsanız, TESCİL EDİLDİĞİ ŞEKİLDE Mİ? BAŞKA ŞEKİLDE Mİ KULLANIYORSUNUZ ?

4. Markanızı kullanıyorsanız HANGİ ÜRÜNLERDE VE HİZMETLERDE KULLANDIĞINIZI YAZINIZ ve tescil ettirdiğiniz ürün ve hizmetlerle karşılaştırınız.

5. Markalı ürünlerinizle İHRACAT YAPIYORMUSUNUZ ?

6. İhracat yapıyorsanız hangi ÜLKELERE İHRACAT YAPIYORSUNUZ ?

7. Markalı ürünlerinizle ilgili İTHALAT YAPIYORMUSUNUZ ?

8. Hangi ÜLKELERDEN İTHALAT YAPIYORSUNUZ ?

9. Markanızı kullanmaları için başka şahıslara veya firmalara YAZILI İZİN, LİSANS veya FRANCHİSİNG verdiniz mi ?

10. Eğer lisans veya franchising verdiyseniz, bu izni verdiğiniz firmalar markanızı aynı şekilde mi, farklı şekillerde mi kullanıyorlar ?

11. Markanızı tanıtan BROŞÜR, KATALOG ,CD ve benzeri TANITIMI MALZEMESİ YAPTIRDINIZ MI ?

12. Markanızı tanıttığınız WEB SİTESİ VARMI?

13. Eğer firmanızın web sitesi varsa MARKANIZ İÇİN ayrıca MİKRO WEB SİTESİ YAPTIRDINIZ MI?

14. Markanızla ilgili FACEBOOK SAYFASI, TWİTTER HESABI ve diğer SOSYAL MEDYA HESAPLARINI AÇTINIZ MI ? Bu sosyal medya hesaplarında markanızla ilgili paylaşımlar, resimler, videolar paylaştınız mı?

15. Markanızla ilgili yazılı ve görsel basında ve internet haber sitelerinde HABER PAYLAŞIMI YAPTINIZ MI ? Bu haberleri arşivliyor musunuz ?

16. Markalı ürünlerinizi satarken satış faturalarınıza MARKANIZIN İSMİNİ YAZIYORMUSUNUZ ?

17. Markalı ürünlerinizle ilgili BROŞÜR,KATALOG, AFİŞ,ETİKET, AMBALAJ, KUTU ve benzeri MARKANIN KULLANILDIĞI materyaller için SATIN ALMA YAPTIĞINIZ FİRMALARIN SİZEKSTİĞİ FATURALARDA "MARKANIZIN İSMİ" yazılarak O MARKA İÇİN SATIN ALMA YAPTIĞINIZ YAZIYOR MU ?

18. Markanızın .com, com.tr  gibi ALAN ADLARINI TESCİL ETTİRDİNİZ Mİ? Bu alan adlarını Kullanıyormusunuz ?

MARKA - PATENT KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER MAKALELER

Sınai mülkiyet kanununda marka suçları ve cezaları

Yazan: Av. Ali Çavuşoğlu / Marka - Patent Uzmanı

Yayın Tarihi: 06.02.2017

Ülkemiz patent marka ve tasarımların etkin korunması için gerekli olan Sınai Mülkiyet Kanunu'na nihayet kavuştu. Sınai Mülkiyet Kanunun 7.maddesi... Devamı

Sınai Mülkiyet Kanunu'na merhaba

Yazan: Betül Yardımcı / Eğitim ve Teşvik Uzmanı / Marka Vekili

Yayın Tarihi: 23.01.2017

Sınai mülkiyet hakları kapsamında, Marka, Patent, Endüstriyel Tasarım ve Coğrafi İşaretlerin Korunması Hakkında yayımlanan Kanun Hükmünde... Devamı

Yeni Sınai Mülkiyet Kanunu yürürlükte

Yazan: Gamze Coşkun Bakır / Marka Vekili

Yayın Tarihi: 17.01.2017

Sınai mülkiyet alanında Kanun Hükmünde Kararnamelerle (KHK) ve bu Kararnamelerin getirdiği sorunlarla boğuşan tüm sektörlerin sabırsızlıkla beklediği... Devamı

"Sınai Mülkiyet Kanunu" ile tasarım hukukunda yapılan değişiklikler

Yazan: Av. Ali Çavuşoğlu / Marka - Patent Uzmanı

Yayın Tarihi: 09.01.2017

Sınai Mülkiyet Kanunu 6 Nisan 2016 tarihinde TBMM'ne sunulmuş, komisyondan geçmiş ve TBMM'de kabul edilmiştir. Bu yazımızda yeni kanun ile tasarım... Devamı

Tanınmış marka olmak

Yazan: Betül Yardımcı / Eğitim ve Teşvik Uzmanı / Marka Vekili

Yayın Tarihi: 08.11.2016

Bir markanın gücü ve değeri onun tüketici nezdinde tanınmışlığına ve yaygınlığına bağlıdır. "Tanınmışlık" göreceli bir kavramdır. Bir duruma göre... Devamı