ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

Talat Matbaacılık Başarı Hikayesi

Talat Matbaacılık ve Deri Mamulleri A.Ş.

40 yılı aşkın bir sürede yüz binlerce farklı tasarımın üretimine imza atmanın gururunu taşıyan Talat Matbaacılık, 5.000 m² üzerine kurulu entegre tesislerinde elektronik dizgi, film, cilthane, ambalaj ve ofset tesislerinde kalite ve estetikten taviz vermeden hızlı üretim yapabilmektedir...Devamı

Aydın, ihracatçı kimliğini güçlendiriyor

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

Yayın Tarihi: 10.07.2018



Aydın'ın ekonomi profili hızla değişiyor. Tarım, turizm, madencilik ve enerji sektörlerinde ülke ekonomisinde hatırı sayılır yeri olan Aydın, hızla sanayici ve ihracatçı bir kent olma yolunda ilerliyor. Aydın, Didim ve Kuşadası gibi ilçeleriyle turizmde; incir, zeytin, pamuk, kestane, çilek, enginar, yerfıstığı, mısır, turunçgiller gibi ürünleriyle tarımda; kuvars, feldspat gibi cevherleriyle madencilik sektörlerinde, jeotermal kaynaklarıyla enerjide Türkiye'nin önde gelen kentlerinden biri. Ama Aydın'ın bir de sanayici yönü var. Kentteki OSB sayısı 7'ye ulaştı. Bunlar hızla doluyor, hatta yeni OSB'ler planlanıyor.

Önümüzdeki dönemde Aydın'ın hedefinde sanayideki bu potansiyelini ihracat ile taçlandırmak var. Bunun için ise Aydın'ın yerel dinamikleri başlıca iki konuda adım atılmasını bekliyor. Bunlardan biri fizibilite çalışmaları tamamlanan Aydın Serbest Bölgesi, bir diğeri de Çıldır Havaalanı'nın sivil uçuşlara açılması.

Aydınlılar bir yandan bu yöndeki çabalarını artırırken, bir yandan da ihracatlarını artırmayı sürdürüyorlar. Türkiye İstatistik Kurumu ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı işbirliğiyle oluşturulan geçici dış ticaret verilerine göre, geçen mayıs ayında, bir önceki yılın mayıs ayına göre Aydın'ın ihracatı yüzde 8.9 artarak 60.7 milyon dolara ulaştı. Türkiye ihracatı içinde bu rakam küçük görünse bile içerik olarak oldukça anlamlı. Geçen mayıs ayında Türkiye 7.7 milyar dolarlık dış ticaret açığı verirken, Aydın 36 milyon dolarlık dış ticaret fazlası verdi. Mayıs ayı ihracatının sadece yüzde 0.23'ünün yüksek teknolojili ürünlerden oluşması istenen bir durum olmasa da orta ileri teknoloji ürünlerin ihracattaki oranının yüzde 45.08'e çıkması takdire şayan.

Son 12 aylık dönemde ise Aydın'ın ihracatı 741 milyon doları aştı. Bu bir önceki döneme göre yüzde 5.6 artış anlamına geliyor. Aynı dönemde Türkiye ihracatının yüzde 3.2 arttığını göz önüne alırsak, Aydın'ın performansının başarılı olduğunu söyleyebiliriz.

Aydın'ın yurtdışı pazar yelpazesi de oldukça geniş. 2018 yılı Mayıs ayında Aydın'dan 2'si farklı serbest bölgeler olmak üzere, 104 ülkeye ihracat gerçekleştirildi. En fazla ihracat ise sırasıyla İtalya, İspanya, Almanya, ABD, Çin, Hollanda, Rusya Federasyonu, Fransa, Irak ve Polonya oldu.

İhraç ürünlerinin sektörel dağılımı ise yüzde 72.2 imalat sanayi, yüzde 24.9 madencilik ve taş ocakçılığı, yüzde 2.9 tarım ve ormancılık, yüzde 0.1toptan ve perakende ticaret şeklinde oluştu.

Aydınlı sanayiciler katma değerli üretimin önemin ve bunun teknoloji ve tasarımla gerçekleştirilebileceğinin farkındalar. Bu yüzden Ar-Ge çalışmalarına giderek daha çok önem veriyorlar. Aydın'da Ar-Ge ve tasarım merkezlerinin sayısı hızla artıyor. Geçen sene aralık ayında faaliyete geçen teknoloji bölgesi ise hemen doldu. Şimdi sıra tüm bu adımların meyvesini toplamaya, yani ihracatı artırmaya geldi. Aydınlılar bunun yolunun serbest bölgeden geçtiğini düşünüyorlar. Geçen sene 700 milyon dolar olan ihracatın, serbest bölgenin kurulmasının ardından 5 yıl içinde 1.7 milyar dolara, 10 yıl içinde de 2.7 milyar dolara çıkacağını hesaplıyorlar. Aydın Serbest Bölgesi bu yüzden ciddi talep görüyor. Üstelik sadece Aydın ve Türkiye'nin diğer illerinden değil, Hollanda, Macaristan, Romanya, Çin ve Hindistan'dan da burada yatırım yapmak isteyen talipliler var.

Aydınlılar bu büyük hedefin önündeki engellerden biri olarak da havayolu konusunu görüyorlar. Çıldır Havaalanı'nın sivil uçuşlara açılması tüm Aydınlıların ortak beklentisi. Aydın'ın lojistik olanaklarının güçlenmesi için yakın zamanda ihale edilecek olan Aydın-Denizli otoyolunun bitirilmesi ve demiryolu kullanımını artıracak düzenlemeler yapılması da lazım.

Aydın, ekonominin her alanında kabuğunu kırıyor. Çok uzak olmayan bir gelecekte Aydın'ın ülke ekonomisindeki yeri bugünkünden çok farklı olacak. Geçmişte İzmir ve Denizli arasında sıkışmış gibi duran Aydın, iş dünyasının yeni nesil temsilcileri ile dünya pazarlarında çok önemli adımlar attı. Buna bir de dışarıdan gelen sermayenin itici gücü eklendiğinde Aydın'ın önümüzdeki dönemde ülke ekonomisindeki ağırlığının artacağına şüphemiz yok.

BÖLGE VE ŞEHİRLER KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER MAKALELER

İşsizlikle istihdam sorunu iç içe

Yazan: Mahmut Sabah / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 07.05.2018

 Kayseri, başlattığı sanayileşme hareketi ile 'model kent' olma özelliği kazanmış bir kent. İlde, sanayi sektörünün özellikle son yıllarda gerek... Devamı

Yatırımcının önü teşvikle açılır

Yazan: Mahmut Sabah / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 05.02.2018

Kayseri'nin üç OSB'si bir serbest bölgesi var. Söz konusu endüstri alanlarında çoğunluğu KOBİ ölçekli bin 700 dolayında işletme faaliyet gösteriyor.... Devamı

İpek Yolu üstünde bir ticaret merkezi ama...

Yazan: Mahmut Sabah / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 08.01.2018

Kayseri ticaret ve sanayi şehri olarak bilinir. Böyle bilinmesinde, kadim bir ticaret şehri olmasının ve de, buna özellikle son dönemlerde eklenen... Devamı

Ar-Ge'ye öncelikli destek, ama...

Yazan: Mahmut Sabah / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 13.11.2017

Her ne kadar 'sıkıntı var; çözüm üretilmediği için sorunlar hep askıda kalıyor. Gündemin sürekli değişmesi ise kafa karıştırıcı bir başka sorun... Devamı

Girişimci genç kuşaklara doğru

Yazan: Mahmut Sabah / Dünya Gazetesi Yazarı

Yayın Tarihi: 17.10.2017

Sinai üretimde kıyasıya rekabetin yaşandığı günümüzde, eğitilmiş işgücünün önemi giderek daha da artıyor. İşletmeler bu gereksinimi öncelikleri... Devamı