ARA
İŞ'TE BAŞARI HİKAYELERİ

AgroBest Grup Başarı Hikayesi

AgroBest Grup Tarım İlaçları

AgroBest Grup, Tarım İlaçları Sektörü`nde 2002 yılından beri faaliyet göstermekte olup, üretim ve çalışma hayatının uzun geçmişi olmamasına rağmen, çok kısa zamanda önemli atılımları gerçekleştirmiştir.Devamı

7 Günde 1

Google Facebook del.icio.us StumbleUpon Twitter Digg

Yayın Tarihi: 02.07.2018

MÜŞTERİ NASIL KAYBEDİLİR?*

İki genç yola çıktı: İki gencimiz ABD'de tahsil ettiler. Babaları seferber oldu, onların okumalarını sağladı. Ahım şahım olmasa da birer işletme diploması alarak yurda döndüler. İş kuracaklar, girişimci olacaklardı. Baba mevcut işin yerine yeni bir iş kuracak evlatlarını yine kırmadı, onlara sermaye verdi. Onlar da meyve suyu üretimine yöneldiler. Akdeniz Meyvesi'nin suyunu sıkacaklardı, farklı olacaklardı. Oysa işin sonunda kendilerinin suyu sıkıldı. Onunla kalmadı, baba da bu taşın altında ezildi, en kötüsü onca yıllık itibarını yitirdi.

İşler büyüdü, organizasyon gerekti: İşler başta "iyi" gitti. Herkes "Bana 3 - 5 koli mal bırak" dedi. Piyasada bu hep böyle olur, yeni ürünü herkes bir "denemek" ister. Herkese uygulanan cömert iskontalar işin daha da hızlanmasına neden oldu. Bir dizi özel iskonto içinde, kimin ne oranda indirim aldığı bilinmez oldu. Ufak kırgınlıklar yaşandı ama bu yine "özel iskontolar" uygulanarak giderildi. Bu arada özel iskonta alanların birbirine mal satışı yaptığı haberi geldi. 2 kardeş "dedikodu" deyip, buna kulak asmadı.

Organizasyon adına bayilik verildi: Meyve suyunun kalitesi gerçekten iyiydi. Ama bu iyinin "ek maliyeti" vardı, bu sineye çekildi. Babanın zoruyla organizasyon kurmaya karar verdiler. Ama organizasyonun bir ipek kozası örmek gibi olduğunu unuttular. Bunu yapmak yerine adının önünde "Bayilik" yazan bir takım kişilere temsilcilik verdiler. "İskonto yok" dediler ama bunun yerine "raf parası" ödediler, iş aynı paraya geldi.

Ana bayiler alt bayileri küstürdü: Dahası eskiden elden mal bıraktıkları "kıdemli müşteriler"e "özel fiyattan" mal satışı durdu. Oysa onlar ilk günden itibaren ürünün alt bayiliğini yapıyorlardı. Hepsi kırıldı, mala sempatileri bitti. Mal sorulduğunda bu ürünü önermez oldular. Üretimin 4. yılında malın satışında ciddi gerileme yaşandı. Oysa onlar ders kitaplarında üretimin 36 ayından sonra "işlerin açılması" gerektiğini öğrenmişlerdi. Demek ki evdeki hesap çarşıya uymuyordu...

Fiyat savaşları başladı: Raf parasını yüksek uygulayanlar el altından pazarlamacı oldu. "El altından" toplu satış yapmaya başladılar. Buna göre ürünün perakende fiyatı etkilendi, fiyat her yerde farklı oldu. Nihai tüketici yani müşteri "bu nedendir?" diye olayı sorgulamaya başladı. Sorgulama sözü çok büyük, "malı almaz" oldu, elini çekti. Bayiler arasındaki pazarlama savaşını 2 kardeş durduramadı. İşin üstüne gitmek yerine herkese sadece "haklısın" dediler. 5. yılda üretim durma noktasına geldi. "Desinler" hesabına sembolik üretim yapılır oldu.İşçi çıkışları yaşandı, piyasada "iflas ettiler" söylentisi yayıldı.

Sermaye tükendi,baba mal-mülk sattı: Sermaye tükendi, bankalardan "soluk kredisi" alacaklardı ki baba yetişti, önledi. Önce tarla sattı ama bu yetmedi.Baba son çare içi kan ağlarcasına 40 yıllık benzinliğini devretti.

İki genç yine aynı noktaya döndü: Çocuklar işletmeyi kapattı... Çok şükür ki piyasaya "borç takılmamıştı".Ama nam gitmiş, baba ise "tığ teber şah merdan" konumuna gelmişti. İki genç yine başladıkları noktaya dönmüşlerdi. İşin kötüsü yeni işimiz ne olsun diye kafa patlatıyorlardı. Bunu yaparken bir önceki işin neden battığı konusunda hiç mi hiç düşünmüyorlardı. Soranlara "ne yapalım şanssızlık" deyip geçiştiriyorlardı.

Ders: İşi nasıl yapacağınızın yöntemi önemsiz gözükür ama yokluğu gemiyi batırır, hem de limanda...

------------------
*Gerçek bir olaydır, bu nedenle isimler ve firma adı saklıdır.

PÜF NOKTASI: Urfa Göbeklitepe Kazıları bu hafta UNESCO Dünya Mirası Listesi 'nde yerini aldı. Bu ören yerini insanlığa kazandırmak için 1994-2014 döneminde kazı yapan Prof. Klaus Schmidt hocayı saygıyla anıyor "Yaptımız bir kazı değil, insanlığın geçmişini aramaktır "sözünü, KOBİ'lerimiz için Bir şeye kalkışmadan önce ne yaptığınızı bilin ve yapacağınız işin adını koyun" şeklinde yorumluyor ve bunu bir püf noktası olarak bir köşeye yazıyorum.


Hayırlı işler !

-------------------------------

HAFTANIN NOTU: Önce Y. Müh. Şarık Tara, sonra da Çevirmen C. Bischoff'un ölüm haberleri aldık hafta içinde. Şarık Tara yada taahhüd camiasındaki adıyla Şarık Abi (İTÜ 54 Mezunu) sadece sektörünün önde gelen bir bireyi değil Türkiye adına mekik diplomasisi yürüten bir insandı. C. Bischoff ise Atatürk Türkiyesine sığınan Alman bir zanaatkarın oğlu olarak Türkçesi ile Almancası birbirine denk büyüdü.Yaşar Kemal'imizi Almanca ile o tanıştırdı, hemen her önde gelen eseri onun imzasını taşır. Gönlü yüce bu 2 insana İş'te Kobi Ailesi olarak rahmet diliyoruz.

7 GÜNDE 1 KATEGORİSİ ALTINDA YER ALAN DİĞER MAKALELER

7 GÜNDE 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 17.09.2018

Türkiye Girişimci Platformu Kurumsal şirketlerinin "girişimci kurumlara" dönüşümünün desteklenmesi, kurumlararası öğrenmenin geliştirilmesi, başarılı... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 10.09.2018

E- TİCARET, AMA NASIL? Osman Arolat DÜNYA gazetesinin başyazarı. En önemli iki özelliği, anlaşılır olması ve gündem yaratması...Geçen hafta "Born... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 03.09.2018

BÜYÜMEYİ YÖNETMEK Büyümek güzel ama... Düzgün bir hastaneydi, 8-10 hekim bir araya gelmiş bir hastane kurmuştu.Neyi nerede ne zaman yapacaklarını... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 27.08.2018

GIDA DERSLERİ Bazen bir kente indiğimde ilk ziyaret noktam İş Bankası merkez şubesi olur, "piyasa bilgisini" onlardan alırım. Gazimağusa'nın yeni... Devamı

7 Günde 1

Yazan: Dr. Kenan Mortan / Girişimcilik Uzmanı

Yayın Tarihi: 13.08.2018

KOBİ'LER ŞİMDİ NE YAPMALI?Düzeltme dibi bulmak zorunda... Döviz kuru hareketi hızlandığında belli ki bir yeni "zemin arayışı" vardır, beklemek... Devamı